2. mars 2014

Hemmelig oppdrag

Ut og handle ukeblader! Jepp, ikke mer dramatisk enn som så, men likefullt nesten topp hemmelig.

For en voksen kar som meg er det merkelig nok litt rart å kjøpe blader som Hjemmet, Allers og Norsk Ukeblad - i alle fall alle 3 på en gang... ;)  Så jeg velger meg nok en liten kiosk et par kvartaler unna her jeg bor. Tar med en bag sånn at jeg kan skjule varene i tilfelle jeg skulle møte kjente på vei hjem.

Jeg mener jo ikke å skrive nedsettende om ukebladene våre, absolutt ikke! Det er nok 10-15 år siden sist jeg leste et ukeblad, og innholdet kan ha endret seg litt med tiden. Bestemor holdt nemlig Hjemmet fast, så jeg bladde litt i det når jeg var innom. Men altså, det er vel få menn som leser disse bladene, og i alle fall som kjøper en liten bunke i slengen...

Jeg finner helt sikkert noe lesverdig jeg også, men har tenkt å fokusere på det som er av fiction, og kanskje ellers studere hvilken type stoff de har og ikke har. Det de mangler kan jeg muligens skrive... når en mann kommer med forslag til stoff han hadde forventet å finne i et dameblad, blir det jo heeelt sikkert tatt inn på flekken, ikke sant? NOT - ha-ha!

Helt konkret er målet mitt å få solgt inn en eneste liten novelle i løpet av 2014. Og så kan det jo tenkes at jeg skriver noe mer som kunne passe i et sånn blad, uten at jeg nødvendigvis sender det til dem. Mest for å trene, egentlig. Trene på å skrive, men også på å vurdere hvilken type artikler etc som kan passe for et gitt blad. For jeg regner jo med at Hjemmet, Allers og Norsk Ukeblad ikke har helt identiske profiler. Det virker som en overkommelig oppgave å prøve meg på små skriveprosjekter før jeg bestemmer meg for å hoppe - eller ikke.

Det hemmelige oppdraget iverksettes i morgen, mandag! Ser du en kar som lusker rundt i Oslo med en bag full av ukeblader kan det være meg. Etter første uke velger jeg ut de to som jeg tror jeg vil ha mest nytte av, og som jeg da fortsetter å kjøpe i 6 uker. Jeg blir jo ikke rik av å selge én novelle, om jeg i det hele tatt får den på trykk - men kanskje får jeg dekket de utleggene jeg har hatt på ukeblader :)

Høres ikke dette litt kjekt ut, da? Litt famlende research, litt forsiktig skriving, og kanskje et kryssord med på kjøpet. Har du skrevet litt for ukepressen? Fortell meg gjerne litt om hvordan du kom i gang! :)

3 kommentarer:

  1. Jeg skjønner du har planene klare! Så bra! Men hva med å bare søke etter de aktuelle bladene på nett, da får du jo vite en del om dem? Flere av dem har sikkert egen Facebook-side, og kanskje Twitter og selvsagt en nettside også? Men du har kanskje prøvd det allerede, ja.

    Og du, det ligger som regel ukeblader rundt omkring på venteværelser hos legen etc. Mulig de er noen år gamle, de ja... Og til sist; Har du prøvd naboene? Kanskje de har noen å gi deg, eventuelt låne deg? Si at du er skribent eller skal skrive en oppgave, da er det ingen som stiller dumme spørsmål :-) Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! jo, jeg har sjekket nettstedene til ihvertfall to av de bladene, men der er det jo også forum og salg/bytte etc, som ikke akkurat seiler innholdet i bladene. Dessuten synes jeg det er greit å kunne notere litt "i margen" når jeg får ideer. Hvis jeg får noen ideer, da... så dermed greit å kjøpe bladene istedet for å låne. Ser også en fordelmed å sjekke 5-6 nummer fortløpende i tilfelle det er fortsetelsesstoff, og mtp sesongstoff etc.

      Nå er i alle fall jeg 3 blader rikere :) . Det var mye vanskeligere å få tak i bladene enn jeg trodde. Ikke alle videokiosker og storkiosker selger ukeblader, nei. Og bensinstasjonen hadde bare 1 av 3, så jeg endte opp på nærbutikken der de fleste ansatte vet hvem jeg er, og naboer dukker opp rett som det er. Men jeg overlevde :) Har ikke åpnet bladene ennå, kjennes litt overveldende å gyve løs på 3 stk, men får ta uken til hjelp, ev. sette av en ukentlig arbeidsøkt.

      Slett
  2. Tenker du hadde en interessant opplevelse på butikken da, ja :-) Lykke til med studiene! :-)

    SvarSlett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]