3. mai 2024

Personlig næringsdrivende og skattemelding

Jeg har levert årlig skattemelding ørten ganger (husker til og med at det en gang i tiden het selvangivelse), og jeg har drevet eget AS i snart ti år. Jeg har et godt og trent øye for tall, og lider heller ikke av skjemaskrekk. I år leverer jeg skattemelding for første gang som selvstendig næringasdrivende/ENK og til tross for en viss fartstid var det ikke bare bare å finne ut av hva jeg nå skulle levere. Verken Skatteetaten eller andre etater er spesielt gode på å informere, og jeg er dessverre ikke overrasket.

Da jeg registrerte ENK ble alle mine kontaktopplysninger selvfølgelig registrert. Det burde ikke være noen større sak for myndighetene å lage seg en liste med alle nyregistreringer, og sende disse litt info om gjeldende regler. Telefonselgere samt svindlere greier det, så hvorfor er det så vanskelig for Skatteetaten? Jeg etterspør ikke mye, men en kort oversikt over hvilke plikter og rutiner jeg må forholde meg til. Ja, jeg kan lete meg fram til diverse info på nettet, men utenom skattemeldingssesongen er denne typen informasjon mindre tilgjengelig. Det er vanskelig å søke på noe man kanskje ikke vet om. Det er den *komplette* oversikten jeg savner.

Jeg kan google meg fram til et stort antall blogger med  drypp av info, men heller ikke disse deler ut en samlet oversikt i ett og samme blogginlegg - og jeg skjønner godt at de heller vil produsere flere artikler og generere mer trafikk ved å dele det opp i mange bloggposter. Det største problemet med ikke-offentlig informasjon er at man sjelden vet om noe er utdatert. Flere sånne nettstedet har dessverre gjort det til en standard å droppe publiseringsdato. Da blir det veldig vanskelig å vite om opplysningene fortsatt er gjeldende og hele nettstedet framstår som et click-bait sted istedet for å være en nyttig hjelper.

Som selvstendig næringsdrivende blir skatten sett i sammenheng med den private skattemeldingen. Jeg måtte kun fylle ut ett lite skjema, for å få fram hvilket beløp (nettoinntekt) som skal tas med i min personlige skattemelding. Veldig begrenset merarbeid, og et uhyre enkelt skjema. Enklere kunne det ikke vært. Men fortsatt lugger en usikkerhet om at dette kanskje ikke var alt - skulle jeg gjort noe mer?

Nå driver jo jeg svært begrenset. Liten omsetning, få bilag, ingen varesalg eller varelager, ingen valuta, ingen ansatte og heller ikke merverdiavgift. Jeg har heller ingen firmabil, kontorleie eller andre forhold som kanskje kommer med egne sett av regler og skjema. Sånn sett får jeg vel slå meg til ro med at det er rimelig at rapporteringen min skal være enkel og grei.

Da er det verre med det AS'et som jeg fortsatt har. Selv om omsetningen knapt er større, er jeg pålagt å kjøpe regnskapssystem for å få levere melding til Skatteetaten om at selskapet ikke er i skatteposisjon. Det andre AS'et så jeg meg nødt til å avvikle fordi jeg nesten ike kan ta meg rå til dobbel kostnad til regnskapssystem. I år dropper jeg å ta ut lønn fra AS for å sikre at det finnes likviditet til å betale 12 nye fakturaer for regnskapssystem i året, takket være denne dustete endringen, uten mulighet for å søke om dispansasjon. Jeg må vurdere om jeg skal avvikle det AS'et også.

Og selskapet som ble avviklet i fjor - jeg vet ikke om jeg må gjøre noe mer eller om det er helt ute av bildet. For Brønnøysundregistrene er ikke så mye flinkere til å informere. Det begge instansene imidlertid er supergode på er å illegge dagsbøter hvis man ikke gjør det man ikke visste man skulle gjøre i tide...

Så snart man registrerer ENK blir fristen for personlig skattemelding utvidet med en måned. Sånn sett er jeg tidlig ute i år. Greit på ha både privaten og ENK i boks, sånn at jeg kan konsentrere meg om AS i mai. Men først blir det en tur til feriehuset for å skrive på Skogsromanen - for ja, det ble den som trakk det lengste strået...

2 kommentarer:

  1. Hei! Spennende å lese om dette, og at skogsromanen vant :-) Heier på kreativitetsflyt! Kanskje du vet om det allerede, men skatteetaten holder gratis kurs der man kan stille spørsmål på direkten om eksempelvis skattemelding, både myntet på AS og ENK! (Ulike kurs) https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/ny-som-naringsdrivende/kurs/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset. Skal sjekke ut kursene. Var på innføringskurs da jeg startet AS, lærte ikke nødvendigvis så mye nytt men det var inspirerende og dessuten fint å hilse på likesinnede. Savner likevel en "gratulerer m nytt ENK, dette må du gjøre" ;)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]