21. mars 2024

10-år som forfatterspire, linselus og dagdrømmer!

 Jeg tror faktisk at jeg skal unne meg et aldri så lite jubileumsinnlegg her på bloggen! Attende januar var det nøyaktig 10 år siden den aller første bloggposten, og det gikk meg altså hus forbi! 2014 ble et spesielt år for meg - da vurderte jeg å slutte å jobbe for heller å bruke mer tid på kreative aktiviteter. Først i juni delte jeg dette med kollegaene mine i den faste jobben som jeg da ennå hadde. Og så hoppet jeg :)

Nå har jeg lest noen 2014-poster, og jeg må si det har skjedd en hel del siden de første grubleriene. Det var nesten litt morsomt å lese når jeg nå vet hvordan det gikk med alt det kreative. Ok, så ble jeg aldri "geniforklart" og jeg tjener fortsatt bare en femtedel av lønnen jeg hadde i den faste jobben, men gleden ved å fylle dagen med egne prosjekter lar seg ikke måle i pengeverdi. I 2014 ante jeg ikke at jeg skulle  ha sånn omtrent 35 noveller på trykk, og at jeg skulle skrive Vitenskapsromanen (som riktignok ikke tok forlagene med storm). Eller at jeg, som aldri før hadde stått på en scene, skulle ha småroller på Folketeateret og på Operahusets hovedscene. Eller at jeg skulle medvirke i rundt regnet 100 filmproduksjoner og i en periode bli gjenkjent på gata. Eller at jeg skulle drive flere nettbutikker. Eller at det skulle bli tradisjon med en årlig 3-4 ukers skrivereise til Kanariøyene. Eller at jeg skulle holde foredrag i Hageselskapet (!) og være styremedlem i flere år i en forening i hovedstaden.

Og jeg visste i alle fall ikke at det faktisk er mulig å leve helt fint nesten uten innekter. Akkurat den oppdagelsen har kanskje vært vel så spennende som det kreative. Kanskje noe jeg burde skrive litt mer om.

Det passer fint at jeg i disse dager er (nesten) klar for å sende inn Kryp-romanen. Det ligger en flaske med fint sprudlevann i kjøleskapet. Den hadde jeg tenkt å spare til jeg har sendt fra meg dette manuset til det første forlaget, men det kunne jo også passe fint for å feire 10-årsjubileumet her på hjemmekontoret ;)

Mer om manusinnspurten veldig snart!

Bloggarkivet finner du forresten et stykke ned i venstremargen.

4 kommentarer:

  1. Hei, og gratulerer så mye med hele ti år som blogger! Tenk at det har gått så lang tid! Du har jo virkelig fått utrettet en hel del, både skribentmessig og annet!

    Jeg tenker at du fortjener den sprudlevannflasken nå, så kan du feire både jubileum, inngangen til påsken og inngangen til helgen og selvsagt at du har kommet så lang som du har i manuskriptet. Så kan du heller kjøpe en ny flaske og ha klar når manuset ditt blir antatt! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, nå høres det ut som at jeg drikker bobler rett som det er, og jeg liker det ikke en gang :) Uansett, sender manus i morgen men reiser vestover noen timer senere, så det blir litt lite tid til å konsumere + å bli edru igjen. Så jeg får spare det til jeg er tilbake :)
      Takk for maaaange fine kommentarer disse årene, du fortjener også noen bobler, som har holdt ut så lenge :) God påske!

      Slett
  2. Veldig artig om du skriver mer om å leve nesten uten inntekt. Du får jo gjort mye, skrivereiser m.m.
    Jeg har jubileum omtrent samtidig med deg så jeg synes det er artig å følge deg. Jeg sluttet også i min «ordentlige» jobb for vel 10 år siden. Jeg har nå all min inntekt fra nettbutikk på Zazzle. Jeg fant bloggen din fordi jeg søkte etter noen norske som hadde noe om de @#&% skatteskjemaene hos Zazzle. I disse dager må jeg fornye skjemaet, har holdt på siden januar og har nå inne min 3. versjon for godkjenning. De godtok ikke det samme som forrige gang selv om det ikke har vært endringer i avtalen.
    Men min Zazzle reise har nok vært helt annerledes enn din. Du må holde deg oppdatert vet du om du skal tjene bra der!

    Gry

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gry! Så kjekt at du kikker innom igjen, husker at vi har diskutert Zazzle tidligere. Jeg hadde et voldsomt styr med siste Wben, tror jeg hadde inne 5-6 versjoner... Gangen før hadde jeg sendt inn som AS og det var en helt annen versjon. Det ordnet seg til slutt, men jeg har nå registrert som privatperson, mens du kanskje gjør det som ENK. Står du fast er det bare å si fra, kanskje versjonene ikke er så ulike. Og arkiver skjema, for det må visst gjentas hvert tredje år.
      Kjekt at du har gjør det så bra der, gratulerer med det! Jeg gjorde det bra i en periode, men mistet gnisten da det ble mye fokus på at asiatiske nettsider stjal designer fra meg uten at jeg kunne gjøre noe.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]