22. november 2014

Hva har du i hjemmekontorskuffen din?

Jeg fortsetter min rydderaptus.

Her på hjemmekontoret jobbes det jo mest digitalt, så oppryddingen handler først og fremst om å få oversikt over hva som befinner seg i skuffer og skap, og så å kaste alt skrot som ikke lenger har nytteverdi. Hm, og som ikke kan klassifiseres som en uerstattelig raritet som bare må tas vare på for minnenes skyld. For litt bløthjertet kan man godt få være, synes jeg.

I dag er turen kommet til skuffene i mitt gamle skrivebord. De tre skuffene er nærmest fylt til randen av utdatert dill og dall som strengt tatt ikke burde være der. Det er bare øverste skuff som åpnes jevnlig, og da først og fremst for å legge bort USB-ledninger og andre datarelaterte duppeditter. Men hva har jeg egentlig i de to andre skuffene?

Jeg forstår egentlig ikke hva jeg skal bruke alle tre til. Tidene har forandret seg, og i dag er det vel like vanlig med skrivebord uten oppbevaringsplass. Skuffene mine er nokså lave, så det er begrenset hva jeg kan oppbevare der. F.eks. er det ikke plass til en DVD liggende på høykant.

Jo, jeg har både stiftemaskin, hullemaskin og binders. Ingen av disse er spesielt mye i bruk ettersom jeg ikke har skriver og dermed heller ikke produserer papirdokumenter av betydning.

Jo, jeg har da noen penner og en linjal, men hvor mange penner trenger man når nesten alt skjer digitalt? Dessuten; hvor mange av de pennene jeg har i skuffen virker fortsatt? To-tre kulepenner rettferdiggjør ikke et eget oppbevaringssystem i en skrivebordsskuff.

Jo, jeg har tegnesaker - fargestifter, vannfarger, akvarellblyanter og mere til. Og sikkert en blokk med blanke ark som ikke har sett dagslys på noen år. De skal nok få bli, men trenger jo ikke så mye plass.

Når jeg har tømt skuffene og lagt tilbake det jeg bare må ta vare på, hva skal jeg da bruke den nyervervede ledige plassen til? Hva har en skribent eller webdesigner egentlig i skuffen sin?

Nei, skrivebordsskuffen var nok nyttigere og oftere i bruk før. Husker du kanskje hva du har i din?

2 kommentarer:

  1. Ha ha, jeg satt og så for meg en skikkelig ryddeaksjon nå, når jeg leste. Det er rart med det, noe trenger man vel til tross for alt det digitale? Jeg har også stiftemaskin, en rosa (!) linjal og penner, men utrolig mye skrot også, ja. Det som lager aller mest skrot hos meg, er papir. Jeg har en tendens til å bruke løse papirlapper til kladdepapir. Der noterer jeg alt fra manusplaner til handlelister på, og slikt blir det rot av. Som om ikke det var nok, noterer jeg kanskje til og med på baksiden av noe jeg allerede hadde planlagt å kaste - så da kan jeg ikke kaste det likevel! Da ber man om kaos. Jeg må forsøke å unngå det siste der i allefall. Takk for påminnelsen. Begynner i dag. Eller i morgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, jeg har også mange smålapper liggende, for ikke å si flytende. Men de får ikke komme ned i skuffene. Elsker å lage notater, det er få som blir fulgt opp, men tror likevel sånne notatlapper kan være en viktig prosess, om ikke annet så for å klarne tankene :)
      Jeg skal ordne i skrivebordskuffene denne uken, men må samtidig få orden i en stor hylle ved arbeidsplassen min. Ennå er det litt kaos etter vedlikeholdet som ble gjort i sommer, men nå har jeg i hvertfall nok tid til å reorganisere.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]