30. november 2014

Kaffe på tilbud

Nå som jeg er i mål med min aller første måned som arbeidsledig livskunstner og lykkejeger, kan det vel være greit med en liten oppsummering. Ikke minst har jeg gledet meg over den nye friheten sånn til hverdags:

Jeg kan ta meg en tur ut midt på dagen! Nå i mørkeperioden kjennes det som luksus å kunne nyte dagslyset. Jeg prøver å kombinere dette med et ærend eller to. For eksempel plukker jeg med meg kaffe på tilbud - kaffe går det nemlig ganske mye av, så der må jeg være både pris- og kvalitetsbevisst. Tidligere sjekket jeg sjelden prislappen, så dette er en ganske ny øvelse ;)

Jeg kan dra til sentrum nesten når som helst! Skal jeg f.eks. handle noe et stykke unna, kombinerer jeg det med en spasertur og på denne måten er faktisk min daglige bevegelsesradius blitt større enn før. Tidligere ble det et mye større tiltak å få gjort enkle ærender etter endt arbeidsdag og kanskje også noen overtidstimer. Da ble sånne ærender gjerne utsatt.

Mer bevisst på hva jeg spiser, og dermed også hva jeg handler inn. Jeg har vel alltid vært matbevisst - det er en grunn til at ren mat ofte koster litt mer enn halvfabrikata. Men nå planlegger jeg gjerne måltider for hele uken og skriver handleliste to ganger pr uke. Det er jo supergreit å bare kunne sjekke "menyen" for å se hva jeg trenger, og hva jeg skal lage. Det blir dessuten rimeligere når jeg planlegger, pluss at måltidene blir mer varierte - to fiskemiddager hver eneste uke! Og ja, det er fortsatt mulig med et restaurantbesøk i blant.

Hjemmebakt brød ruler! Jeg har faktisk ikke spist kjøpebrød i november. Jeg sparer noen kroner på å bake selv, men siden jeg ikke spiser så mange brød pr måned har jeg ikke regnet på hvor mye det slår ut på månedsbudsjettet.

Mindre klesvask! Det er faktisk ikke nødvendig å pynte seg like mye hver arbeidsdag når man jobber alene. Jeg kan være akkurat som jeg vil - enkelte dager er sliten joggebukse + gammel t-skjorte helt topp. Det er klart man skal bry seg litt uansett, og jeg tar jo dessuten en tur ut nesten hver dag, men altså, det er mindre stress med vask og stryk - savner ikke på noen måte det ;)

Mindre stress med husarbeid generelt. Det vil si, nå som jeg er hjemme hver dag legger jeg jo bedre merke til det som skulle vært ryddet bort, og støvet synes også bedre på dagtid. Men samtidig er det mye greiere å ordne litt her og litt der, uten å samle det opp til store skippertak som før. Jeg må vel legge til at jeg synes at støvfrie hjem er oppskrytt, men nå er jeg i hvertfall mye flinkere til å "rydde litt i forbifarten" uten å tenke at det er noen big deal.

Jeg har selvsagt også notert meg noen negative sider ved min nye tilværelse her på hjemmekontoret, kanskje de må på bordet i neste innlegg.

Ha en fin 1. søndag i advent!

6 kommentarer:

  1. Du verden, tiden går fort! Tenker du har gjort deg noen tanker da, ja! Men det virker jo som du har det ganske bra med din nye tilværelse! De negative sidene ja, hm. Det kan fort bli noen uvaner også, vet jeg... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, et blunk og så var det allerede en måned. Har av ulike grunner ikke fått fokusert så mye på nye oppgaver som jeg hadde tenkt, men ser at det løsner litt nå, så desember blir fiiin! :)

      Slett
  2. Tenk at det har gått en måned, allerede! Tida flyr...
    Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, det med å kunne ta seg en spasertur i dagslys, bruke tid på å lete opp gode tilbud og handle der det lønner seg, ta litt lettere på dette med klær og utseende så lenge man ikke er omgitt av kolleger og evnt kunder hele dagen.
    Ja, jeg er veldig spent på de negative sidene du har oppdaget. De kan være viktige å kartlegge for å se om man kan gjøre noe med dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Tror fellesnevneren er frihet :) Den er nok både god og skummel, og nytelsen avtar vel etter hvert som jeg tar den for gitt. De negative sidene er vel heller ikke bare negative, litt vel negativt ord det der, hehe, som du skriver kan jo det meste påvirkes.

      Slett
  3. Ah, det er godt å se de gode sidene. Når vi lister slike opp, blir vi også mer oppmerksomme på dem. Lavere skuldre er også på lista mi :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Lavere skuldre har du helt rett i, selv om det for min del er litt tidlig i løpet ennå, og jeg jo stresser bittelitt med at jeg snart må "levere" noe. Enig at det er viktig å fokusere på det som er bra!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]