10. juni 2014

Et ekstra bein å stå på

Jeg har tidligere nevnt at jeg ikke bare skal skrive.  Et viktig moment i planen er nemlig å ha flere bein å stå på, og da tenker jeg først og fremst på mulige inntekter. Detaljene vil jeg vente med til jeg har sagt opp jobben og føler at jeg kan blogge litt friere, men ett av disse beina har allerede begynt å vingle litt.

I starten fokuserer jeg på inntekter uansett hvor små de er, så lenge det er en viss mulighet for at jeg kan påvirke dem gjennom økt innsats, eller at de ihvertfall er relativt stabile. Og etter hvert må selvsagt inntekten stå i forhold til tidsbruk. Det kan også bli aktuelt å bruke tid på noe som ikke gir inntekter, men først må jeg se at det går rundt økonomisk.

Vinglebeinet handler om fotografering. Jeg liker å fotografere og har mange bilder liggende. Nå har jeg lest endel om å selge bilder via byråer på nettet, også kalt "microstock" eller "stock photo". Om jeg får til bare litt salg, kan jeg kanskje greie å tjene et par hundringser i måneden på litt sikt. Det er jo ikke mye, men det er dette med at alle bekker små... For å få til det må jeg nok laste opp flere hundre bilder, noe jeg tenkte at jeg kan drive med innimellom skrivingen - litt for avkoblingens skyld, men også for å komme meg vekk fra dataskjermen iblant.

Jeg er amatør og har heller ikke topp (men greit) fotoutstyr, men tror jeg har et "godt øye". Jeg har begynt å sondere terrenget der ute, og jeg er fullstendig klar over at gullalderen for microstock var for 4-5 år siden. I dag er det mye vanskeligere å starte på null. Det finnes omtrent ti store byråer der ute, og de fleste får inn omtrent 20.000 nye bilder hver eneste dag! Så ja, jeg drukner jo i mengden og forventer ingen stor lykke, for å si det sånn. Men det er heller ingen forpliktelser involvert og jeg eier fortsatt bildene mine.

Hvert foto må godkjennes av byrået. Så jeg sendte inn et par håndfuller for å prøve meg fram - og fikk samtlige refusert. Nå må jeg erkjenne at de bildene jeg selv synes er kreative og bra, ikke egner seg som stockphoto. Sukk! Så her er det ikke nok å knipse, men jeg må også lære meg hvilken type bilder som går gjennom. Dermed har jeg tenkt at dette likevel ikke er noe for meg. Det er bortkastet tid å klargjøre og laste opp bilder jevnlig hvis det ikke gir noen inntekter.

Men så, i dag er plutselig mine 3 første bilder godkjent! Og det inkluderer til og med et foto som jeg ikke trodde var teknisk godt nok. Med ett ble dette ene beinet litt aktuelt igjen, tror jeg. Langt fra stødig, men en mulighet? Jeg er fortsatt ikke overbevist, men vil nok prøve å få godkjent noen flere bilder.

Det er ikke sikkert at noen der ute vil kjøpe bildene mine, men jeg tror jeg uansett skal laste opp kanskje 5 nye bilder hver uke de neste månedene. Har jeg ikke solgt noe når jeg når femti bilder, må jeg tenke meg om igjen.

Ha en fin uke!

2 kommentarer:

  1. Oi, så spennende at du fikk godkjent noen av bildene, da! Gratulerer! Det er sant som du skriver, at det er greit å kunne flere ting. Og en vakker dag kan du kanskje illustrere dine egne tekster med egne bilder?!

    Selv gikk jeg på fotolinje en gang i tiden, men det er over tjue år siden på folkehøyskole, og foto er jo på mange måter noe helt annet i dag. Lærte om mørkerom etc., men jeg synes helt ærlig jeg har lært meg mere etterpå ved å praktiskere og finne ut av ting selv. Og i dag fins det så mange flere muligheter. Vi snakket ikke om kamera på mobil, digitalkamera lagring av bilder på PC eller å bruke bilder på nettsider og blogger den gangen:-)

    Gøy at du har noe ved siden av skrivingen, man trenger det. Jeg er veldig glad i foto, men i dag knipser jeg mest bilder med tanke på blogger og nettsider, samt vennebilder etc. Du kan jo ev. legge ut et bilde eller tre på bloggen din en gang så vi andre får titte?

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, har jo helt glemt å takke for denne! så gøy at du tok fotoutdanning. Ja det er mye som har endret seg på den fronten, men det er vel en del av kunnskapen som kan overføres - kanskje ikke den tekniske delen, men mer "hva er et bilde". Kanskje jeg legger ut noe, men de bildene jeg prøver å selge er ikke "balsam for sjelen" på noen måte, jeg liker nok bedre å legge ut bilder jeg liker selv.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]