27. august 2015

Skriveplaner framover

Noen ganger er jeg vel så ivrig på å planlegge som å gjennomføre. Derfor er det nødvendig at jeg også presser meg selv til å realisere planene - at jeg faktisk produserer. Det er jo det aller viktigste, ikke sant? Jeg er nok ikke så flink til dette som mange av dere tror - altfor ofte kjennes det sånn at når planen bare er på plass er minst halve jobben gjort, og så slakker jeg litt av og går heller i gang med flere, nye planer.

I august ble det rett og slett for fint sommervær til å sitte inne foran PC-en, men nå blir det snart en ny tur til feriehuset og der kommer jeg til å skrive mye. Nå i permisjonstiden er naturligvis småinntekter av stor betydning, og hvis jeg ikke skaper noe blir det jo heller ikke penger inn på konto. Iblant må jeg minne meg på at jeg jo faktisk ikke tok permisjon for å ha ferie i to år...

Planene mine er ikke så urealistiske, sånn egenlig. For skrivingens del håper jeg å få solgt tekst tilsvarende en novelle pr måned. Da må jeg jo i tillegg produsere de tekstene som statistisk sett skal bli refusert - det hører nok med. Og så jobber jeg i tillegg med min første ukebladroman, et prosjekt som jeg ligger på etterskudd med, men som forhåpentligvis kan avsluttes i løpet av september.

Totalt blir dette en roman og fem noveller på fem måneder. Bortsett fra romanen som jeg ennå er litt usikker på, bør denne planen være fullt ut gjennomførbar. Jeg er tross alt så heldig at jeg selv bestemmer hvor mye tid jeg vil bruke. Hvis jeg ikke får solgt romanen bør jeg imidlertid prøve å selge noen flere noveller eller andre tekster, og da kan det fort bli litt mer pes.

I oktober rydder jeg plass til å jobbe med et litt tyngre skriveprosjekt. Ennå har jeg ikke bestemt meg for hvilket jeg skal fokusere på, så det blir vel å leke litt med tre ulike ideer framover, for så å jobbe intenst fra oktober med det som inspirerer meg mest. Planen er nemlig å ha valgt det prosjektet før jeg drar alene på et lengre skriveopphold i utlandet på tampen av året. Det blir nemlig en ypperlig anledning til å fokusere på skrivingen, men en stor fordel om jeg bare tar med ett prosjekt. Jeg forteller mer om den reisen snart!

God torsdag til deg!

3 kommentarer:

  1. Hei! Jeg synes du er effektiv, jeg! Men når det gjelder en roman og fem noveller på fem måneder synes jeg hørtes mye ut! Novellene er jo helt flott at du får ut på den tiden, og bare det er jo helt supert! Men en roman krever jo mye arbeid. Jeg er sikker på at du arbeider mye med den, men likevel ville jeg kanskje satt av litt mer tid der, ja... Det er godt mulig at det går kjempebra altså, vil ikke ta motet fra deg! Men hva med å legge inn litt ekstra tid, som du kan ty til om du trenger det, kanskje? Hvis du faktisk ikke trenger den ekstra tiden, kan du bruke den til en ev. ny novelle eller noe. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for innspill! Det høres fornuftig ut å sette av mer tid, men siden permisjonen er begrenset må jeg prøve å pushe meg litt. Nå er det jo snakk om en ukebladromnan og ikke en hel bok, og jeg har allerede laget plott og skrevet litt Så jeg starter jo ikke på null. Målet er å ha den bladromanen klar før oktober. Hvis den ikke holder mål, men det er håp, så bruker jeg selvsagt mer tid på den utover høsten. Jeg bør kanskje ikke nevne det allerede, men hvis det går bra er planen å skrive ukebladroman nummer to i vinter :-)

      Slett
    2. Heisann! Jeg tror kanskje at jeg misforsto deg litt til å begynne med her, jeg tenkte visst automatisk at det var en hel bok du snakket om, jeg skjønner du. Det var det jeg syntes hørtes mye ut. Og jeg har ikke tilstrekkelig oversikt over hvor store ukeladsromaner skal være, så jeg har ikke noe sammenlikningsgrunnlag eller noe på det. Men det høres veldig spennende ut!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]