25. februar 2024

Oppdatering fra skrivereisen

Skrivingen har gått utmerket, men først en aldri så liten kakerlakk-oppdatering! Jeg fortalte om Kryp til besvær, og du lurer kanskje på hvordan den historien endte? Etter noen dager fant jeg en død kakerlakk under sengen. Den virket litt mindre, men mange insekter virker mindre uten aktive bein og følehorn, så jeg har overbevist meg selv om at samboeren min dessverre er gått bort.

Men frykt ikke - for her dukker det stadig opp nye eksemplarer. Jeg knertet nettopp det fjerde eksemplaret - i tillegg til romkameraten som jeg jo ikke knertet i det hele tatt, men som kanskje sultet til døde siden det jo ikke finnes annen mat enn meg på soverommet. De andre har vært brune og mye mindre, men ekstremt lette på foten der de piler av gårde med en brølende Herr Kreatur på slep. Alle bortsett fra den store har dukket opp på badet, så de kommer nok opp fra et sluk eller noe. Kakerlakker er en helt vanlig greie i varmere strøk. På tidligere skrivereiser, som jo aldri har vart kortere enn tre uker, har jeg sett max 1 kakerlakk per reise. Så dette stedet er slett ingen versting. De som driver stedet forteller meg at de legger ut gift tre ganger pr år, og at det er "hekkesesong" akkurat nå, og da kan faktisk voksne hunner FLY... Deilig! Jeg oppbevarer kofferten litt i høyden, som jeg pleier. Den er alltid lukket, og de få plaggene som er tatt ut ligger aldri på gulvet. Denne gangen skal jeg riste alt ekstra godt... Det hjelper uansett ikke noe å bli hysterisk, så jeg tar det med godt humør. Kjedelig å skulle speide etter krypene hver gang jeg går inn i et rom - noen ganger gløtter jeg til og med opp i taket, men det får jeg leve med.

Men ja, jeg er jo her først og fremst for å skrive. Det blir selvfølgelig noen andre aktiviteter i blant, som en horisontal halvtime på solseng, eller et glass sangria på terrassen, en prat med naboene, eller kanskje en to-tre timer lang spasertur. I morges gikk jeg ut for å ta noen bilder til nettbutikkene mine, og har allerede publisert noen av dem. Men, mest tid bruker jeg selvfølgelig på å skrive.

Og det går framover, selv om det går litt langsommere enn jeg hadde sett for meg. Førsteutkastet ble ferdigskrevet den første uken, og resten av tiden har jeg jobbet med å organisere teksten bedre. Det meste var i utgangspunktet rimelig greit, men rekkefølgen på enkelte opplysninger er nå blitt bedre, og noen momenter er gjort litt tydeligere. Har også lagt til litt test noen steder. Det er rart å lese starten som ble skrevet før jeg visste hvordan alt skulle utvikle seg. Enkelte setninger var nå direkte feil, mens andre poeng passet som hånd i hanske - tilfeldigvis.

Jeg skulle jobbe meg gjennom hele teksten på denne reisen, men er bare kommet halvveis. Nå er jo siste halvdel skrevet for ikke så lenge siden, så jeg tror at det blir færre justeringer der. Uansett, jeg har to hele arbeidsdager igjen og får nok gjort en hel del. Men helt ferdig kan jeg nok ikke regne med å bli.

Jeg teller ord innimellom og det mangler ennå en del. Når alt er rettet regner jeg med at mankoen kan bli på ca 6-7000 ord. Jeg får vurdere hvordan jeg skal løse det når jeg er tilbake i Norge. Kanskje gjør det ikke noe. Kanskje kan jeg med fordel smette inn et par nye kapitler. Tror uansett ikke at det skal forsinke innsendingen til forlag nevneverdig.

Nå er det tid for middag. Med få måltider igjen blir logistikken viktig, her er det om å gjøre å tømme kjøleskapet. Det kjennes godt å ha jobbet så bra. Jeg tror faktisk at dette er den mest produktive skrivereisen jeg har hatt!

- - -

Tillegg: Nå har jeg lest meg litt opp på kakerlakker og de fleste er faktisk brune og ikke svarte. Det finnes en Orientalsk kakerlakk som er svart og blir 3-4 cm lang, så det kan ha vært den selv om det ikke er den aller vanligste arten her. Det kan også ha vært et annet insekt, noe som kunne forklart at den døde fordi den var tatt bort fra sitt naturlige habitat, men den var ekstremt rask og det er for eksempel ikke de svarte billene som finnes på stranden. Vel, det ble jo et ferieminne uansett, og artsnavnet skjemmer ingen :)

2 kommentarer:

  1. Hei! Så bra at skrivingen fungerer på skrivereisen! Det er jo en fordel. Det er jo som du sier, derfor du er der! Stå på! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, dette har vært en god skrivereise. Tror det skyldes at jeg ikke har blitt lei manuset ennå. Fortellingen lever i meg ennå og da er det gjerne lettere å skrive. Håper jeg kommer i mål før jeg går lei :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]