21. mars 2023

Litterær podkast til inspirasjon

Det har vært noen stille uker her på bloggen. Vi er allerede i siste del av mars - hu hei hvor det går!

Etter skrivereisen var det naturlig nok flere oppgaver her på hjemmekontoret som trengte oppmerksomheten min. Det var egentlig en del av planen min, siden jeg fokuserte aller mest på skriving de drøye tre ukene jeg var bortreist. Det er jo heller ikke alt jeg har like god tilgang på og kan  få utrettet når jeg jobber andre steder.

Dette betyr også at skrivingen fikk noen hvileskjær eter hjemkomsten, men kanskje var også det helt som forventet. Kanskje var det til og med bare fint. Når jeg nå jobber med Kryp-romanen igjen har jeg allerede fått teksten jeg skrev i Spania litt på avstand. Akkurat det kjennes som en fordel, til tross for at det jo er veldig tidlig i prosessen ennå.

Mens jeg har jobbet med ting som ikke krever full konsentrasjon har jeg lyttet til bl.a. NRK's Forgatterintervjuer. Dette er en såkalt podkast. De siste årene heter det jo ikke lenger nettsider men apper og podkast og you-name-it. Jeg har registrert at venner laster ned en app istedet for å bokmerke et nettsted, som vi jo gjorde i "gamle dager". Nå brukes vel også smarttelefonen til å høre podkaster, noe som jo er perfekt når man er på reise.

Du trenger altså bare en nettleser for å høre programmene hvor forfattere blir intervjuet - de siste ukene med fokus på kandidatene til "Lytternes Romanpris", som ble kunngjort i forrige uke. Regner med at intervjuene også er blitt sendt på radio, altså det vi i svunne tier kalte radioprogram.

Uansett: Jeg synes det er inspirerende å høre ulike fofattere beskrive tankegodset sitt, arbeidsplassen og ikke minst skriveprosessen. Dessuten er det fint å bli kjent med mange romaner som jeg ennå ikke har lest - kanskje jeg må lese noen av dem! Ikke minst er det godt å høre at de (fleste) virker som helt vanlige mennesker, men som bruker mer tid enn de fleste på å skrive.

Jeg har hørt i alle fall de ti nyeste, men vil ha mer :)

2 kommentarer:

  1. Hei! Takk for fint tips! Jeg skal stikke innom og høre på noen av disse! Skrivingen har stoppet opp litt her også nå, men er nok straks på plass igjen nå. Helt enig med deg i at det har vært litt å sette seg inn i med denne utviklingen. Jeg lagrer gjerne bokmerker på nett enda, jeg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du likte dette. Jeg har bare hørt ett intervju siden sist, men flere skal det nok bli :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]