18. januar 2024

Innspurt for kryp-romanen

Jeg starter det nye året med å fokusere aller mest på Kryp-romanen. Jeg har satt meg som mål å bli ferdig med førsteutkastet innen neste uke, altså om ca ti dager, og deretter bruke en uke på å jobbe meg gjennom teksten en gang til med diverse mindre justeringer og tillegg.

Jeg er ikke overbevist om at jeg kommer helt i mål på så kort tid, men inntil videre må jeg jo nesten tro at det er mulig!

Planen var at førsteutkastet skal være på bare halvparten av tekstmengden jeg ser for meg at jeg skal sende til et forlag. Kryp-romanen skal være på rundt 80,000 ord, muligens litt mer. Det er visst passe for en debutant, har jeg lest.

Nå tenker du vel at det blir svært krevende, for ikke å si umulig, å skrive halve tekstmengden i løpet av en uke, og det har du nok rett i.

Men saken er den at jeg har jobbet mye mer med deler av manus enn jeg hadde tenkt, sånn at deler av manus er så godt som ferdigskrevet. Dermed blir første "halve" teksmengde også vesentlig mer enn 40,000 ord. Dette med antall ord er jo heller ikke superviktig. Det vil bli nye redigeringsrunder når manus blir refuseert. Og skulle jeg få et usannsynlig napp, blir det i alle fall mye redigering. Det viktigste nå er å få den teksten som sendes avsted til å fange alt det jeg vil den skal fange. At starten er tilstrekkelig fengende, at karakterene er troverdige, at språket er ok, o.s.v. Jeg tror ikke at et manus blir refusert bare fordi det mangler 5,000 ord. Hvis et forlag liker (og får tak på) ideen, språket er greit, og de fleste av grepene som er tatt gir mening, vil de nok vite at en tekst kan bygges ut.

Når jeg egentlig forhaster meg litt nå, så er det også fordi jeg gjerne vil ha et nytt skriveprosjekt hvert kalenderår. Jeg skal fortsatt jobbe med tidligere års tekster, men jeg flytter hovedfokus. Dette kan pushe meg til å skrive mer effektivt, for jeg må innrømme at det lett går to-tre uker uten at jeg åpner tekstdokumentet. Jeg trenger mer press, tidsfrister og bedre rutine.

Akkurat nå er jeg ved godt mot, men det svinger veldig. De sise dagene har jeg skrevet flere nye kapitler, og jeg tror jeg er inni en god skriveflyt som gjør at jeg lett formulerer ganske mye tekst på en brukbar måte uten å sitte og trykke det ut. Flyten av ord kommer lett, og det er viktig selv om det jo må redigeres litt etterpå. Det er bare de siste dagene det har vært sånn. Når jeg har hele plottet på plass fra før, er det faktisk bare å skrive det jeg orker, jeg tenger ikke å fundere så mye på handlingen. Noen endringer i plottet blir det selvfølgelig, og de har jeg stort sett tatt tak i umiddelbart, for å unngå at det som ikke semmer bremser skrivingen for mye. I dag innså jeg at mye av dramatkken har utspilt seg litt vel tidlig i fortellingen, så jeg måtte endre rekkefølgen på flere kapitler. Det blir nok bedre, men det betyr også at en del tekst må justeres. Jeg synes selv at kapitlene støtter hverandre bedre etter justeringene, så da er det vel bare fint med sånne omrokkeringer.

Årstiden(e) er foresten også et viktig element i denne teksten, da enkelte momenter må skje i rett tid sett i forhold til kalendermåned, vær og tid på døgnet. Det gjør det litt mer komplisert å stokke om på rekkefølgen, men jeg tror det skal gå bra.

Omstokking pluss to kapitler skrevet i dag, så nå er jeg rimelig fornøyd. Jeg tror jeg skal unne meg skrivefri ut dagen. Istedet blir det tid til "å rydde unna" noen telefonsamtaler, så slipper jeg å tenke på denslags i morgen ;)

2 kommentarer:

  1. Hei! Ser du er i innspurten, ja! Det er interessant å lese om om hvordan du jobber med teksten. En ting jeg ikke helt har fått med meg, er hvorfor du vil ha et nytt prosjekt hvert år. Noen prosjekter er jo ganske omfattende, eller kan være det i allefall? Jeg er som sagt også på slutten av bokprosjektet mitt, men er redd for å love for mye rent tidsmessig, for det kan vel enda ta litt tid. Lykke til! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg ser for meg å ha e nytt hovedfokus hvert år, men edet betyr jo ikke nødvendigvis at tidligere hovedfokus blir parkert eller avsluttet. Tror det kan fungere fint å jobbe med et nytt manus mens jeg får litt avstand til det som nesen er ferdig. Og så tenker jeg vel at jeg ikke trenger å rediere refuserte manus mellom hver eneste innsending. Men - ja, jeg ser jo at ett år er i minste laget, og hvis det betyr hasverk og lasverk så er det jo ikke noe poeng å fortsette denne strategien.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]