22. januar 2020

Årets skrivereise er i gang

Jeg er godt og vel installert i mitt krypinn på Gran Canaria, hvor jeg oppholder meg de neste tre ukene. Reisen ned gikk tilnærmet perfekt, med unntak av at jeg fikk midtsetet på flyet, og da blir det litt krøkkete å skulle jobbe på laptopen med blikk fra alle kanter. Når jeg sitter innerst ved vinduet pleier jeg nemlig å skrive en del i løpet av den fem timer lange flyreisen. Denne gangen sov jeg litt istedet, noe som kanskje var vel så smart, ettersom jeg hadde bevilget meg bare tre timer søvn natten før.

Litt sliten etter lang skriveøkt før avreise...
Kvelden før ble jeg nemlig sittende altfor lenge å skrive på årets første noveller. Jeg ville så gjerne sende dem fra meg før jeg reiste, for å unngå at de skulle stjele både tid og fokus her i syden. Og gjett hva! Jeg kom i mål, og har dermed allerede sendt fra meg tre noveller hittil i år! Det er like mange som i hele 2019! Og enda bedre - to av dem ble bekreftet kjøpt allerede dagen etter! Den tredje ble sendt for en drøy uke siden til et blad jeg ikke har hatt kontakt med på et par år, så jeg bør vel sjekke at jeg har brukt riktig adresse, siden jeg ikke har hørt noe..

Men altså, nå skal hverdagen handle om et nytt skriveprosjekt! Jeg har ikke klar noen tittel ennå, heller ikke arbeidstittel, så jeg får kalle den Kryp-romanen, he-he. Jeg gleder meg veldig til å komme i gang, for dette er tenkt å bli en nokså kort og rett-fram romantekst. Med en relativt lineær fortelling og ikke altfor mange mysterier og løse tråder, tror jeg det er mulig å få på plass størstedelen av råteksten i løpet av denne reisen, og så å ha førsteutkastet klart for innsending allerede innen utgangen av 2020. Deretter kan jeg selvfølgelig få lyst til å bearbeide manus i en eller annen retning,  men det skal jeg ikke forholde meg til nå. I første runde skal alt gjøres enkelt og kortfattet, og så kan jeg heller bygge ut senere.

Denne første uken skal jeg jobbe med plottet og karakterene, samt en svært konsentrert disposisjon hvor alle tråder og diverse momenter og grep blir hensiktsmessig fordelt. Og først når den disposisjonen er klar, skal jeg begynne å skrive ut scenene - gjerne kronologisk fra start til slutt. Jeg vil prøve å gjøre alt nokså komprimert, altså unngå dvelende skildringer som tar helt av. I senere bearbeidelser kan jeg heller legge til litt eller utbrodere, der det virker hensiktsmessig.

Med denne framgangsmåten, satser jeg på at jeg greier å holde meg innenfor ca 200 boksider.

Jeg er ved godt mot og gleder meg til å skrive mer om Kryp-romanen i løpet av skrivereisen.

2 kommentarer:

  1. Heisann, så fint at du har kommet vel fram til ditt feriested! Og så flott at du fikk novellene antatt! Nattarbeid og greier! Utrolig bra, og jeg ser du har skriveplanene klare for ferien også. Eller kan man kalle det ferie - du har jo tenkt å skrive, du... He he, du får huske litt ferieliv innimellom da! :-)

    Jeg holder på å skrive et nytt blogginnlegg selv også, men er visst litt treg denne gangen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Nattarbeid er visst noe jeg bør satse mer på :) Det var godt å få de tekstene unna før jeg reiste. Jeg kaller ikke dette ferie nei, det er helt bevisst. Skrivereise gir meg dessuten en aldri så liten påminnelse om hvorfor jeg reiser hit. Skulle jeg kombinert det mer med ferie enn jeg gjør, så ville jeg nok ikke reist hit alene. I neste blogginnlegg får jeg vel si litt mer om hvordan det går med det nye romanprosjektet mitt :) God helg!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]