3. desember 2018

Det vanskelige skillet mellom arbeid og fritid

Å være sin egen herre på hjemmekontoret, med fokus på kreative prosjekter som til tider blir altoppslukende, kan lett resultere i uklar arbeidstid.

Det er sikkert ikke bare jeg som lar jobb og fritid flyte over i hverandre. I perioder blir det nesten ingen forskjell på de to, for hjemmekontoret stenges jo aldri helt. Jeg merker også at jeg stadig oftere tar et ørlite forbehold når jeg gjør en sosiale avtale, i tilfelle det skulle dukke opp uimotståelig inspirasjon, eller kanskje et filmoppdrag som jeg ikke kan takke nei til. Det gjør det riktignok svært sjelden, men uansett - jeg tok jo aldri sånne forbehold da jeg var i vanlig 9-4 jobb. Da var kvelden fri uansett.

Dette er ikke ideelt, jeg ser jo den. Det ville vært bedre å lukke kontordøren klokken fire eller fem hver dag, for ikke å snakke om å ta fri en hel helg uten å skulle jobbe "bare litt" i ledige øyeblikk.

Men hjemmekontoret mitt består av en arbeidsplass i et soverom, altså kan jeg ikke låse noen dør klokken fem og vente til neste dag med å åpne den. Dessuten bruker jeg jo datamaskinen privat også, de fleste dager står den på når jeg er hjemme, uansett hvilket rom jeg befinner meg i.

En del frilansere leier kontorplass utenfor hjemmet for å oppnå et tydelig skille, men det har jeg ikke økonomi til, og dessuten har jeg jo arbeidsro hjemme.

Det største "problemet" for meg er nok at nesten alle oppgavene mine er lystbetonte, og da blir det lett å jobbe litt når anledningen byr seg, uavhengig av klokkeslett og ukedag. Jeg koser meg jo med dette. Mye av det jeg fyller arbeidsdagen med er aktiviteter som jeg tidligere gjorde på fritiden. Jeg sitter ikke lenger oppe til langt på natt for å skrive eller oppdatere nettsteder etc, for nå er jo alt dette integrert i arbeidsdagen min. Men jeg var nok litt for grådig da jeg tok nesten alle hobbyene mine med inn i frilansjobben. Jeg burde sørget for å holde noe utenom, for det ville vært så fint å ha noen hyggelige prosjekter på kveldstid og i helger, uten å tenke jobb.

Nå finnes det jo også legitime grunner til at det meste er blitt jobb. For eksempel har nettstedene jeg drifter annonseinntekter som ikke går til meg privat, men til firmaet mitt. Firmaet står også som eier av domener etc. Dermed er alt som gjelder nettstedene nå jobb og ikke fritid, uavhengig av tema og innhold. Jeg har f.eks. driftet et nettsted for lokalhistorie og slektsgransking i flere tiår. Nå gjøres alle redaksjonelle oppdateringer i arbeidstiden. Jeg driver også litt med fotografering, men etter at nettbutikkene mine åpnet, fotograferes det i hovedsak med tanke på mulig design for nettbutikkene. Eller illustrasjonsfoto for diverse blogger. Dermed tenker jeg først og fremst jobb når jeg sysler med både lokalhistorie og foto, men begge deler kunne altså like gjerne vært hobby.

Som nevnt er det meste lystbetont. Dessuten er oppgavene mine rimelig varierte, da blir det vel også mindre viktig å skille mellom jobb og fritid? Jeg kobler av med å flikke på en novelle, gjøre notater til en ny idé eller å meditere litt over hvordan nettbuttikkene kan videreutvikles. Ofte blir det sånn at jeg bør følge ideene - når de kommer seilende er det naturlig å jobbe litt, være litt spontan. At jeg kan leve av dette er jo bare fantastisk. Det er vel strengt tatt bare sosialisering som hindrer meg i å jobbe. Jeg må kanskje bare innse at man lever litt annerledes når man jobber hjemme. Jeg oppfatter jo heller ikke jobben min som noe jeg trenger en pause fra. Heldigvis består arbeidsdagen sjelden av kjedelige oppgaver som det haster med å få unna, eventuelle frister setter jeg jo stort sett selv. Rapportering til myndighetene skjer bare en gang årlig.

Hvordan har du som jobber selvstendig hjemmefra det med sammenblanding av det som helt klart er arbeidet ditt og det som kan defineres som hobby eller fritid? Og er det egentlig så farlig om det flyter litt?

(Hm, Blogger oppfører seg litt rart i kveld, ser ut til at jeg må justere litt når det rare har gitt seg...)

4 kommentarer:

  1. Heisan! Jo da, dette lyder kjent, mye av det du sier når det gjelder sammenblanding av jobb og fritid. Nå har jo jeg et litt annet forhold til dette i og med at jeg ikke er i jobb, men skrivingen er likevel både jobb og fritid. Jeg er også glad i å fotografere, og ofte blir bilder brukt på blogg eller nettsted, samt sosiale medier etc. som også handler om skrivingen. Og det er helt riktig at man må slå til når inspirasjonen melder seg, ikke så lett å være sosial eller drive med andre hobbyer da :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar. Jo, det er jo lit relatert, ansatt eller ikke. Jeg får finne på noe som jeg kun skal gjøre på kveldstid eller i helger - hekle litt, kanskje. ja-ha :)

      Slett
  2. Å skille mellom jobb og fritid kan være utfordrende når en arbeider hjemmefra; det husker jeg godt fra da jeg hadde mitt forfatter på heltid-forsøk.
    Du kan sette deg ved PCen, men bli forstyrret av tanken på husarbeid du burde gjort. Eller du vet at i stua står godstolen og der ligger boka du holder på å lese akkurat nå, den er kjempespennende, nesten umulig å legge vekk.
    Og omvendt: Du har satt deg til for å kikke på en serie på TV, og noe i den serien får deg til å innse hvordan du kan gå videre i novellen du for noen dager siden ble stående bom fast i. Da blir det jo at man reiser seg fra godstolen og stormer inn på kontoret for å jobbe ideen videre.

    Har du tenkt på muligheten av å besøke biblioteket og sette deg på stille leserom (hvis biblioteket har), eller i en hyggelig, fredelig krok? Jeg jobber på bibliotek, og jeg ser enkelte som jeg tror jobber hjemmefra, som kommer nesten daglig og jobber konsentrert.
    Det geniale med å ha hjemmekontor er jo at det er kort vei til arbeidet, men av og til kan det sikkert være greit å gå inn i jobbmodus og legge alt annet til side. Kanskje er det enklere hvis en setter seg på biblioteket?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi! Litt sen her. Å jobbe i et stillerom på biblioteket har jeg ikke tenkt på, jeg har lekt litt med tanken om å jobbe noen dager på kafé, men da ville det neppe bli for å få ro. Men, nå har jeg ypperlige forhold på hjemmekontoret. Problemet mitt er nok heller at jeg savner å ha en hobby å glede meg til på kvelden, noe som kan hindre meg io å stadig "jobbe bare litt" på kveldstid og i helgene.

      Kanskje jeg skal hente fram interessen for lokalhistorie, men så snart jeg har tenkt den tanken, får jeg ideer om at jeg jo kan bruke det lokalhistoriske stoffet som utgangspunkt for noveller! Ser du, nesten alt absorberes av jobbrelaterte aktiviteter... ;)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]