25. september 2016

En uventet klem

Som du vet har jeg hatt ganske mange statistoppdrag siden jeg kastet meg utpå de skrå bredder i mars i år. Omtrent 35 innspillingsdager har det blitt hittil i år. Stort sett kommer statisten til opptaksstedet, finjusteres av kostyme og sminke, utfører det man blir instruert til å gjøre, og forlater åstedet så snart jobben er gjort. Det kan ta en hel dag, eller kanskje bare et par timer. Det går sjelden svært dårlig, men det er heller ikke så ofte at jobben blir spesielt kommentert av crewet, selv ikke når alt klaffer på første eller andre tagning. De har gjerne sin ørtende dag på produksjonen med stram tidsplan, de tenker først og fremst logistikk, deadline og teknikk. Crewet er gjerne allerede en sammensveiset gruppe, skuespillerne en annen, og statistene som jo stort sett byttes ut hver dag holder seg for seg selv. Og alt dette er helt greit - det er jo ikke akkurat noe kaffeselskap, heller. Alle er på jobb.

Men forleden hadde jeg en litt annerledes opplevelse som jeg nok ikke skal glemme med det første :) Jeg skulle bare være stand-in, eller body double som det kalles. Ansiktet mitt skulle ikke filmes, bare en del av kroppen for at skuespilleren skulle slippe å være der. Det ble mye sminke, kostyme og instruksjoner, og det hele ble en veldig artig seanse, som jeg dessverre ikke har lov til å gå i detalj om.

Men altså, etter at produksjonen hadde filmet ferdig og min oppgave var i boks, kom innspillingslederen bort til meg for å takke, det hender det jo at de gjør. Vi hadde ikke møtt hverandre før, så dermed ble jeg dessto mer overrasket da han faktisk takket ved å gi meg en spontan og god klem! Haha, det har aldri skjedd før, og kommer nok heller ikke til å gjenta seg med det første. Skillet mellom crew og statist ble fullstendig opphevet i noen sekunder, det var en pussig men fin opplevelse! Jeg kan vel tenke meg at de ihvertfall ikke var misfornøyde med innsatsen min, og nettopp fordi det var litt uventet og spesielt kommer jeg til å huske akkurat de to sekundene livet ut :).

Lenge siden du fikk en uventet klem?

4 kommentarer:

  1. Hei!
    Det hørtes ut som en fin jobb og en hyggelig opplevelse! Uventet klem? Jo, jeg husker spesielt en gang og det er nesten litt pinlig, da jeg traff en person tilfeldig som jeg burde husket men som det tok litt tid før jeg husket hvem var. Fant det jo fort ut det etterpå, da, men akkurat da sto det litt stille :-)

    Det høres for øvrig veldig spennende ut med alle statistoppdragene dine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, det er veldig artig, særlig de oppdragene som er litt mindre settinger, og som er unnagjort på 2-3 timer. Har nettopp hatt to fulle dager hvor det ble ekstremt mye venting, og det er ikke så morsomt, men umulig å vite hvordan det blir før man er oppi det.

      Jo, det å hilse på noen man ikke greier å plassere høres kjent ut - det skjer nok oftere enn man tror :)

      Slett
  2. Har lest denne flere ganger og må innrømme at jeg stopper opp ved hvordan du fint beskriver hvordan avstand brytes opp i en klem. Takk for et varmt innlegg. :)

    SvarSlett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]