9. mai 2024

Skogsroman i feriehuset

Jeg befinner meg i feriehuset, og innimellom diverse festligheter blir det masse tid til å jobbe med det nye skriveprosjektet, Skogsromanen. Som nevnt tidligere, kom ideen til dette manuset seilende helt uten forvarsel på en busstur over fjellet i april.

Jeg forstår at det kan virke en smule useriøst å hoppe fra prosjekt til prosjekt så raskt som jeg har gjort i det siste, så kanskje jeg skal prøve å forklare den litt større strategien. Vitenskapsromanen er fortsatt under arbeid etter ørten år, men er nå satt på pause. Krypromanen er inne til vurdering hos første forlag, men kommer sannsynligvis snart i retur og da må jeg nok jobbe mer med den teksten før den sendes inn til neste forlag på listen. Og så setter jeg altså i gang med et nytt romanprosjekt, Skogsromanen? Og sistnevnte dyttet dessuten Kryssromanen over til 2025...

Jeg vil altså prøve å fokusere på et nytt skriveprosjekt hvert år. Det betyr at hovedfokus vies ett prosjekt, men innimellom vil jeg nok også flikke litt på tidligere manus. I praksis vil hvert hovedfokus avsluttes på den årlige skrivereisen til varmere breddegrader i februar. Jeg har erfart at på den reisen er det mer produktivt å forbedre en tekst som allerede er skrevet enn å jobbe med et nytt plott. Selv om årets prosjekt dermed ikke kommer skikkelig i gang før i mars - etter skrivereisen, tenker jeg at det snaue året er nok til å få på plass et nokså greit manus. Det forutsetter en god idé, bra med inspirasjon og mange hyppige og gode skriveøkter gjennom året. Når det gjelder Skogsromanen så kjentes den uventede ideen så komplett at jeg ble skikkelig inspirert og fikk lyst til å ta fatt på skrivingen mens gløden ennå er sterkt til stede. Og så fikk jeg lyst til å teste om en sånn ny glød kan utnyttes for en skikkelig flying start. :)

Samtidig som jeg i 2024 jobber med Skogsromanen, kommer jeg i alle fall til å bearbeide Krypromanen. Den første innsendingen var vel en slags test på om et forlag kan se muligheter selv om teksten ikke er perfekt. Den må uansett jobbes mer med dette året. Jeg får komme tilbake til det, men ser vel for meg at jeg setter av noen uker til Krypromanen når jeg i løpet av sommeren trenger en lengre pause fra Skogsromanen. Men det blir nok uaktuelt å ta tak i Vitenskapsromanen eller å begynne på Kryssromanen dette året. Jeg tror ikke at det vil være smart å jobbe med flere enn to prosjekter samme år. Dessuten holder jog jo også på med en del andre greier enn skrivingen.

Du lurer kanskje på hvor mye jeg allerede har gjort når det gjelder Skogsromanen? Fint lite. Jeg har gjort noen notater, men selve stemningen i ideen er det litt vanskelig å få tak på før jeg begynner å skrive mer utfyllende og i dybden. Før jeg kommer så langt tror jeg det er nyttig å vite litt me om hvor jeg skal og hva jeg vil med fortellingen. Jeg er heldig ved at rammene for både ytre og indre handling er nokså klare, så første etappe består nok i å plotte dette litt mer konkret. Stil, rammer, handlingskurve, persongalleri etc, og så må jeg pønske ut litt mer handling som kan brukes til å få fram de stemningene jeg jakter på. Jeg tror det vil finnes en litt skjulthandlingstråd, så jeg trenger å vite hva som (eventuelt) skal avdekkes, når og hvordan det skal skje, og ev hvordan karakterene påvirkes. Disse detaljene vet jeg ingenting om nå, men jeg gleder meg til å "oppdage dem". Jeg har jobbet en del med dette prosjektet uten å skrive, og har funnet flere passende elementer som skal vurderes, men også innsett at jeg trenger en plan for hvordan historien(e) skal brettes ut. For selv om ytre handling er ekstremt dramatisk, faktisk så dramatisk at det blir langt utenfor realisme, må teksten også ha litt handling på det indre plan, og der mangler jeg en del. Jeg trenger også en litt klarere strategi for karakterene - den ytre handlingen begrenser nemlig persongalleriet betydelig, så mange karakterer vil kun finnes på et indre plan, kanskje i form av korte fortellinger som tilbakeblikk. Og så er det (som vanlig) med et betydelig sci-fi element som jeg er litt usikker på hvordan skal serveres. Selv om det er ekstremt kan det nemlig også være en metafor, og da blir spørsmålet om jeg kan overlate til leseren å avgjøre om det er en drøm og ikke så mye sci-fi. Jeg tror jeg kan vente litt med å avgjøre akkurat dette - det er mye som må jobbes med uavhengig av sci-fi eller metafor avgjørelsen.

Det aller mest spennende med et nytt romanprosjekt er alle oppdagelsene jeg gjør sånn i starten, men også mens jeg skriver generelt. Jeg vet at manglende brikker vil bli oppdaget, kanskje som resultat av selve skrivingen, en spasertur eller en natt med god søvn. Det er også spennende å bli bedre kjent med karakterene. Jeg gleder meg stort til de neste to ukene :)


2 kommentarer:

  1. Hei! Dette høres spennende ut! Tenkte jeg ville kommentere det med overlapping av manuskripter.

    Jeg drev mye med det for en del år siden, da jeg arbeidet med en roman som nå er satt på pause, og jeg akkurat hadde startet på bokprosjektet jeg nå arbeider med. I tillegg var jeg redaktør for et felles bokprosjekt i skrivegruppen jeg drev.

    Det ble mye frem og tilbake, men alle prosjektene var såpass ulike, at det var en fin avveksling å bytte sjanger innimellom. Alt fungerte helt fint, inntil jeg fant ut at jeg ville satse mer på det prosjektet jeg arbeider med nå, samt at fellesprosjektet i skrivegruppen ble utgitt til slutt. Men det å multitaske på skriveprosjekter kan være være ganske spennende! Lykke til! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for kommentar. Og takk for at du deler erfaring, Jeg får prøve å jobbe med flere samtidig, men tror blir nødt til å være streng på arbeidsformen for hvert enkelt prosjekt, at jeg f.eks. kun har lov til å skrive notater for prosjekt 2 i perioder, og unngå at jeg sprer fokus for mye.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]