27. desember 2014

Romjulsdisiplin

Det er vel lov å gjøre noe ufornuftig i romjulen?

Etter at juledagene er tilbakelagt, er jeg mett av både god mat og sosiale sammenkomster. Ikke at jeg går lei, men hvert år gleder jeg meg også til et par romjulsdager uten fast program, uten jobb, men med nok av småkaker. Da er det godt å roe ned i sofaen med gamle julehefter, en god bok, eller kanskje til og med en notatblokk. Gjerne noe jeg ikke tar meg tid til ellers.

Å roe ordentlig ned gjør godt. Gregoriansk korsang eller klassisk musikk, levende lys, svak duft fra svibler eller røkelse, noe varmt i koppen eller ekstraordinært i glasset. I en stue som fortsatt er relativt ryddig og ren. Nesten meditative tilstander.

Sånn var i alle fall oppskriften for et par ideelle romjulsdager tidligere år. Denne julen er det litt annerledes, for uten gamlejobben som lurer i bakgrunnen, er det jo ikke like stor forskjell på hverdag og helg. Jeg har ikke så høye skuldre som jeg pleier, og det er deilig å kjenne at jeg finner roen på første forsøk uten å sprette opp for bare å gjøre ditt og datt.

Men kommer det seilende en god idé mens jeg sitter der i sofaen, er jo veien altfor kort inn til kontorkroken. Akkurat det blir nesten en hake ved den nye jobbetilværelsen. PC'en står på hver dag, uansett om jeg skal jobbe eller roe ned. Plutselig blir jeg klar over at jeg har flyttet meg fra sofaen til kontorstolen. Og jeg skriver litt, eller gjør bittelitt research, eller jeg oppdaterer en blogg, som nå. Og plutselig har jeg "jobbet" litt.

Jeg er helt sikker på at jeg trives bedre uten å måtte dra innom en folketom gamlejobb et par dager i romjulen for å redde noe som må være på plass før årsskiftet. Men samtidig savner jeg bittelitt det å ha et tydeligere skille. Det er egentlig opp til meg og ingen andre, så i det nye året skal kosedisiplin bli en ny øvelse :)

Uansett - romjulsdagene er gode. Håper du nyter dine!

4 kommentarer:

  1. Romjulen er til for å slappe skikkelig av!:)

    Lithanna.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er helt enige der! Godt å (ikke) gjøre akkurat hva man vil :)

      Slett
  2. Kjenner meg nok litt igjen her ja, skillet mellom jobb og privat blir ikke så stort når man jobber hjemmefra - vi snakker ikke om kilometer eller mil lenger, men centimeter eller meter. Jeg er sånn, jeg også, jeg liksom bare MÅ bortpå dataen og fikse litt på nettside, lese mail, oppdatere skribentforeningens forum, blogg osv... Og min egen skriving, den merker jeg ikke en gang, plutselig har jeg sittet med skriverelaterte ting i to timer! (når jeg egentlig hadde tenkt å ta en titt på en bok jeg fikk i julegave.) Men det å ha fri, er jo også å kunne velge. Hvis man trives med skrivejobbing, så hvorfor ikke skrive? Hvis man trives med å blogge, hvorfor ikke blogge? Det er det å ha valgmuligheten som er den store friheten, synes jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har rett :) Jeg må nok bare venne meg litt mer til tanken om at jeg har mer frihet enn tidligere. Egentlig er det jo helt luksus :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]