8. desember 2014

Utfordringer på hjemmekontoret

I et tidligere innlegg listet jeg opp flere små og store gleder ved å være nyetablert på eget hjemmekontor, i motsetning til å være ansatt i full jobb hos andre. Det siste har jeg vært sammenhengende i ca tretti år, så overgangen til å jobbe hjemme uten etablerte rutiner - og uten faste inntekter, har vært stor.

Jeg har egentlig bare testet ut den nye tilværelsen effektivt i et par uker, derfor kan det nok tenkes at det finnes flere gleder og utfordringer her som jeg bare ikke har oppdaget ennå. Men i alle fall, noen farer er jeg allerede klar over:

Tidstyvene blir tydeligere på hjemmekontoret. Det vil si, de er jo ikke så tydelige idet de stjeler tiden, det er først etter at dagen er forbi at jeg noen dager lurer på hva jeg egentlig fikk utrettet. Jeg er ganske flink til å sette opp en liste med oppgaver, ikke bare for hver dag men med diverse nettsteder og blogger som skal vedlikeholdes må jeg også ha en litt mer langsiktig plan. Men altså, det har blitt mindre ren skriveaktivitet enn jeg trodde, og tidstyver som bl.a. ulike debattforum på nettet får ta noe av skylden. Kanskje jeg heller skal sette av fast tid til disse tidstyvene, istedet for å narre meg til å tro at jeg fint kan bekjempe tyvene hvis jeg bare vil?

Skillet mellom jobb og fritid er visket litt ut.. Jeg synes det er helt greit sånn i starten, men på sikt bør jeg nok være flinkere til å avslutte arbeidsdagen til mer eller mindre fast tid, og spare det som gjenstår til neste dag. I det siste har jeg brukt mye tid på å programmere et nytt nettsted, og fordi jeg forsvinner litt inn en programmeringsboble, bruker jeg gjerne kvelden og helgen også. Bobler er som oftest forbigående, men noen ganger savner jeg nok det tydelige skillet jeg hadde ved å slå av maskinene på gamlejobben. Selv om hjemme-PC gjerne ble slått på utpå kvelden, var det jo for mer hobbyrelaterte aktiviteter.

Stillesitting blir det rikelig av. Det ble det jo i gamlejobben også, men der ble det i løpet av dagen mange turer innom nabokontorene, kopimaskinen, kantinen eller noe som var arkivert noen skritt unna mitt kontor. Nå blir det langt færre små oppgaver som krever at jeg flytter meg fysisk. Jeg lar termokannen med kaffe stå på kjøkkenet sånn at jeg ihvertfall må noen turer innom min nye "kantine". I tillegg har jeg vært flink til å ta meg en rusletur ut sånn midt på dagen, og det hjelper jo litt.

Lunsjpausen har det med å forsvinne. Jeg henter meg selvsagt litt mat om jeg er sulten, men spiser den ofte mens jeg fortsetter å jobbe. Kanskje jeg bør sette meg i et annet rom når jeg spiser mine hjemmebakte brødskiver, for å få et skikkelig avbrudd?

Ensomhet er foreløpig ikke et tema, men jeg kan se det komme sånn etter hvert. På dager hvor jeg er i min egen lille boble, om det nå er en programmeringsboble eller skriveboble, liker jeg å sitte her alene. Men på de dagene hvor jeg liksom ikke får gjort noe, er det ganske kjedelig å ikke ha noen å prate med. Hjelper det om jeg hører på radio istedet for musikk? Eller skal jeg ringe til Altinn og NAV og stille rare spørsmål? Jeg kan kanskje bli telefonvenn for en gammel person som faktisk er skikkelig ensom. Eller jeg kan begynne å tulleringe...

Lite produktive og "ensomme" dager kjenner jeg igjen ved at jeg blir litt rastløs, og da passer det fint med en litt lengre rusletur midt på dagen. Men på sikt skal jeg jo jobbe for å tjene noen slanter, og man blir neppe rik av å gå tur. Eller?

Begrenset tilgang på utstyr og rekvisita har ikke vært noe problem ennå, men også det ser jeg vil komme. Jeg har f.eks. ikke printer, og naturlig nok heller ikke kopimaskin. På sikt skal jeg nok anskaffe meg en printer med skannefunksjon. Ellers har jeg bare hatt bruk for én konvolutt så langt, og siden det meste skjer digitalt er det faktisk ikke så mye kontorrekvisita jeg savner. Men den dagen kommer vel at jeg plutselig trenger noe litt sært, og da får jeg rett og slett være litt kreativ ;)

Dette ble jo en overkommelig liste selv om den tok litt plass, eller hva? Hva er de største utfordringene i din hjemmekontortilværelse?

2 kommentarer:

  1. Heisann! Du har en lang og innholdsrik liste her, og siden jeg også har hjemmekontor, var det mye jeg kunne kjenne meg igjen i.

    Jeg er enig i at skillet mellom jobb og privat blir visket litt ut når man sitter og skriver. I tillegg til skrivingen driver jeg jo forening på frivillig basis, og har prøvd å ha avgrenset tid jeg også. Litt har jeg vel det enda, men jeg har mer eller mindre funnet ut at jeg må arbeide når jeg har inspirasjon, helse og ork til det. Sånn er det bare. På den måten blir det en del søndagsskriving av mail i foreningssammenheng, som jeg, hvis jeg vil det skal se litt ordentlig og ryddig ut, venter til mandag morgen med å sende fra meg :-)

    Jeg har spist både frokost og lunsj mens jeg sitter og sjekker mail etc., men har begynt å bli litt flinkere nå til å la måltider være måltider. Det er tross alt ikke så gøy med mat eller drikke i tastaturet.

    Jeg kunne kommentert mange flere punkter her, men tror jeg får stoppe her. Kanskje jeg kommer tilbake til noe av det en gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei her også! :) Takk for kommentar til et altfor langt innlegg. Kunne nok ha delt det opp i flere små, men gjort er gjort.

      Måtte smile litt av at du venter med å trykke send til mandagen :) Men det betyr vel bare at du gjerne skulle slippe å bruke helgen. Jeg vet at hvis jeg utsetter å sendem, så er sjansen stor for at jeg glemmer det.

      Smuler i tastaturet er kjedelig, men sikkert noe som mange av oss opplever iblant. Akkurat nå i desember hender det i tillegg at småkakene smuler litt, hehe.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]