5. april 2024

Årets romanprosjekt - tidlig fase

Det er bare en drøy uke siden Kryp-romanen ble sendt til første forlag. De har bekreftet at vurdering normalt tar minimum tre uker, likevel har jeg allerede sjekket for tilbakemeldinger uendelig mange ganger. Det er litt rart at man ikke bare kan ta seg en pause. I stedet lurer seg selv til å tro at eget manus er "noe av det mest fantastiske" som forlaget noen gang har fått tilsendt. Jeg vet jo godt at jeg burde jobbet litt mer med teksten, og jeg vet at man ikke får tilbakemelding så raskt - særlig ikke når den venteuken også inneholdt påskehøytid for forlagets ansatte... Tålmodighet er en dyd, heter det vel, og det kan jeg forstå...

Imens er jeg så smått begynt å jobbe med neste store prosjekt, en ny roman. Jeg vet ikke så mye om den ennå, vi kan godt gi den blogg-arbeidstittel Kryss-romanen ;)

Konseptet har jeg tenkt på i mange år, men jeg har ikke notert noe, og vet heller ikke det eksakte innholdet. Det er vel først og fremst rammeverket jeg har grublet på, og som jeg nå så smått er begynt å formulere litt klarere. Det blir en samling kortere fortellinger som skal henge sammen på litt finurlig vis. Jeg har tenkt på en slags fellesnevner for disse tekstene, og jeg har en viss formening om noen handlingstråder og scener. Men det aller meste er ennå blanke ark.

Det er lenge siden jeg har vært i en prosess som denne, for både Vitenskapsromanen og Kryp-romanen jobbet jeg med basert på ganske gamle og relativt omfattende notater som staket ut retningen, selv om det jo ble noen justeringer underveis. For Kryss-romanen er lerretet mye blankere.

Jeg tror at jeg skal følge samme metode som for Kryp-romanen, nemlig jobbe mye med struktur og ramme før jeg starter med selve skrivingen. Her kan det vise seg at rammeverket og overgangene/koblingene er viktigere enn selve fortellingene. I stedet for 50 kapitler blir det kanskje åtte noveller, og selv om hver fortelling kanskje får flere deler, vil jeg kunne jobbe med hver enkelt novelle uavhengig av helheten. Det forutsetter at rammen er solid og at jeg vet hva jeg vil med hver enkelt fortelling i forhold til hovedideen. Det blir uforholdsmessig mye rot hvis jeg endrer på ramme og konsept etter at flere av tekstene er skrevet.

Nå tenker du kanskje at novelleformatet blir greit for meg som jo tidligere har solgt et bra antall noveller til ukebladene, men nei - dette blir ikke noveller som kunne vært trykket i et ukeblad. Det er stor forskjell på sjanger, ukebladnovellen har fint lite til felles med en litterær novelle. Jeg kan kanskje ha nytte av noen av de grepene man bruker, men en litterær tekst kan - og bør - gå mye dypere enn det er plass for i et ukeblad. Innholdet blir dessuten mye mer seriøst og problematisert, pluss at språket blir litt tyngre og kanskje mer utforskende. Når disse ca åtte fortellingene i tillegg skal kobles sammen, tenker jeg på helheten som en roman heller enn en novellesamling.

Kryss-romanen blir altså årets fokus, selv om det nok også blir et par økter med forbedring av Kryp-romanen. Årets skrivereise var faktisk tiltenkt jobben med å lage plott for Kryss-romanen, men ble i stedet innspurten av Krypromanen. Akkurat det tror jeg var smart, for det er vanskelig å være like produktiv ved starten av et nytt prosjekt, hvor det tross alt grubles mer enn det skrives. Nå befinner jeg meg i feriehuset og skriver minst mulig, men snart returnerer jeg til hjemmekontoret. Bussturen over fjellet - som tar drøyt åtte timer, blir første økt hvor jeg får god tid til å drodle rundt de nye ideene og kanskje så smått lage noen tidlige skisser til både manus og til metode/framdrift. Jeg gleder meg til å komme skikkelig i gang!

4 kommentarer:

  1. Hei! Så spennende med nytt romanprosjekt! Det høres ut som du er godt i gang med planlegging og struktur. Og så er det jo superspennende med det bokprosjektet du allerede har sendt inn! Jeg gleder meg til å høre mer om hvordan det går, med begge prosjektene! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er egentlig litt uvant å starte nesten på null. Ofte har jeg utviklet en idé "i hodet" selv om jeg ikke har skrevet så mye, men denne gang er det veldig annerledes. Litt skummelt, men mest gøy :)

      Slett
  2. Høres veldig spennende ut!

    Gry

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det kan bli bra, men mye grunnleggende jobb gjenstår. Takk for kommentar!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]