4. januar 2024

Nytt år og nye muligheter - og litt om motiver

Godt nyttår! Det tar nok som vanlig litt tid å venne seg til å skrive 2024, men det er fort gjort å lage planer for det nye året. Bortsett fra at tiden går altfor fort og jeg gjerne kunne tatt 2023 en gang til før vi går videre, så forbinder jeg egentlig et nytt år med mye positivt. Alt jeg ikke fikk gjort i fjor kan gjøres i det nye året!

I romjulen fokuserte jeg på Kryp-romanen, og jeg skulle jo komme med en statusrapport her på bloggen. Men akkurat som 2023 gikk også romjulen ufattelig fort. Litt sånn - hei, hvor ble den av? Etter noen år med stadig nye påfunn og flere forsøk på å pushe egen komfortsone, vet jeg jo godt hvorfor romjulen ikke satte større spor: De fleste dagene ble nemlig helt like. Da er det heller ikke så mye å se tilbake på, og selve tidsbegrepet viskes bort.

Men - tilbake til at nytt år gir nye muligheter - det er altså ikke for sent med en oppdatering på fjorårets største skriveprosjekt. Tanken var å gjøre ferdig førsteutkastet i 2023. Kryp-romanen  skal være nokså enkel, fortalt fra A til Å uten flere tidslag etc., og jeg hadde strategien klar for å oppnå dette. Fortellingen  ble naturligvis litt mer kompleks enn jeg planla, men det gjør jo bare skrivejobben litt mer interessant. Men, som så ofte stod nok ikke innsatsen helt i stil med intensjonene. Særlig i sommer ble det skrevet fint lite, og da falt jeg dessverre også litt ut av prosjektet. I høst tok jeg tak i det igjen, men brukte altfor lang tid på å komme inn i fortellingen. Lengre pauser er aldri av det gode, i alle fall ikke før førsteutkastet er på plass.

Når jeg tar en sånn  lang pause må jeg ikke bare komme meg inn i prosjektet igjen, men  det betyr gjerne også at jeg begynner å tvile litt på plottet eller sentrale elementer i fortellingen. Eller kanskje jeg rett og slett mister litt av gløden og interessen. Denne gangen var det vanskelig for meg å akseptere slutten, og dette dempet også skrivelysten. Noe ble likevel skrevet i høst. for jeg tenker jo at den beste måten å få nye ideer på er å skrive. Da oppdager jeg muligheter som jeg ikke ville ha sett hvis jeg bare satt i en stol og tenkte. Men løsningen kom egentlig ikke før i romjulen...

Da forstod jeg at hovedkarakterenes motiver ikke var klart nok definerte! En god romankarakter har gjerne en utvikling (reise) i løpet av fortellingen, men det kan være vanskelig å se den naturlige utvikling uten at de samme karakterene også har motiver. Motivene er selve drivkraften hos hver enkelt person, det er bare mer interessant hvis de går i litt ulike retninger. Sånn kan det bli fine motsetninger av. Og hvis sånne motsetninger og konflikter vanskeliggjør hovedkarakterenes vei til mål, kan fortellingen løftes flere hakk. Altså - bare fordi motivene ble tydeliggjort.

I Kryp-romanen er det spesielt én karakter, den som allerede representerer en slags trussel/motstand, som manglet motiv. Det vil si, vedkommende hadde et slags definert mål, men jeg hadde glemt å forklare (for meg selv) hvorfor dette faktisk var et legitimt mål. Uten forhistorien til at karakteren hadde bare satt seg et mål, et mål som virket litt rart uten en forhistorie. Nå får leseren riktignok ikke vite så mye om forhistorien før nærmere slutten, men det forklarer en hel del av handlingen og jeg tror faktisk at dette også gjør det lettere for meg å akseptere slutten sånn som jeg hadde plottet den. Slutten er egentlig ikke endret, men nevnte motiv setter den i et nytt lys. Og det tror jeg langt på vei er tilstrekkelig.

Så, da ble det altså skrevet en del i romjulen, men først og fremst jobbet med plottet. Akkurat det hadde jeg ikke sett for meg at jeg skulle bruke tid på så sent i prosessen. Nå gjenstår bare tre små kapitler før førsteutkastet er sånn omtrent klart. Etterpå skal jeg krydre hele teksten med utfyllende miljøskildringer, forbedret kommunikasjon og mye mer - målet blir da å øke antall ord sånn at det lander på omtrent 80.000 ord før teksten sendes til det første forlaget. Jeg har bare satt av januar til denne jobben - og det skal holde hardt. Men kanskje det er nettopp det jeg trenger nå, en litt knallhard deadline.

Det nye året er nemlig øremerket et nytt stort skriveprosjekt. Det kommer jeg tilbake til :)

2 kommentarer:

  1. Hei! Så du vil ha fjoråret om igjen du. Hm. Tror ikke jeg vil det, da det var mye manusjobbing det året som jeg er glad jeg er ganske ferdig med, så 2024 er fint!

    Lange pauser fra manus er ikke så lett nei. Jeg har hatt noen sånne jeg også, og det tar ofte tid å komme i gang igjen. Derfor forsøker jeg å ikke ta så store pauser.

    Det høres ut som du snart er i mål med prosjektet ditt. Lurt med deadline ja, jeg har også det, så gjenstår det å se om jeg greier å overholde den.
    Stå på! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for kommentar! God start på året så langt, skriver litt hver dag, men oppdager jo også stadig flere oppgaver. Fortsatt ved godt mot, hehe. Håper tastene spretter hos deg! :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]