6. august 2015

Amerikabrev anno 2015

Det tar litt av, her... For et par uker siden skrev jeg litt om mitt lille aksjeselskap. Planen er at det skal drifte flere av prosjektene mine. Når selskapet får inntektene er det naturlig at det også tar kostnadene, og dermed får jeg en mye ryddigere privatøkonomi og jeg unngår at kortene blandes.

Et av disse prosjektene er nettbutikken, KreaturShop. Inntektene blir nok beskjedne, men siden målet jo er å tjene penger vil nok ikke skattemyndighetene gå med på at det er en hobbyinntekt. Dermed tenker jeg at det er like greit å ta det over selskapet fra starten av.

Men dette viser seg å omfatte flere formaliteter enn jeg var forberedt på. Siden nettbutikken er del av en tjeneste som primært retter seg mot et amerikansk marked, må faktisk det lille aksjeselskapet mitt nå søke amerikanske myndigheter om US arbeidsgivernummer! Og det til tross for at inntekten neppe blir på mer enn et par hundre dollar i året - hvis jeg er heldig.

I tillegg viste det seg at det ikke er mulig for utlendinger å søke om dette digitalt, så jeg måtte sende fysisk papirskjema i papirkonvolutt. Jeg har vel knapt sendt et papirbrev de siste ti årene, men fant heldigvis noen gamle konvolutter innerst i skrivebordskuffen - helt uten lim. Innimellom pakking til neste opphold i feriehuset, måtte jeg dermed bruke en snau kveldstime på å oppspore en kveldsåpen post-i-butikk, for å sende søknaden. Det ville jo vært litt enklere hvis det kunne ordnes på epost.

Amerikanske myndigheter trenger ca 4 uker på å behandle den lille søknaden min. Og jeg blir ikke overrasket om de sender svaret i sneglepost, som til tross for at vi skriver 2015 vil ta inntil 7 dager over "dammen". Jammen godt at dette ikke haster :)

Jeg føler jo at det med ett blir mer alvor, nå som jeg har kontaktet amerikanske myndigheter, hehe. Jeg håper at jeg har fylt ut søknaden riktig, og at den innvilges. Så snart firmaet mitt har et amerikansk arbeidsgivernummer, må jeg nemlig fylle ut enda et skjema som skal til USA, men da blir det heldigvis mulig å gjøre det elektronisk.

Har du erfaring med utenlandske forretninger og oppgjør? Har du kanskje hatt noe på trykk i et annet land, og mottatt oppgjør i utenlandsk valuta? Det er sikkert enklere som privatperson enn som firma, men kanskje du har tips å dele?

Nyt sommerdagen akkurat der du er!

4 kommentarer:

  1. Hei! Dette hørtes da utrolig innviklet og tungvint ut... Jeg hadde i alle fall mistet motet og inspirasjonen med en gang, men kanskje du er mer utholdende enn meg når det gjelder slike papirmøller som har med saksgang og formaliteter å gjøre... Da tenker jeg ikke bare på det at du måtte sende brev i postkassen, men alt det andre. Du må ha lykke til, og fortell gjerne om hvordan det går!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Nå er jeg tilbake fra feriehuset og kan lettere følge opp her. Ja, det er litt komplisert og tungvint, men hvis det ordner seg til slutt skal jeg nok holde ut. Litt dumt at det er like mye styr om man tjener 1000 kr som en million, da...

      Slett
  2. Hei!

    Jeg skriver ikke men fotograferer, og selger bilder gjennom forskjellige microstockbyråer. Med en Paypalkonto går oppgjør helt smertefritt!

    Jeg har ikke så stor portefølge/mye salg at jeg har opprettet noen firma. Jeg har ca 1700-100 bilder hos forskjellige byråer. (Jeg leste et sted her i bloggen din at du også snuser på dette)

    Jeg er også en "Zazzler"! Det er snart ett år siden jeg åpnet butikk der og det er skikkelig spennende etterhvert som butikken vokser! Når det er sagt har jeg ikke opplevet like mye tull og flisespikkeri når det gjelder oppgjør som der.

    Lykke til, det blir spennende å høre hvordan det går!

    Gry

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gry, og takk for at du legger igjen noen ord! Jo, Paypalkonto er på plass, så den biten går nok greit. Har brukt Paypal tidligere privat, det er vel ikke så stor forskjell selv om det nå er firma.
      Ja, jeg har nevnt stockfoto tidligere. Jeg satte optimistisk igang, men det var før jeg begynte å skrive. Har ikke solgt noen bilder, kom nok altfor sent med, mistet litt motet da jeg forstodc at det lastes opp 50.000(?) nye bilder hver eneste dag. Tanken er at jeg slenger inn et foto hvis jeg får en god idé eller har et bra bilde, men har ikke brukt tid på det, og bør vel heller fokusere der jeg kan tjene noe.
      Artig at du også er en Zazzler! Legg gjerne igjen lenke til butikken din. Et år er vel kanskje ikke lenge nok til å se hvordan det blir med inntjening etc, men forstår at du har hatt utbetalinger og det er jo flott! Jeg håper å rekke en utbetaling i år, men forstår at de fleste må vente lenger.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]