20. desember 2018

Denne søte førjulstid

Altså, nå tenker jeg ikke spesielt på gamle tradisjoner, lettlurte barn og adventsnostalgi. Men på at butikkene i disse dager knives om å selge mange typiske julevarer billigst mulig. For en frilansboms som meg lyder det som søt budsjettmusikk. Jeg takker og bukker, og fyller skuffer og skap nå som det er penger å spare.

Man må kanskje leve på budsjett for å glede seg over de nedsatte varene, for den som er i full jobb og uansett handler en svær trillevogn fylt med matvarer spiller det sikkert mindre rolle hva et halvt kilo melis koster. Men jeg har lært meg å følge med på hva de varene jeg handler ofte pleier å koste. Butikkene justerer riktignok prisene på de fleste varene hele året - det kan være litt å spare på å følge med.

Men sjelden er prisene så lave som i ukene opp mot jul. Det prøver jeg å utnytte i den grad økonomien min tillater det. Og helst uten at kassebetjeningen sender meg rare blikk.


Den nevnte melispakken koster nå ca 6 kroner, mot nærmere 20 til vanlig. Jeg baker jo småkaker året rundt - det er en rimligere måte å stagge søtsuget på enn å kjøpe sjokolade og annet knask. Kjekt å skeie ut med litt glasur iblant, så nå har jeg kjøpt tre-fire kilo melis, som bør rekke ihvertfall til neste jul.

Tidligere år har jeg hamstret kaffe, som det også er gode tilbud på nå før jul. Men i år har jeg droppet storhandlingen, for det har vist seg at butikkene (eller produsenten) kjører samme kaffekampanje flere ganger gjennom året. Forutsatt at jeg følger med, er det ikke noe poeng i å forskuddsbetale hele årsforbruket nå. Dessuten er det jo holdbarhet på kaffe, og bedre å fylle på med ferske varer underveis.

Hvetemel er det også mulig å handle billig før jul. Mange baker mye nå, og billig mel kan trekke nye kunder til butikken. Jeg svinger imidlertid innom kun for å handle tilbudsvaren, så meg tjener de fint lite på. Dessuten, når jeg likegodt handler 8 kg mel om gangen, har jeg jo armene fulle. Jeg spiser fortsatt kun hjemmebakt brød (sunnere og rimeligere enn typiske kjøpebrød), så med halv pris på mel ble det to sånne turer på meg. Selv om jeg nå har 16 kg hvetemel på lur er lageret faktisk mindre enn tidligere år...

Julepølse, surkål, sennep og mye mer er også nedsatt nå. Noen varer blir utsolgt veldig raskt, men jeg kjøper uansett ikke varer på tilbud kun fordi det er billig, det må være noe jeg uansett ville kjøpt. Unntaket får være den pakken med lutefiskbacon til tre-fire kroner. Jeg har ikke tenkt å lage lutefisk, men fryser ned bacon i små porsjoner, det funker fint som smakstilsetning i alt fra supper og gryter til omelett. Noen vossakorv-pølser har også funnet veien til fryseren, kunne jo ikke dy meg når de bare kostet en tier.

Og apropos søt førjulstid - jeg greide ikke å gå forbi marsipan til 7 kroner pr halvkilo heller, gitt. Eller hva med mandler til 50 kroner pr kilo? Litt rimelig juleknask kan jo ikke bli feil...

Nå er det bare å krysse fingrene for at den fulle fryseren ikke streiker eller at strømmen går mens jeg er bortreist på juleferie. I dag tilrettelegger jeg noen oppgaver som skal jobbes med fra feriehuiset i romjulen, mens jeg venter på en telefon vedr en mulig filmjobb på nyåret - vesentlig større enn jeg er vant med. Dessuten er det innspurt i forberedelsene - julegaver skal pakkes inn, lyden av klesvask rekker helt til kontorkroken, hvor det forøvrig er disket opp med kaffe og hjemmebakte småkaker siden det tross alt er den ansattes siste arbeidsdag før jul.

Ønsker deg som titter innom en gledelig jul!

4 kommentarer:

  1. Nei, det er ikke bare på budsjett. Jeg handler aktivt tilbud og selvfølgelig halv pris. Synes det er viktig å være en oppmerksom forbruker. God jul :)

    SvarSlett
  2. Hei! Den ansattes siste arbeidsdag før jul med kaffe og julekaker hørtes hyggelig ut :-) Jeg må nok innrømme at jeg ikke baker så veldig ofte, ikke hvis det bare er meg selv som skal spise i allefall. Til bursdager eller større selskapeligheter er det liksom litt mer inspirerende. Filmjobb hørtes spennende ut, gleder meg til å høre mer om det etter hvert. Fortsatt fine førjulsdager, og riktig god jul! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, må jo markere siste dag. Ikke bare før jul, men også for året. Jobber litt i feriehuset i romjulen, men det blir nok ikke veldig mye jeg får gjort, dessuten blir det jo småkaker der også :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]