22. september 2016

En voksen avgjørelse

Høsten suser avgårde! Akkurat nå kjennes det litt som om jeg har malt meg selv inn i et hjørne, og jeg liker det ikke!

Planen var jo å sende fra meg «Vitenskapsromanen» i løpet av september. Det er ennå en drøy uke igjen av måneden, men jeg ser at det ikke holder. Jeg er ikke fornøyd, men enda viktigere er det nok at jeg har mistet litt av gutsen nå i innspurten. Akk, hvor vanskelig skal dette være?

Jeg greier ikke å jobbe effektivt de dagene jeg har til rådighet. Jeg hadde en flott periode, men så tok det slutt. Kanskje var det vissheten om at dette manuset jo ikke vil gi en eneste krone i kassen, mens jeg faktisk har tatt svært lett på de aktivitetene som kan gi meg inntekter. Det er for eksempel et par måneder siden jeg sendte fra meg noen nye ukebladnoveller, selv om jeg har et par utkast liggende sm det ikke nødvendigvis vil ta mye tid å få ferdige.

Det store skriveprosjektet har på sett og vis fått for mye oppmerksomhet selv om jeg altså ikke kommer i mål helt ennå. Jeg har faktisk ikke anledning til å bruke så mye tid på manus, for jeg må jo jobbe litt også for å sikre et minimum av inntekter. Dette minner meg om at jeg jo sa fra meg fast jobb nettopp for å ha tid til større, kreative prosjekter - men nå er jeg litt i det gamle sporet igjen. Jeg må jobbe med trivielle oppgaver for å dekke trivielle utgifter, og dermed blir det ikke nok tid til de luftige og kreative prosjektene likevel. Kanskje jeg må si fra meg hjemmekontorjobben også, for å få det til? :)

Utsettelsen skal ikke få lov til å bli lang, men klok av skade har jeg satt en litt rundere frist for meg selv. Tror det er smartere å fokusere på å skape gode jobbeøkter enn å ha en eksakt dato for når jeg skal sende fra meg manus. Om det blir 18. oktober eller 24. november, betyr jo ikke all verden. Det er uansett ingen der ute som sitter og venter...

4 kommentarer:

  1. Hei!
    Alle forfattere og skribenter har nok sånne litt ineffektive perioder innimellom. Hva med å la romanen hvile litt, det er alltid givende å se på skrivearbeider med nye øyne etter en stund. Mitt tips er å ta frem den historien du fortalte om at du nesten var ferdig med, kanskje den kan fullføres først? Greit å ta tak i noe konkret og kanskje overkommelig før du fortsetter på det andre? Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for kommentar. Jeg føler meg ikke ineffektiv heller, jeg jobber jo som bare det hver eneste dag. For tiden er det 3 dager pr uke som statist, så kanskje det forstyrrer fokus litt, men alt i alt trenger jeg bare mer tid. Har mye å skrive som ikke er fiksjon også, f.eks. div nettsteder som trenger oppdatering, så det er ikke vanskelig å finne noe å koble av med :) God helg!

      Slett
  2. Godt å høre at du er menneskelig, du også! ;-) Og fornuftig av deg å skyve på deadline; det er jo bare du som ser den "streken" og som synes det er ergerlig at ting tar mer tid enn du så for deg da du begynte.
    Å skrive et så stort manus krever mye tid, konsentrasjon og hjernearbeid. Det er helt naturlig at man blir sliten i perioder. Å ta pause fra manus i perioder man sliter med å komme videre, tror jeg er fornuftig. Enten legge det vekk i flere måneder og ta det fram når man kan se på det med friske øyne, eller bare legge det litt unna mens man for eksempel jobber med noe annet som glir lettere akkurat da. Litt vekselbruk tror jeg er bare sunt. Det underbevisste jobber likevel videre, og neste gang du tar fram manuset som begynte å stoppe opp, kan du komme videre. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi, og takk for kommentar. Jo, det handler vel enkelt og greit om at det tar mer tid enn jeg trodde. Skulle nok ha vært omtrent i mål dersom jeg bare hadde jobbet med manus, men driver med så mye forskjellig samtidig, og akkurat det er kanskje ikke så smart mtp en "deadline". Egentlig er deet jo litt vittig å oppdage at selv om jeg jo skulle frigi tid, så blir det likevel ikke så stor forskjell fra da jeg var i fast jobb - tidslommene må skapes, de kommer ikke av seg selv. God helg! :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]