4. desember 2014

Nystekt hverdagslykke

Ny tilværelse på hjemmekontor betyr små og store gleder fra morgen til kveld - som for eksempel duftende, nybakt brød til lunsj på en torsdag!

I forrige innlegg listet jeg opp noen av gledene jeg har kjent på i min første måned med hjemmejobbing, og da nevnte jeg samtidig at neste innlegg skulle liste opp noen av de litt mindre glade erfaringene så langt. Og det kommer - jeg måtte bare dele lunsjen med deg først ;)

Du som følger med her på bloggen vet at jeg prøver å begrense forbruket mitt for å øke sannsynligheten for å lykkes med det jeg vil bruke mest tid på de neste par årene, bl.a. å skrive. Om noen måneder kan en krone her og en krone der få større betydning enn jeg ønsker å innrømme her og nå.

Hjemmebakt brød er et sparetiltak som er både smakfullt og trivelig. Jeg regner med at de to brødene på bildet rekker til ca 10 frokoster eller lunsjer for 1 person. Vil jeg ha litt variasjon kan jeg jo supplere med f.eks. knekkebrød.

To sånne brød koster totalt ca kr 10,- når alle ingredienser er kjøpt til fullpris. De er ikke perfekte, men greie sånn til hverdags. Jeg bruker bare sammalt hvete og vanlig hvetemel som basis, men slenger noen ganger med en neve av andre melsorter (totlalt ca 840 gram mel), pluss litt rapsolje. Man sparer jo litt mindre på brødbaking hvis man bruker dyrere ingredienser, eller hvis man istedet kunne brukt akkurat den halvtimen det tar til inntektsbringende arbeid. Det siste der gjelder uansett ikke meg, og en pause fra hjemmekontorstolen trenger jeg jo likevel. Dessuten kan jeg fundere minst like godt på den teksten jeg jobber med mens jeg elter, som når jeg stirrer oppgitt inn i dataskjermen...

Mmmm, det dufter fortsatt nystekt brød i heimen - o, lykke!

2 kommentarer:

  1. Du verden, jeg er ganske imponert over dine bakekunnskaper, og ikke minst din bakevilje! Du som tydeligvis vet mye om det, hva med å dra dette inn i noveller og andre tekster? Det sies jo at det er lurt å skrive om ting man vet litt om. Bare et tips, men du har sikkert tenkt på dette fra før. Synes nesten det lukter nystekt helt hit! :-)

    SvarSlett
  2. Hei og takk for oppmuntrende kommentar! Jeg vet nok ikke sååå spesielt mye om baking, men det er klart at etter hvert som en beskriver hverdagslige situasjoner synes jeg godt at noen kan bake litt mens de f.eks. krangler med samboeren :) God fredag!

    SvarSlett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]