9. februar 2019

Skriveri, skrivera

Det er helg igjen. Hvor legger man inn en klage på at ukene flyr altfor fort forbi?

Arkivfoto fra skrivereisen i 2014, men samme
terrasse, laptop og vinglass som i år.
Jeg er inne i skrivereisens siste uke, og alle som har vært 3 uker på tur vet at den siste uken blir litt farget av at det nærmer seg slutten. Ennå fem dager igjen med sol og varme, da, så jeg skal jo ikke klage, men jeg tenker altså stadig oftere på hva jeg skal rekke før returreisen. Det er jo ikke mye å stresse med, skrivingen går sin gang, og ellers handler det mest om logistikk i kjøleskap og frys, å beregne maten de siste dagene sånn at det ikke blir kastet noe. Foreløpig har jeg kontroll, men husker jo en av de første reisene hvor omtrent hele siste dagen gikk med til å spise is, kaker og godterier :)

Skrivingen har gått bra, jeg lekte meg litt med nye ideer og korte tekster den første uken. Den andre uken ble det mer alvor, da gikk jeg igang med å lese og bearbeide "Vitenskapsromanen". Jeg har jobbet med den også et par dager inn i den siste uken, fordi jeg er så godt i siget og dette manuset uansett må få prioritet også når jeg er tilbake i Oslo. Manuset er tredelt og i løpet av lørdagen blir jeg ferdig med del 2. Så får del 3 vente til jeg er hjemme, eller kanskje jeg kan jobbe med den på flyet nordover. Det kommer litt an på hvordan jeg sitter, liker ikke å jobbe med tekst når folk rundt meg kan lese "over skulderen".

Generelt er jeg ikke fornøyd med manuset. Førstedelen er ganske tung, og krever mye jobbing. Det var jeg jo klar over. Del 2 er jeg rimelig fornøyd med, men fant flere logiske brister som nok er resultat av at jeg har flyttet enkelte avsnitt - uansett, nokså lett å fikse. Siste delen gleder jeg meg til å lese, for det er der det skjer mest spennende. Jeg tror ikke at den delen krever så mye redigering, bortsett fra eventuelle hull i plottet og logiske brister.

I tillegg til å følge opp en haug med notater, består nok jobben framover av å gjøre den første delen mer interessant. Nå er jo ikke dette akkurat en krim, og stilen er heller reflekterende og dvelende enn kjapp og suggerende. Da tenker jeg at leseren er innstilt på at det ikke nødvendigvis skjer veldig mye på hver eneste side, men jeg må selvfølgelig unngå gjentagelser pluss at hele teksten nok har godt av en oppstramming/effektivisering.

Det er helt umulig å si når jeg får sendt manuset til et nytt forlag, jeg skjønner jo at det gjenstår en hel del arbeid, men jeg håper å komme i mål i løpet av mars. Når jeg er hjemme igjen må jeg dessuten fokusere på inntektsgivende oppdrag, ellers blir våren skikkelig trøblete økonomisk. For nå er jeg tilbake på fattigfrans-nivået - men uten å angre noe som helst.

Jeg nevnte også noen andre greier jeg må ordne nå i løpet av de siste dagene. På disse reisene tar jeg alltid en haug med bilder til bruk i nettbutikkene. Det har jeg ikke prioritert så langt, dessuten glemte jeg å ta med kabelen som jeg trenger for å overføre bildene fra kamera til laptop. Det betyr at kameraets minnebrikke vil bli full. Nå må jeg sette av noen timer til en fototur, kanskje allerede i dag. Jeg har fått en idé til en enkel design, så da vet jeg hvilke motiver jeg skal se etter, og så dukker det selvfølgelig opp mange andre motiver i tillegg, sånne som man ikke kan planlegge.

Denne tredje uken var satt av til å skrive fire noveller, om ikke helt ferdig så ihvertfall gode plott med litt "kjøtt på beinet". Nå har jeg jo allerede brukt litt av uken på romanen, så jeg har bestemt meg for å skrive en miniføljetong istedet for enkle noveller. Jeg har lenge hatt lyst til å skrive en føljetong/serie, men det er mye bortkastet jobb å skrive seks-sju kapitler hvis den ikke blir antatt. Det er godt mulig at jeg ikke får solgt miniføljetongen heller, men ideen fikk jeg på en tidligere skrivereise og handlingen foregår her i Syden, så jeg har uansett lyst til å jobbe med den mens jeg er her. Jeg ser for meg 3 kapitler så det tilsvarer nok omtrent 3 noveller og er ikke så mye jobb i og med at jeg allerede har noen notater å bygge på. Jeg bør rekke å få på plass en grovtekst i løpet av fire dager. Det viktigste nå er å gjøre research, finne et par lokale steder hvor jeg kan ta noen miljøbilder, samle inn noen turistbrosjyrer med reklame for utflukter etc, sånn at jeg kan beskrive denne typen detaljer rimelig greit. Jeg har ikke tenkt å delta på sånne utflukter, men det er det heller ikke sikkert at hovedkarakteren skal. Det viktigste er å hente inn nok reell info til å gjøre fortellingen troverdig. Plottet er ganske artig, men det gjenstår å se om det er for spesielt for et ukeblad. Vil de ikke ha den, får jeg se det som en skriveøvelse.

Dette blir nok aller siste blogginnlegg fra denne skrivereisen. Nå gleder jeg meg litt til snø og vinter, håper det er igjen litt til meg :)

2 kommentarer:

  1. Heisan! Nei, det er jammen ikke godt å si hvor du skal henvende deg angående klage på hastigheten på ferien. Godt spørsmål. Hva med tidstyven?

    Ellers så skjønner jeg du har nok å drive med ja, ettersom du fotograferer også i tillegg til skrivingen. Men jeg forstår det som at det fremdeles er skrivingen som er førsteprioritet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for kommentar. Du kommenterte på retuyrreisedagen, men nå har jeg jo hatt all verdens tid til å svare, så beklager treghet i maskineriet...

      Jo, skrivingen har førsteprioritet på disse reisene, og reisen i år ble spesielt produktiv. Jeg fikk gjort alt jeg hadde tenkt meg, bl.a. redigerte jeg mye på vitenskapsromanen. Noen ganger er det smart å reise vekk for å fordype seg i større prosjekter.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]