18. august 2016

Ferie med jobbing i smug

Nå som jeg er min egen sjef bestemmer jeg det meste av arbeidsdagen min helt selv. Ukene er vanligvis fylt opp med mer eller mindre faste oppgaver, siden jeg forsøker å være innom de fleste rutinene hver eneste uke. Administrasjon av bl.a. økonomi har sin faste ukedag for å ikke ta plass resten av uken. Hver av de tre nettbutikkene har sine dager hvor jeg som et minimum bruker ca fire timer til design og vedlikehold. Skivingen er kanskje den oppgaven som er minst regulert og som jeg må sørge for å gi nok tid. Jeg skriver heller ikke hver eneste uke, men når jeg ikke skriver prøver jeg ihvertfall å bruke litt tid på å pønske ut nye ideer eller gjøre litt research etc.

Men nå har jeg altså hatt ferie i et par uker! Som egen sjef burde det være verdens enkleste sak å bestemme at en viss tid skal være ihverfall 99% jobbefri. Jeg er til og med i feriehuset og ser dette som min sommerferie i år, men har naturligvis lurt med meg hjemmekontoret for å ta meg av det aller viktigste. Hvis det detter inn en regning må den jo betales. Men den ukentlige to-do-listen er kraftig barbert. Jeg designer ikke noe nytt til nettbutikkene, og flere av nettstedene mine blir heller ikke oppdatert. Jeg har tatt med bok for research til «vitenskapsromanen», og har håp om å bruke noen kvelder på å skrive litt - om jeg får lyst.

Men altså, først og fremst skal jeg ha ferie, for når jeg snart returnerer til Oslo blir det jo ikke flere fridager. Tvert i mot - det blir en travel høst.

Så hvorfor er det da så utrolig vanskelig å droppe jobben når jeg er min egen sjef? Jeg har til og med sagt fra meg gamlejobben, og har ikke engang den problemstillingen å tenke på. Jeg trenger ikke å bevise noe for verken meg selv eller andre akkurat nå. Hvorfor sniker jeg meg da allikevel innom diverse jobbrutiner på laptopen? Det er jo ikke fordi noe haster og ikke kan vente. Jeg fikk til og med nylig en hyggelig melding fra Egmont om at de siste novellene ble kjøpt, så dermed ligger jeg helt greit an på novellefronten også, i forhold til opprinnelig plan.

Nesten hver dag slås likevel laptopen på til morgenkaffen - som vanlig. Jeg har ikke internett i feriehuset, så de faste oppgavene begrenser seg jo til det som kan gjøres off-line. Jeg sitter heller ikke lenge, men det kan fort bli tre-fire sånne korte økter i løpet av dagen. Det minner litt om et desperat forsøk på å jobbe litt allikevel. Savner jeg faktisk hverdagen på hjemmekontoret?

Andre som har det sånn? At det er vanskelig å koble fra hverdagen når enmannsbedriften skal på ferie? Kanskje jeg skulle droppet laptopen akkurat denne gangen. Får notere det til neste sommer. To uker uten laptop kan kanskje være det som skal til :)

Jeg har ennå en uke igjen, får satse på mer avkobling i innspurten. Hva med deg, er du tilbake i hverdagen?

4 kommentarer:

  1. Hei!
    Det er ikke lett å strukturere seg når man er egen sjef nei, helt klart. Jeg har i utgangspunktet mandager til en del praktiske ting. Men hvis skrivingen skal få hovedprioritet må en nesten slippe alt annet en har i hendene når inspirasjonen melder seg... Ikke lett å planlegge da :-)

    Jeg greier ikke å kople ut all skriving, redigering eller andre skribent-ting selv om det er helg eller ferie eller hva det nå er. Da må jeg i så fall ha en grunn til det, hvis jeg skal reise bort sammen med andre etc. Men jeg synes egentlig det fungerer fint jeg, og er glad for at jeg har evnen til å la meg inspirere. Når man er veldig opptatt med skriving er det ikke så farlig om det er ferie eller ikke, synes jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Skjønner at det er flere som trives ved tastaturet :) Og jeg har jo innsett at jeg ikke lenger har en standard ni til fire jobb. Men så er det omgivelsene da. Feriehusnaboene for eksempel, de synes jeg er litt håpløs når jeg har ferie og ikke heller vil være sammen med dem heeeele tiden, hehe. Nå er det jo flere grunner til at jeg bør ta meg noen planlagte fridager, bl.a. er det endel vedlikeholdsarbeid i feriehuset som godt kan prioriteres når jeg er der. Men ja, litt av alt er bedre enn ikke noe :)

      Slett
  2. Når man ikke klarer å holde fingrene av fatet (eller tastaturet...), så kan det jo være fordi man trives veldig godt med jobben sin, og ikke greier vente til ferien er over med å ta fatt?
    Så er det vel også sånn at når man har jobben med seg overalt, så er det vanskeligere å ha et tydelig skille mellom jobb og fritid, man kan også være veldig fleksibel, og det tenker jeg kan være deilig - det å bestemme selv når det passer å jobbe, og når man er sliten, så tar man en pause.
    Men det kan nok også være vanskelig å bevilge seg selv tilstrekkelig hvile og avkobling når man er sin egen herre; det er jo et kjent fenomen at mange er altfor tilgjengelige på e-post og mobil i fritida si. Av og til tror jeg faktisk man trenger å koble helt av, og da er det sikkert godt å være et sted uten nett-tilgang, eller kanskje bare skru av mobil og PC. Jeg er ganske flink til å gjøre meg utilgjengelig av og til, har slettes ikke mobilen med meg overalt og til alle tider.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, det er viktig å skru av iblant, mindre tilgjengelighet. Og akkurat det synes jeg at jeg greier bedre her i feriehuset enn i byen. Nå er ikke jeg så avhengig av sosiale medier at jeg får skjelven av å være noen off-line noen dager, sånn sett blir ihvertfall jobbeøktene annerledes enn i byen. Men har en del praktiske oppgaver i feriehuset, og det kunne nok vært bra å fokusere på de oppgavene som jeg ikke kan gjøre til vanlig.
      Nå tror jeg vel at det ble ekstra masete i år fordi jeg har med bok for research, og dessuten hadde tenkt å skrive mye mer enn jeg faktisk har gjort hittil. Så jeg får nesten litt dårlig samvittighet av å jobbe for lite. God helg!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]