20. februar 2023

Tilbake på hjemmekontoret

Skrivereisen er over, og jeg er igjen godt plantet på hjemmekontoret. De 22 dagene i skrivebungalowen ble riktig så produktive, kanskje takket være kjøligere vær enn jeg husker fra tidligere skrivereiser, og jeg er alt i alt fornøyd med oppholdet. Selv om jeg jo strengt tatt ikke burde tatt meg råd til det, 15 000 i merkostnader når jeg hittil i år ikke har tjent en eneste liten krone skal nok merkes framover...

Men, jeg må fokusere på at jeg nok trengte denne turen. Det var fint både mentalt, fysisk og ikke minst for det nye skriveprosjektet mitt som nå har fått en "flying start". Jeg var litt spent på å telle ord. Ofte er det jo sånn at man tror det er skrevet en trillion ord, og så viser det seg at tekstmengden ikke er fullt så overveldende. Jeg vet jo at det viktigste med denne skrivereisen var å få en god start på jobben med Kryp-romanen. Jeg har tygget på plottet io tre-fire år allerede, og da jeg startet oppholdet på Gran Canaria trengte jeg bare et par dager på å gjøre meg kjent med plottet før jeg kom i gang med skrivingen. Det var jo flere år siden jeg hadde jobbet med notatene, og jeg måtte også ta noen innledende runder for å forstå og akseptere det jeg allerede hadde notert. Jeg byttet bare om på to kapitler, men innså at med "min nye metode" kan dette lett justeres senere.

For denne gangen skrives førsteutkastet veldig komprimert. Det er meningen at jeg først skal produsere et manus på bare ca 40 000 ord. I neste runde skal dette utvides til ca 80-90.000 ord. I den komprimerte versjonen er både beskrivelser av folk og steder samt dialoger holdt til et minimum. Refleksjoner tøtsjes så vidt, men kan senere få mye mer plass. Først skal jeg nemlig se at plottet flyter greit. Hvis plottet bør justeres er det mye lettere å gjøre det tidlig i prosessen. Dermed er mange kapitler på bare et par sider, men senere vil de bli utvidet, eller slått sammen. Når tekstbolkene holdes korte som dette, er det myyye lettere å flikke på strukturen - dette vil jeg altså gjøre meg så godt som ferdig med mens manus begrenser seg til 40 000 ord.

Jeg har naturligvis møtt på flere utfordringer underveis. Foreløpig holder jeg meg til planen, men jeg har lagt til noen flere steder for selve handlingen for at det ikke skal kjennes stillestående og repeterende. Dessuten har en bikarakter fått litt mer plass ved å bli introdusert tidligere enn planlagt, og også blitt tillagt en ny (mulig) funksjon. Dette er jo nokså ukomplisert. Noe som derimot må tygges litt mer på er følelsen jeg har av at flere av karakterene forsøker å trekke hele fortellingen over i krimsjangeren, noe som ikke er ønskelig fra min side. Dette skulle jo være litt mer feel-good med innslag av ubehag og mystikk. Jeg må bestemme meg fort, for krim krever jo helt andre grep og må ev. farge en større del av manus.

Og - hvis du lurer på hvor mye tekst jeg faktisk produserte på skrivereisen, så får jeg vel røpe at det ble 17 206 ord (inkl 1 478 ord som er kapitteltitler og stikkord). Det høres kanskje ikke imponerende ut, men spesielt i startfasen med et nytt manus går jo mye tid med til vurderinger av struktur etc. uten at det nødvendigvis gir utslag i ren tekst. Så jeg er fornøyd. Denne tekstmengden betyr at jeg faktisk har skrevet 43% av førsteutkastet. Samtidig er ca 9 av 37 (24%) kapitler skrevet, men jeg antar at noen av disse kapitlene utgår eller slås sammen. Med tanke på 40 000 ord i førsteutkastet, bør jeg skrive enda mer komprimert når de resterende 28 kapitlene skrives.

Tekstmemngden fra skrivereisen tilsvarer nesten 7 ukebladnoveller, det høres egentlig litt bedre ut ;)

Fin ny uke!

4 kommentarer:

  1. Hei, det høres ut som du virkelig har kontroll over dette, altså! Jeg er imponert over at du greier å være så konsentrert når du er bortreist, det høres jo ut som du har fått gjort riktig så mye med manuskriptet ditt på turen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og forsinket takk for kommentar! Tok en bloggpause etter at det jo ble mange innlegg fra skrivereisen, men nå er jeg tilbake.

      Slett
  2. Blir spennende å følge med fremover! Hvordan går skrivinga nå som du er tilbake på hjemmekontoret?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Det ble nok litt mindre skriving etter returen, mest fordi jeg var på etterskudd med mange andre oppgaver. Skummelt å se hvor fort -må-bare-skrive gnisten slukner. Nå er jeg på ballen igjen og da blir det vel også mer å dele her på bloggen. Takk for kommentar!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]