2. november 2016

Tiden kommer og tiden går

I disse dager er faktisk jobbpermisjonen formelt over. Egentlig burde jeg kjent på 1. november som en slags milepæl, en nesten like viktig og personlig dato som da jeg gikk ut i to års permisjon. Men nei, gårsdagen kom og gikk uten at jeg ofret dette en eneste tanke. Nå er jeg ørlite grann bekymret, for jeg greier ikke å mobilisere den gnisten og enthusiasmen som burde være her akkurat nå.

Skiftet har imidlertid ikke gått fullstendig upåaktet hen. Forleden var jeg sammen med gamle jobbkolleger fra hele landet og ble behørig takket av. Det var hyggelig og litt rart å se alle igjen, jeg kjente på både vemod og at jeg har alt litt på avstand siden jeg jo allerede har vært ute av dansen nokså lenge. I heimen vitner en gedigen blomsterbukett og flere andre gaver om et kapittel som nå er ugjenkallelig forbi. Den tiden vil aldri komme igjen, akkurat som jeg jo hadde planlagt.

Allikevel føler jeg meg litt tom. Burde jeg ikke boble over av initiativ og skapertrang? Få en ny bølge med optimisme, omtrent som da jeg startet permisjonen og alt var nytt og spennende? Være positiv, glad, kanskje til og med lett propell? Dette burde ha vært en etterlengtet tid, akkurat som gårsdagen og alle de dagene som kommer i november. Det finnes et hav av muligheter foran meg, men også en god porsjon begrensninger og usikkerhet, så klart. At min egen manglende iver skulle bli en av begrensningene hadde jeg vel ikke helt sett for meg...

November bør kunne bli en god arbeidsmåned. Det blir ingen reiser til feriehuset denne måneden, så jeg har 30 flotte høstdager som kan brukes til akkurat hva jeg selv vil! November byr på mørke kvelder, ja selv dagen kan være litt mørk hvis det ikke er klarvær. Perfekt for innejobbing og dyp konsentrasjon, ikke sant?

Men så var det dette med den manglende gnisten... Det er synd og si sånn like etter at jeg er fullstendig fri fra gamlejobben, men akkurat nå ivrer jeg faktisk ikke for ett eneste prosjekt! Jeg surfer litt, følger opp litt administrativt her og der, som jeg jo pleier å gjøre ved månedskifter. Men skriveøktene får jeg ikke helt taket på. Selv bloggoppdaternger ligger jeg på etterskudd med. I oktober produserte jeg uvanlig lite til nettbutikkene. To noveller som ble sendt inn må jobbes mer med, men selv om det er snakk om småjusteringer og med et visst håp om å få solgt i alle fall den ene, kvir jeg meg for å sette igang. Jeg mistenker meg selv for å lete etter unnskyldninger for å slippe.

Så selv om tid blir en generøs ressurs framover, kjennes det litt som om jeg bare lar den gli forbi. Hilser dagene velkommen men lar dem passere uten å mukke! I dag har jeg tatt meg litt sammen og fotografert en hel del høstløv som jeg plukket inn og la i press sist søndag, med tanke på framtidige designer for nettbutikkene. Sitter her med litt god samvittighet for å ha jobbet litt, selv om det var fort gjort. Men hva med resten av dagen, resten av uken og måneden november? Hvilke avsporinger kommer jeg til å prioritere for å slippe å unna det jeg trodde jeg hadde mest lyst til å gjøre? Kassen er dessuten helt tom, så jeg er jo bare nødt til å produsere noe som kan generere inntekter rimelig kjapt!

Hm. Er det rett og slett for lenge siden jeg bakte muffins?

10 kommentarer:

  1. Hei! Jeg likte blogginnlegget ditt, det var ærlig og personlig, velig bra! Det er fint å kunne tørre å snakke om at man faktisk ikke skriver så mye som man hadde tenkt, at ikke alt går helt som planlagt. Men vet du hva jeg tenker? Nå har du akkurat avsluttet gamlejobben på ordentlig og blitt feiret. Da er det vel helt naturlig at dette påvirker deg litt, ganske normalt å kjenne seg litt tom etter noe sånt. Du står ved et veiskille, man tenker litt tilbake, er litt spent på fremtiden og så videre, helt naturlig. Selv har jeg perioder jeg ikke skriver så mye om personlige ting på bloggen, og da bruker jeg tiden til å rette opp i tekniske og konkrete feil jeg ser på bloggen min, retter på bilder etc. Jeg synes det virker som dette er, som du sier en milepæl, og det knytter seg mange tanker og følelser med å ta det hoppet du har gjort. Stå på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette, takk for innspill. jo, personlig er det nok, men skulle jo mye heller ha blogget om at jeg er i hundre over å holde på med de prosjektene jeg selv vil. Kanskje jeg trenger et par dager til å reflektere over fortiden. Gnisten kommer nok tilbake, imens kan jeg bruke noen dager til å bli a jour med alt administrativt, så slipper jeg litt av den jobben i desember :)

