13. februar 2023

Innspurt og nedtur på skrivereise

Ja, det virker jo som en liten evighet siden jeg reiste. Nå er det siste hele dagen her i forfatterbungalowen på Gran Canaria, for i morgen reiser jeg hjem.

Nede for telling?

Det blir jo gjerne sånn at når en prosjektperiode nærmer seg slutten settes det inn et ekstra gir med håp om å nå et enda bedre resultat. Akkurat det bryr jeg meg ikke så mye om i dette tilfellet, for jeg hadde ikke helt klare mål da jeg reiste ned. Med utgangspunkt i et plot som hadde modnet over flere år, og hvor jeg derfor kjente meg ganske trygg på settinger og karakterer etc., var målet å komme i gang og å skrive en hel del. Enkelt og greit.

Nå er jeg veldig spent på å telle ord, men venter med det til jeg er kommer hjem.

Målet er 70-80.000 ord for det endelige førsteutkastet, og siden jeg nok bare er kommet omtrent halvveis med aller første komprimerte versjon (som kanskje kan bli på 40.000 ord) antar jeg at jeg bare har skrevet snaut 20.000 ord. Jeg håper at det er litt mer, men frykter at det er enda mindre. Uansett må jobben fortsette på hjemmekontoret i månedene som kommer. Jeg har faktisk en vag plan om å sende manus fra meg allerede til sommeren.

Det vanskeligste har egentlig vært å ikke finne på noe nytt mens jeg skriver. Alle vet jo at ideene kommer seilende i skriveprosessen, og jeg tror vel at antallet mulige intriger har vært omtrent doblet bare i løpet av disse tre ukene. Jeg har unngått å endre hovedplottet, men noen steder har jeg endret rekkefølge på to kapitler eller lagt in en ekstra bolk som ikke var planlagt. Når alt holdes stramt og kortfattet blir tidsbruken på sånne innfall uansett begrenset.

Og så det kjedelige - jeg har fikset meg en rimelig kraftig forkjølelse de siste dagene. Har ikke hengt med andre folk bortsett fra å prate med naboer og det skjer jo ikke akkurat så tett på. Dessuten har jeg ikke hørt så mye som et kremt. Kanskje jeg har fått med meg noe smitte fra matbutikken? Jeg fungerer helt fint, sover om natten og både lukter og smaker som normalt, så sannsynligvis har jeg forverret en lett forkjølelse ved å sitte og fryse ved tastaturet uten å være klar over det. Man blir jo ikke syk av å fryse, men jeg innbiller meg at det er lettere å bli frisk raskere hvis man ikke fryser. Så det blir en godt påkledd avslutning, i dag ble det til og med frokost inne - for første gang. Jeg gruer meg til flyreisen hvis jeg får hostekuler etc og skal late som om alt er ok i mer enn fem timer. Bare jeg kommer meg ombord i flyet så kan jeg vel puste lettet ut. Covid-restriksjonene er fjernet i Spania, men det er sikkert fortsatt en dårlig idé med hosteanfall i innsjekkingskøen. Må nesten bare satse på at dette går helt fint.

2 kommentarer:

  1. Hei! Du har allerede en plan om innsending til sommeren ja, så bra da! Det betyr at du er kommet langt i prosessen.
    Kjedelig med forkjølelse, håper det går fort over! Og riktig god tur hjem! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, dette manuset har surret i bakhodet i mange år, pluss at jeg kan mye om hovedtemaet. Hvis plottet holder stand er det ikke så mye jeg trenger å gruble på, bortsett fra å skrive, skrive, skrive. Nå trenger jo ikke manus være helt perfekt ved første innsending, så lenge det holder mål og ideen er ivaretatt. Det hjelper jo også at dette skal holdes mye kortere enn mitt forrige manus.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]