24. desember 2022

Det ble jul allikevel

Selv om det har vært noen stille uker her på bloggen, betyr ikke det at jeg ikke har hatt planer om å oppdatere. Jeg skriver fortsatt, og jeg rekker også å reflektere litt over ymse ting sånn i hverdagen - og verden forøvrig. Høsten har vært mer trøblete enn vanlig, og sånn sett ser jeg fram til å gå videre til et helt nytt år.

Jeg skal ikke mase om økonomi akkurat i dag. Året har vært litt labert, men jeg greier meg. Litt frustrerene å se folk klage sin nød på TV når de faktisk tjener tre-fire ganger mer enn meg - hver måned. Småplagsomt at avisene fråtser i hvor mange grufulle skjebner det er der ute, takket være strømpriser, drivstoffpriser og økte matvarepriser. Jeg merker egentlig ikke så mye til noe av dette, nettopp fordi jeg forlengst har godtatt et lite forbruk. Hvis det er sånn at vi går mot tøffere tider, tror jeg nesten at jeg har en fordel ved at jeg allerede har trappet ned på det meste, og faktisk har det mye bedre enn da også jeg kunne fråtse.

Nå har jeg handlet inn litt mer enn  jeg pleier til julen, gleder meg spesielt til gode romjulslunsjer - bortsett fra julemiddagen er det faktisk i pålegget jeg finner mest julestemning. Siden jeg prøver å spise litt sunnere har jeg så godt som droppet kjøttpålegg til hverdags, så jeg er litt spent på om jeg fortsatt liker julesylte og ribberull, eller hva det nå heter alt sammen. Kronen på verket er noe så enkelt som erter i majones, et juletilbehør som jeg er vokst opp med og som jeg vet mange ikke har noe forhold til. I min jul er det selve julepålegget over alle pålegg, men det er bare én type erter som kan brukes :) Da jeg feiret jul på skrivereise i Spania prøvde jeg selvfølgelig å lage erter-i-majones, men det ble mildt sagt en noe spesiell utgave...

Denne julen er det blit litt færre julegaver enn vanlig. Ikke på grunn av øknomi - gaver har jeg faktisk ikke kuttet noe særlig ned på, men så har heller ikke slekten min tradisjon for å overgå hverandre i kostbare gaver. Ifølge media og handelstanden ligger vi tydeligvis noen hakk bak normalen. Voksne har det meste de trenger, og spør du en voksen om hva hen ønsker seg, får du sjelden noe godt svar. Selv har jeg fått mange gaver opp gjennom som jeg ærlig talt ikke har hatt bruk for. Alt dette gjør at jeg synes gavene er det minst interessante ved julen - faktisk tror jeg de må komme en motreaksjon hvor man kanskje dropper gaver til andre enn barna. Jeg har mange nieser og nevøer som nærmer seg 30, og siden jeg selv ikke fikk gaver fra onkler og tanter etter at jeg fylte 18, tenkte jeg at det er på tide å droppe de gavene i hvertfall når vi ikke feirer sammen. Første året føler jeg meg litt sær, men det er vel ganske normalt å begrense seg litt. I år har jeg Oslo-jul, som skjer annethvert år. Da blir det lett litt lavere skuldre på det meste. Julepynten kom fram de aller siste dagene før julaften.

Småkakene er det eneste som tok av i år. Jeg har bakt 4-5 sorter, men det meste er nok spist opp før julekvelden. Det synes jeg forsåvidt er helt greit, det har sin sjarm å naske småkaker ut fra diverse kakebokser. Tar jo bare én av hver sort når det naskes, så det er ofte bare noen få igjen før jeg skjønner at resten bør spares til jeg får julebesøk. Nå heter det jo ikke inn-og-ut-kaker for ingenting, men de tar seg uansett fint ut på et fat...

Ønsker alle som er innom en gledelig jul! Kos deg med dine tradisjoner, stor- eller småskala.
Det blir jul uansett! :)


1 kommentar:

  1. Hei! Hyggelig å høre om din jul og tradisjoner! Og så flink du er til å bake! :-) Riktig god jul!

    SvarSlett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]