      Slett
  2. Jeg tenker litt som Gro Jeanette; ganske naturlig at man får en reaksjon, 1. november er jo som du skriver en dato som betyr noe helt spesielt. Kanskje er det en slags følelse av antiklimaks? Kanskje du forventet å føle deg enda mer fri og boblende av ideer når du er formelt fri, enn hva du har gjort disse to årene som du har hatt permisjon?
    Uansett: Alle har perioder man er sånn passe slakk og umotivert, det går over.
    Betydningen av muffins skal man ikke undervurdere; litt søtt til kaffen smaker og kan sikkert anspore til en god kreativ økt. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar Randi. Jo, dere er vel inne på noe begge to. Men det med frihet tror eg at jeg har gjort meg ferdig med, er en stund siden jeg innså at det slett ikke er så mye frihet knyttet til det å jobbe frilans. Litt oppskrytt det med å være fri, ja.

      «Betydningen av muffins» lyder som en fantastisk romantittel :) Og vet du hva, sent i går kveld bakte jeg faktisk trøste-muffins! I dag har jeg vært på et kjapt statistoppdrag, og nå kjenner jeg meg litt mer motivert for å ta fatt på de to novellene, enn jeg var i går :)

      Slett
    2. Romantittel? :-) Jo, kanskje. Eller en novelletittel... Kanskje tema er noe omkring privatøkonomi; en veldig vanlig årsak til at par krangler er visstnok uenighet om økonomiske disposisjoner. Kanskje novella kunne handle om et par som kranglet, og så bakte en av dem trøstemuffins til den andre, og så...

      Slett
    3. Jeg så vel for meg "Betydningen av muffins" i løkkeskrift, som du jo er så glad i ;) Men kanskje en novelle er mer realistisk, ja.

      Slett
  3. Kanskje du rett og slett er sliten? Du kan jo høre med sjefen i firmaet om du om ikke mer kan ta ett par dager fri uten å tenke jobb eller prosjekter overhodet. Ikke så lett når du MÅ tjene penger, men kanskje mer effektivt å komme tilbake med ny energi enn å gå for halv maskin lenge?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Villniss! Takk for kommentaren, jo det kan vel tenkes at en avkobling kunne vært bra, men sliten kan jeg umulig være. Jeg føler at jeg ikke har produsert noe særlig på flere måneder. Sover nok, gjør jeg også. Man du har uansett et fint poeng, det å bli enig med meg selv om at det er greit med en dag innimellom hvor jeg faktisk ikke skal jobbe. Har prøvd å holde jobbing unna helgene, men det blir jo lett litt "innbilt småjobbing" uuansett. Tror jeg må ta en prat med sjefen, ja ;)

      Slett
  4. Hei, og velkommen for alvor inn i "gærningenes" rekker. Altså vi som overlever uten å ha fast arbeidsgiver! :D

    Inspirasjon og skaperkraft er ikke en utømmelig kilde. Du må sørge for påfyll, og det kan jeg garantere deg ikke kommer av å holde på med administrative ting foran pc-en. Oppsøk noe du virkelig liker å gjøre. Se gode filmer, les gode romaner. Lytt til natur og sjel. Ikke stress så mye med å tenke at du MÅ produsere noe kreativt, for det dreper skaperlysten.
    Jeg vet det er vanskelig, har vært der selv!

    Et annet råd jeg vil komme med, er å ikke henge seg så mye opp i de litt grå periodene. Jeg har vent meg til at de kommer, men jaggu går de også. Du har vært kreativ og energifull over lang tid, det er helt naturlig at det da kommer en litt mindre kreativ periode.

    Å føle seg tom er en like naturlig ting som å føle seg fylt av kreativitet. Mener jeg. Det er bare det at vi har en tendens til å ikke akseptere de tomme øyeblikkene. Selvfølgelig, blir det langvarig er det kanskje verdt å se på andre jobbmuligheter.
    Lykke til. Hang in there!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lill-Karin! Takk for kloke ord som jeg setter stor pris på! Ja, det er visst ingen dans på roser, men jeg har lagt meg til en slags vane å tenke at "det ordner seg nok". Og det pussige er at det ser ut til å holde stikk.
      Du er inne på noe med at inspirasjon trenger påfyll. Jeg kjenner meg stort sett inspirert, men har litt trøbbel med å omsette ideene til handling. Å tenke ut en flott fortelling hjelper jo ikke stort hvis jeg ikke får skrevet den ned. Må jobbe mer med selvdisiplin, og kanskje jeg burde fokusere på færre prosjekter. Denne uken har uansett vært fin, og jeg trenger nok noen sånne "ja, jeg greide det!" øyeblikk underveis, også.
      Fin helg!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]