7. oktober 2016

Mest om tredje og litt om fjerde

Det har vært roligere enn det pleier her på bloggen. Målet har vært å blogge litt hver uke, og det har jeg tenkt å fortsette med. Jeg er innom så mange ulike aktiviteter at det nesten aldri mangler på ideer til innhold. Ikke alt er like interessant for alle som titter innom, men det trenger det heller ikke å være.

For et par uker siden skjedde det imidlertid en teknisk feil med bloggen, ja faktisk med flere av de bloggene jeg administrerer. Google fjernet uten forvarsel alle blogglistene, og spesielt på denne bloggen er jo leselistene i margen helt nødvendige for at jeg skal ha en viss følelse med hva andre skribenter og lesere er opptatt av. I dag er de samme listene like plutselig tilbake. Jammen godt at jeg ikke begynte å rote det til bak i kulissene, jeg har nemlig ikke lagret bokmerkene til andre blogger noe annet sted.

Så hvis jeg pleier å kommentere hos deg, vet du nå hvorfor det har vært så stille fra min kant.

Ellers er årets tredje kvartal tilbakelagt. Formelt er jeg fortsatt i permisjon ut oktober, og jeg gleder meg til å delta på et arrangement hos tidligere arbeidsgiver i slutten av måneden. Der skal jeg sikkert få en endelig takk, men mest av alt gleder jeg meg til å se igjen tidligere kolleger fra hele landet. De fleste kanskje for aller siste gang, noe som nok blir litt rart og vemodig, men samtidig har jeg jo vært borte så lenge at jeg mentalt har sluttet i fastjobben for lenge siden.

Bortsett fra at det kniper litt økonomisk nå i høst, synes jeg at jeg har lykkes rimelig greit med prosjektene mine. Det er jo også derfor jeg har valgt å fortsette denne litt skumle reisen. Selv om jeg ikke har skrevet en eneste novelle på et par måneder, og til tross for at tidsplanen for romanen sprakk fullstendig, har jeg greid meg bra. Nettbutikkene hadde ny omsetningsrekord i september, og jeg er nå spent på tiden fram mot jul - vel vitende om at nyåret nok blir labert, men kanskje blir salget allikevel bedre enn på nyåret for ett år siden?

Aksjeutbytter og Englegris har skuffet stort også i 3. kvartal. Og verre er det at det nok blir minst like dårlig i årets siste måneder. Så jeg må fokusere hardere på de aktivitetene som jeg faktisk kan stole på at vil gi meg litt inntekt. Derfor er det vanskelig å forsvare at jeg ikke skriver flere noveller enn jeg faktisk gjør. Også statistvirksomheten tar jeg seriøst, oppdragene tar mye tid men er en grei måte å få inn penger. Selv om det går i rykk og napp, for eksempel hadde jeg bare ett oppdrag i august men 10 i september, utgjør det en betydelig del av min lille inntekt. Nå i oktober blir det få oppdrag igjen, fordi jeg tar et par uker i feriehuset for å stenge for sesongen. Men dette vet jeg jo, og kan planlegge ut i fra det.

Jeg liker at dagene mine er varierte, men gjerne med en viss forutsigbarhet. Jeg trenger ikke å ha full konroll på hver eneste dag så lenge ukene blir omtrent som planlagt og budsjettert. De mer konkrete målene for årets siste kvartal er å fullføre «vitenskapsromanen», selge 3-4 noveller, og ellers å følge opp nettbutikker og statistvirksomhet rimelig bra. I tillegg skal jeg jobbe med et videoprosjekt pluss videreutvikle ett av de større nettstedene jeg drifter, men ikke har brukt særlig mye tid på de siste årene. Det blir både travelt og variert, men vil jeg greie å være produktiv nok?

Har du konkrete mål for resten av 2016?

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Så fint at du er tilbake igjen :-) Skjønner at du har en del å drive med, gøy å høre om dine prosjekter!

    Jeg har også hatt litt krøll med bloggen og diverse lister i det siste, samt at tidligere blogginnlegg som jeg bare skulle inn og rette litt på da måtte publiseres på nytt, og det må de innimellom enda. Derfor har det den siste tiden innimellom dukket opp eldre bloggposter som har blitt publisert på nytt. Håper at ting vil bli som normalt igjen fort.

    Jeg vet ikke om jeg kanskje har luftet det før, men hva med å samle ukebladnovellene dine til en novellesamling, kanskje med tillatelse fra bladene de er trykket i hvis det er nødvendig? Den boken skulle jeg gjerne sett :-) Bare et forslag, mulig jeg gjentar meg selv her... Synes at ide'en er interessant:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for kommentar og innspill. Jo, du nevnte noe sånn todligere, novellesamling, men jeg synes vel at det er svært få av de novellene mine som er gode nok til å komme i bokform. Men, jeg er jo aldri tom for ideer - en av dem er en ny novellesamling som jeg tror jeg har nevnt tidligere. Kan ikke starte den jobben før jeg har avsluttet noe av det jeg holder på med, kanskje i 2018, hehe.
      Forresten har ukebladene betalt for enerett i ett eller to år, så det er bare de aller første som kanskje kan brukes igjen.
      God ny uke!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]