22. mars 2014

Hvor blir tiden av?

Ja, jeg har startet på en novelle. Jeg har funnet fram gamle notater og ideer. Jeg har også notert noen nye ideer som framtidige skriverier kan spinne utfra. Men det er allerede noen uker siden. Plutselig har tiden gått uten at jeg har skrevet et eneste ord. Jeg trenger mer tid for å skrive!

Og - jeg har en stabel med bøker som ble innkjøpt for 3-4 uker siden - de fleste fra Mammutsalget, men ennå har jeg ikke lest et eneste ord. Nei, nå lyver jeg visst, jeg åpnet faktisk den ene boken og leste et par linjer på en vilkårlig side midt i, men det er nok ikke sånn forfatteren hadde tenkt at jeg skulle starte den reisen. Jeg ønsker meg mer tid til å lese!

Jeg forstår jo at nettopp dette med tid er en av årsakene til at jeg har lyst til å gi slipp på fast jobb. Nok tid er den eneste måten jeg kan finne ut om jeg kan få til noe. Jeg kan selvsagt velge å ikke frigi all den tiden, men da vet jeg at jeg heller ikke vil komme så mye nærmere kjernen til det jeg tror er en iboende kreativ spire. En sånn gnist som kanskje alle har, men som bare noen få gir nok plass - og tid - til full utfoldelse.

Om 24 uker kan jeg endre på dette. Ta kanskje det viktigste grepet i livet mitt - hittil. Egentlig en uvanlig beslutning for meg fordi den er trigget innenfra, og ikke som så mange andre store beslutninger som gjerne er styrt av ytre faktorer som karrierejag, materielle goder eller sosiale nettverk. Nå tror jeg det er på høy tid å gi rom for min indre spire. Ja, det høres flåsete ut, men jeg tror på det. Eller, jeg har lyst til å tro på det.

God helg!

3 kommentarer:

  1. Heisann! Ja, jeg lurer ofte på hvor tiden blir av selv, jeg! I det siste har jeg hatt blogginnlegg liggende "på vent" uten å gjøre dem ferdig, og på den måten skjer det jo fint lite. Jeg er også veldig periodeleser, innimellom går det lang tid mellom hver gang jeg leser en bok. Og så var det dette med å prioritere riktig. Velge riktig, og velge bort noe annet... Det skal ikke være enkelt... Men det skal bli spennende å følge med på hva du bestemmer deg for etter hvert... Ser frem til å følge med på det! Ha en fin mandag!

    SvarSlett
  2. Hei igjen, uken fløy, og jeg rakk ikke over alt jeg skulle. Det er i et minste en spennende tid, våren, så det får være greit at todo-listen noen ganger blir lagt tilside. I tiden framover skal jeg konsentrere meg litt om å lande noen småprosjekter sånn at det blir færre baller å sjonglere med. Lettere tenkt enn gjort, men... :)

    SvarSlett
  3. Ja, det er sant. Jeg har også en liste der jeg forsøker å få ferdig småprosjekter for at listen skal se litt mer oversiktlig og overkommelig ut... Lykke til med alt du driver med for tiden:-)

    SvarSlett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]