13. februar 2024

Skrivende i sommersol

26 grader i dag og egentlig har jeg det best inne. Det passer jo helt fint med at jeg er her for å avslutte kryp-romanen. Det blir naturligvis mange korte pauser ut i solen, men midt på dagen blir også det i varmeste laget.

Det går fint med skrivingen. Jeg har skrevet ca fem kapitler siden jeg installerte meg her, og det gjenstår sånn omtrent det samme, men de kapitlene som nå mangler skal være korte og vil ta mindre tid å skrive. Enda viktigere er det nok at flere uløste tråder har kommet på plass, også ved hjelp av helt nye momenter som historien trengte, men som heldigvis får plass i de allerede planlagte kapitlene.

Planen for skrivereisen er tredelt. Første uke av oppholdet skal alle kapitlene skrives, og det ser ut til at førstutkastet blir på omtrent 60.000 ord. Det er litt mer enn jeg opprinnelig planla, men så er desto større del av teksten allerede jobbet så mye med at den ikke trenger å bygges ut.

I den andre uken skal jeg jobbe meg gjennom hele manus for å finne steder hvor teksten bør bygges ut litt. Jeg liker å kalle det krydring, for da skal jeg i tillegg til litt mer tekst, sørge for å legge til beskrivelser. Forhåpentligvis bare der det har en hensikt, men hittil har jeg bevisst forsøkt å begrense beskrivelser av miljø, utseende, stemninger etc. Sånne detaljer er strengt tatt unødvendige for å fortelle en historie, men de kan gjøre teksten mer leservennlig, brukes bevisst for å skape bilder som trekker leseren inn, eller for å understreke stemninger og følelser som har betydning for historien. Jeg skal ikke utbrodere om hvilke klær hver enkelt person har på seg eller fargen på alle gardiner, men det er litt viktig i alle fall å beskrive hver karakters utseende én gang, og da aller helst første gang leseren møter dem. I krydringen kommer også lukter og lyder inn. Dette er noe som i alle fall jeg lett glemmer når jeg skriver. Jeg tror på at detaljer som appellerer til leserens sanser, noen ganger kan være gull. Aller helst skal også det ha en hensikt, det er derfor jeg tror det er lettere å drysse dette inn i teksten nå som den er ferdigskrevet og jeg ser hvor krydderet mangler, i stedet for å fokusere mye på det i hver eneste skriveøkt underveis.

Det krever nok ganske disiplinerte skriveøkter for å komme i mål med krydderiene i løpet av bare én uke. Men her må jeg presse meg selv og dessuten er det kanskje ikke så dumt med begrenset tid, for da unngår jeg i alle fall å krydre teksten alt for mye. Jeg må ta stilling til hvor det er viktig.

Og så kommer jeg til tredje og siste uke av skrivereisen. Da er målet nok en gjennomlesing av hele teksten, som da forhåpentligvis har vokst til ca 80.000 ord. Den tredje uken skal jeg stramme språk, notere meg hvor de svakeste sidene er, eller hvis noe trenger oppmerksomhet p.g.a. logiske brister etc. Jeg skal skrive minst mulig nytt den tredje uken, men det blir nok en hel del småflikking. Bortsett fra korrektur og småjusteringer, blir det egentlig mer lesing enn skriving.

Jeg har bestemt meg for å vente med å sende manus til et forlag til jeg er tilbake i Oslo. Det gir meg anledning til å forbedre teksten enda en gang om jeg må. Jeg vet jo ikke om det blir nødvendig. Kanskje kan jeg ta den ekstra runden mens første forlag får lese manus.

Det er bare to dager igjen av den første uken, og som nevnt har jeg noen korte kapitler igjen. Akkurat nå bearbeider jeg et litt krevende kapittel som jeg skrev i går, hvor innholdet måtte justeres fordi en av de perifere karakterene presset seg på for å bli med. Det var slett ikke planen min, men det er så artig når karakterene tar litt styring, at jeg lot det skje. Jeg har hatt litt trøbbel med avslutningen, og der har det faktisk skjedd veldig mye de siste dagene, først og fremst takket være at  karakterene fikk litt friere spillerom. Jeg kaller det magiske skriveøyeblikk, men det kan jo også vise seg at "frisleppet" slett ikke holder mål. Jeg vet ikke hvordan jeg vurderer det når siste ord er sagt skrevet...

Akkurat nå er jeg ved godt mot :)

2 kommentarer:

  1. Det høres ut som du har planene klare for hele oppholdet! Og ja, det er viktig å passe på krydderet - ikke for mye og ikke for lite... :-) Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Jeg har funnet den skikkelig gode skriveroen her nede. Førsteutkastet ble ferdig bare 1 dag etter skjema, og nå er jeg i gang med første gjennomlesing fra start til slutt.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]