26. oktober 2022

Tannhelsenostalgi

Da jeg ryddet i bokhyllen for å forbedre innemiljøet på hjemmekontoret, dukket det opp flere hyggelige gjensyn. Når bøker og trykksaker legges vekk blir de fort glemt, men så er det desto hyggeligere når de mer eller mindre uventet dukker opp igjen.

Det er spennende å rydde litt i en bokhylle som sjelden er i bruk. Jeg fant bl.a. mange lesebøker og historiebøker, og selv om de jo er rimelig utdaterte som skolebøker, er innholdet fortsatt relevant. Klassiske tekster endrer seg jo ikke med tiden, det gjør heller ikke historien - med visse unntak. Lesebøkene på den tiden inneholdt bl.a. utdrag fra svunne tiders store forfatterne, så mange av verkene teksten er hentet fra er kjente den dag i dag.

Noen av disse bøkene fant jeg i en kontainer for mange år siden, og noen husker jeg altså fra min egen skolegang. Bøkene var lagt fint i en stabel og lett å plukke med seg, sannsynligvis tenkte eieren at det ville vært fint om noen kom til å overta dem.

Og jeg har faktisk lest litt i noen av dem. Det fine med å bla litt i skolebøker rettet mot ungdom er at teksten er nokså enkel, hvert tema behandles i korthet og det er helt greit å bare bla kjapt gjennom, lese litt grundigere her og der, og dessuten plutselig gjenkjenne en illustrasjon. For skolebøkene på 70-tallet (?) var ofte illustrerte - sikkert for at de ikke skulle bli altfor kjedelige. Og grunnen til at jeg ennå husker noen av illustrasjonene kan jo være at jeg studerte dem i stedet for å følge med på undervisningen. Det sagt, jeg var nok ganske skoleflink, så kanskje jeg greide begge deler :)

Aller best husker jeg dette gamle heftet om tannhelse fra barneskolen. Jeg husker det som veldig hyggelig og litt inspirerende - sikkert p.g.a. tegningene. Å se inn i de to husene var det aller artigste. De som spiste sunn mat bodde selvfølgelig i det høye huset, mens de som bare spiste kaker bodde i det brede huset ;)

Jeg kan ikke huske om dette var del av et fluorskyllingsprosjekt med helsesøster, eller om det inngikk i et fag som f.eks. heimkunnskap eller hva det het den gang. Vi fikk heller ikke heftene med oss hjem, så sannsynligvis var det et klassesett. Altså har jeg neppe brukt mye tid på å bla i det, og det gjør det jo nesten enda litt merkeligere at minnene er så sterke. Jeg tar vare på det mest for nostalgien, men det kan jo tenkes at et så fint eksemplar kan ha en verdi for samlere om - la oss si hundre år :)

Husker du kanskje bakerens trillingdøtre Ninne, Nikke og Nille, du også?


1 kommentar:

  1. Hei, dette var et hyggelig innlegg. Gøy å høre litt om noe eldre litteratur, men som jeg dessverre ikke kjenner, nei.

    Jeg tok også vare på bøker som var lagt i en bunke oppå en kontainer en gang. Det er lenge siden, men var litt spennende, og jeg syntes nok jeg gjorde en god gjerning, som "reddet" dem. :-)

    SvarSlett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]