6. februar 2024

Snart klar for take-off

Det er kanskje ikke lov å si det - men jeg synes dagens illustrasjon er så fin at jeg nesten kjenner meg forpliktet til å fortelle at min årlige skrivereise til varmere strøk står for døren! Ja, bildet er gammelt, men det er bare én gang hvert år at det er aktuelt som illustrasjon. Nå pakker altså Herr Kreatur sin mikroskopiske koffert nok en gang!

Som vanlig går turen til Gran Canaria, og som vanlig blir hjemmekontoret med. Reisen varer i tre uker, og som vanlig på budsjett - om det lenger er noe som heter det tatt i betraktning at kostnadene for en sånn tur har gått mye opp og Euro-kursen dessuten er høy. Da er det jo litt greit at dette er etablert som en slags tradisjon, for da bruker jeg litt mindre tid på å veie for og imot.

Laptopen blir med og planen er å skrive mye hver eneste dag. På disse reisene er jeg nemig ikke ferierende turist som de fleste andre. Jeg samler ikke ferieminner, og hvis jeg oppdager kjente (i tide) unngår jeg dem fordi de færreste forstår at det er ok å være der alene for å skrive, istedet for å bli med på restauranter og utflukter og you-name-it. Det er godt ment, men altså - litt enklere hvis jeg greier å unngå å måte takke nei til å henge med halvkjente.

Denne gangen ble skriveplanene endret. Det har faktisk ikke skjedd før.

Jeg hadde tenkt å starte et nytt skriveprosjekt på denne reisen, men så at det vil bli mye mer produktive dager om jeg istedet fullfører kryp-romanen. Førsteutkastet er jo omtrent i boks og da kan jeg kose meg med å bygge ut, forbedre og krydre teksten. Dette vil nok holde meg i gang i disse tre ukene. Innimellom kan jeg jo notere litt for neste prosjekt, som jeg da heller starter med for fullt etter å ha returnert til Oslo.

I dag blir det ganske hektisk fordi det er så mye som skal ordnes før avreise. Noe gjelder hjemmekontoret - greit å klargjøre en del som jeg ikke har like god tilgang på der nede, men selvfølgelig er det også en del rent praktiske ting som skal ordnes. Fikk ordnet en hel del på en bytur i går, og det jeg ikke fikk tak i tror jeg at jeg får greie meg uten. Det viktigste i så måte kan bli omstendig nok til å fortjene en egen bloggpost i løpet av reisen... Jeg skal bare ha med meg 10 kg bagasje, det inkluderer kabinkofferten som veier 3,5 (uten innhold) og laptop og fotoapparat m.m., så det blir nesten ikke plass til klær. Du kan bare flire om du vil, men jeg veier faktisk hvert enkelt plagg for å velge det som er lettest. Får håpe på bra temperatur sånn at jeg greier meg med det lille som faktisk får bli med. 

Vanligvis kjøper jeg med meg en krimbok på Gardermoen, men det forutsetter jo at jeg ikke allerede har brukt opp alle de 10 kiloene. Å kaste en ulest bok hvis jeg blir avkrevd noen ekstra hundrelapper for å sjekke den inn, er kanskje ikke verdens største problem. Nå er det jo ikke sikkert at bagasjen blir veid heller, men det vet man aldri. Har opplevd det et par ganger og vet at det vil skje igjen. Det er derfor jeg må ha et bevisst forhold til dette.

Ja vel... mindre enn et døgn til take-off- dette blir bra! Hvis bare dette kreaturet lander på alle fire, blir det snart mer :)

2 kommentarer:

  1. Hei! Så du reiser av gårde til varmere breddegrader, du ja! Høres fint ut å komme seg bort fra vinteren! Og du fortsetter på ditt gamle prosjekt, forstår jeg. Det høres også smart ut, hvis det er sånn at det nesten er ferdig. Like greit å fullføre før du begynner på noe nytt!?

    Jeg kom meg endelig inn på bloggen din igjen, etter at jeg våget meg forbi den tekstboksen som jeg ikke helt forsto og som sperret meg ute før jeg tok stilling til den. Men nå er jeg her, og ser du har flere innlegg nå som jeg ikke har lest, så da har jeg litt å gå gjennom!

    Riktig god tur til Gran Canaria! :-)

    SvarSlett
  2. Takk for det, Gro Jeanette! Nå er jeg på plass i bungalowen, har hatt to handleturer for å få på plass basismatvarer, og rigget hjemmekontoret. Sliten etter lite søvn natten før avreise og litt stress underveis, men det meste gikk greit og jeg er på plass :) Har ikke helt bestemt meg om jeg er tøff nok til å fortelle om en kjempetabbe i neste innlegg...

    Ja, jeg skjønner godt at sånne popups kan se merkelige ut. Jeg besøkte nettopp bloggen fra laptoppen uten å være logget inn, og det var mer tekst der enn jeg trodde. "Do not consent" betyr nok at du ikke får se annonser, som du får se hvis du velger "Consent". Hvis Google, som eier blogspot, vil samle inn noe om deg har de nok allerede det de trenger siden du har egen blogg hos dem. Det de samler inn gjelder stort sett annonsering. Kan ikke si at jeg noen gang har merket tilpassede annonser, bortsett fra de gangene jeg har googlet etter info om noe jeg skal kjøpe - irriterende med masse reklame for blandebatteri etter at jeg har handlet ferdig... så den tilpassingen synes jeg er litt oppskrytt. Googler også en del om info vedr drapsmetoder etc, men vet ikke hvordan de håndterer sånn info. Da er det nok fint om de samtidig ser at jeg er skrivende ;).

    SvarSlett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]