16. januar 2020

Gode skriveøkter før vinterens skrivereise

Snart er det duket for min årlige skrivereise til varmere strøk! Hver vinter drar jeg til Gran Canaria for å skrive i noen uker. I fjor resulterte det i noen svært produktive uker, og håpet er at det skal gjenta seg.

Det er imidlertid med en svak bismak jeg setter meg på flyet, for denne gangen har jeg definitivt ikke råd til en såpass kostbar utskeielse. Selve flyreisen er ikke så kostbar, men oppholdet koster meg nesten 15% av netto årsinntekt for i fjor. Det er klart det ville vært mye smartere å bli hjemme og heller senke skuldrene litt med tanke på de faste regningene framover. Men, turen ble bestilt i høst, før jeg visste at det skulle bli uvanlig få oppdrag i november og desember. Halve oppholdet ble betalt lenge før jul, så det er uansett ikke aktuelt å droppe reisen. Ingenting refunderes med mindre jeg kan skylde på helsen, og det kan jeg jo ikke.

Planene for reisen har selvfølgelig summet i bakhodet i mange uker allerede, og jeg har landet på at denne gangen vil jeg konsentrere meg om bare ett prosjekt. Forrige gang hadde jeg ett prosjekt for hver uke. Nå får jeg jo litt variasjon uansett i og med at jeg følger opp enkelte hjemmekontoroppgaver innimellom, leser litt og ellers selvfølgelig har anledning til å droppe all jobbing en dag innimellom.

Hovedprosjektet blir faktisk en ny roman og jeg er spent på hvor mye jeg rekker å skrive i løpet av tre uker. Håper på å bli ferdig med et røft førsteutkast, men skjønner jo at det er et hårete mål. Jeg har gått svanger med ideen ganske lenge, men har ikke gjort særlig mange notater. Regner derfor med å starte fra null, selv om altså en del hovedelementer har godgjort seg i minst ett år. Nok til at jeg vet hvilken stemning jeg vil ha, hvor fokus bør være og litt om karakterene. Jeg trenger å sette opp plottet i et dokument (bruker regneark til det), og å utvikle karakterene litt mer. Men jeg har også ferdigtygde scener i hodet som kan skrives ut selv om enkelte detaljer bør drøvtygges litt til.

Da jeg skrev Vitenskapsromanen hoppet jeg i det uten å ha jobbet godt nok med plottet. Ideen var nokså ny og jeg bare satte i gang. Tilfeldigheter rådet, ja faktisk ble hovedkarakterens navn brått endret p.g.a. et butikkskilt i Las Palmas, fordi det føltes riktigere. Plottet var komplisert og dessuten delvis basert på forskning. Sjangeren ble en kombo av fiksjon og kunnskap, nesten også litt fantasy og sci-fi uten å ta helt av i de retningene. Det ble veldig mange justeringer etter at det meste av råteksten var skrevet.

Den nye romanideen er langt mer lineær, og jeg gleder meg virkelig til å fokusere på en ukomplisert handlingstråd (selv om plottet selvsagt er litt sært denne gangen også). Jeg vil prøve å gjøre alt enklere, pluss å fokusere på aktiviteter og miljøbeskrivelser, heller enn tankegods. Det blir nok to tidslag denne gangen også, men nå vil tilbakeblikkene ha til hensikt å forklare og krydre, uten å ha noen større betydning for plottet. Dermed blir skriveprosessen forhåpentligvis litt enklere og jeg antar at det også blir lettere å sette strek for prosjektet. Og ikke minst - denne gangen sikter jeg meg inn på 200 sider istedet for 550... :)

Ennå er det flere dager til jeg reiser, og som jeg antydet i tittelen har jeg hatt gode skrivedager før avreise, også. Jeg har faktisk skrevet to noveller på en uke, og selv om den siste trenger litt finpuss, er jeg godt fornøyd med dette. Den første er sendt avgårde og jeg er spent på svaret, men blir heller ikke skuffet om den ikke blir kjøpt. Planen er å skrive enda en tekst før avreise, jeg trenger virkelig inntektene og om jeg ikke får solgt noe nå, blir jeg nødt til å skrive noveller på skrivereisen. Håper virkelig at jeg slipper det, for det vil jo gå på bekostning av hovedprosjektet.

Det blir nok også tid til noen blogginnlegg de neste ukene.

Hva med deg? Er du i gang med å skrive i det nye året?

2 kommentarer:

  1. Hei! Det høres veldig spennende ut med skrivereise, har sett du har fortalt om slike før også. Sånn som jeg forstår det er det du som planlegger det hele og setter det i gang, eller melder du deg på skrivereise med flere? Har hørt at det skal finnes noe sånt med grupper også.

    Veldig spennende at du skal i gang med ny roman! Og noveller er jo kjempebra, skjønner du er godt i gang med skriveåret 2020! Jeg er i gang selv også, men jeg kan godt bli enda flinkere når det gjelder planlegging av min egen skrivetid, for eksempel. Men det skjer ting i kulissene, vil snart fortelle mer om det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, dette er den 4. eller 5. årlige skrivereisen. Ha, jeg har sluttet å telle :) Alt er i privat regi, og litt av poenget er å stikke av fra alt her hjemme og kunne være alene i en boble så mye som mulig. Når jeg reiser vekk er jeg ikke tilgjengelig for filmjobber og trenger heller ikke å bruke tid på å skaffe oppdrag. Dessuten har jeg lite annet med meg enn en laptop som underholdning, ergo blir det lange og gode skriveøkter uten mange avbrytelser, som det jo lett blir her hjemme. Relativt usosialt, men det er jo også poenget. Målet er å jobbe-jobbe, ikke å bli motivert og inspirert etc. Skriver nok mer om opplegget når jeg har kommet meg av gårde :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]