26. januar 2017

Starten på slutten

Eller rettere sagt, nå begynner innspurten på "vitenskapsromanen"! Jeg befinner meg i Spania på tre ukers skrivereise. Jeg bor på ett av de fem stedene hvor jeg bodde på en tilsvarende reise for ett år siden. Den gangen begynte jeg å skrive seriøst på dette store manuset, og siden det har gått svært trått de siste månedene, fant jeg ut at jeg ville ta en ny reise hvor det meste av tiden brukes på å gjøre manus klart for første forlagskontakt. Det er jo på høy tid å gå videre med nye prosjekter, men først må altså dette sjøsettes. Jeg misliker å ha noe halvgjort, spesielt når det er snakk om et så stort prosjekt. Meningen var tross alt å sende dette manuset fra meg i september i fjor, men det rakk jeg ikke fordi jeg brukte for mye tid på helt andre oppgaver...

Palmesus eller byggesjau? Her blir det nok begge deler!
Jeg får komme tilbake til hvordan det går med skrivingen i senere innlegg. I dag nøyer jeg meg med å fortelle at jeg er vel installert og ved godt mot. Og det til tross for at omstendighetene ikke akkurat har vist seg fra sin aller beste side.

Flyreisen ble ganske krøkkete, da vi måtte mellomlande i Frankrike pga sykdomstilfelle ombord. Det var helt sikkert riktig og viktig, og jeg håper inderlig at det går bra med pasienten, men ankomsten min ble nesten tre timer forsinket. Dermed kunne jeg ikke reise videre fra flyplassen sånn som planlagt, men måtte ta taxi alene og fikk dermed en ekstrakostnad jeg egentlig ikke har råd til. Men ok, jeg kom da fram til slutt og pengebekymringene skal jeg ikke ha her og nå, de får jeg god anledning til å kose meg med etter reisen.

Vel, da jeg ankom slo det meg at jeg hadde glemt å pakke ledningen som er nødvendig for å lade laptop-en! Jeg funderte egentlig på om den var med allerede i flyet, men kunne jo ikke gjort noe med det der og da uansett. Med åpen koffert fant jeg den heller ikke, og jeg fikk jo bange anelser for hele skrivingen. Men - så dukket ledningen opp allikevel, og alt er ok. Puh.

Deretter greide jeg ikke å logge inn på nettet. Forrige gang jeg bodde her var det svært god wi-fi, og selv om jeg jo ikke trenger internettet for å skrive, hadde jeg jo tenkt å sjekke litt bank og blogg og alt det der innimellom. I dag er jeg imidlertid online, så jeg regner med at det vil gå rimelig greit for hele oppholdet.

I dag morges litt over klokken sju ble jeg vekket av roping og hamring. Jeg hadde sovet nokså urolig uansett, selv om sengen er fantastisk god og jeg bare fikk et par timers søvn natten før avreise. Det var ikke så lett å sovne igjen med alle de maskinlydene like utenfor. Da jeg stod opp fant jeg fort ut at det foregår byggearbeider på to av nabotomtene. Sukk. Hele dagen har det vært anleggsmaskiner og roping. Dette stedet valgte jeg bl.a. fordi det var så stille her. Jeg venner meg vel til det, dessuten tar de vel kvelden før eller siden, og jeg kommer nok til å skrive mest etter at det blir mørkt rundt klokken 19.

Det er også litt kjøligere enn jeg hadde håpet på, men uansett som en fin norsk sommer.

Forøvrig har jeg allerede presentert meg som forfatter til to personer, hehe - her gjelder det å lage en boble som holder! Jeg pratet endel med en medpassasjer på flyet, og da ble det jo litt om skriving også. Og taxisjåføren så nærmest ut til å bli litt kry av å transportere noe så viktig som en forfatter! Han fortalte masse om sitt første møte med litteratur som ung.

Artig! Jeg er absolutt i siget! :)

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Takk for fine skildringer av reisen din til Spania! Godt å høre at det ordnet seg med PC-en din, det hadde jo ikke vært like moro ellers...

    Men du, jeg tenkte på, hvis det er byggeplass rett utenfor, hadde det kanskje gått an å høre om du kunne få bytte rom som ligger et helt annet sted i hotellet? Hvis det ikke er helt fullt, mener jeg? Bare en tanke. Har hørt at hvis man ikke er fornøyd så skal det gå an å forhøre seg om det er mulig.

    Og så likte jeg det at du hadde presentert deg som forfatter. Det er modig, men de kjenner deg jo ikke, og da er det gjerne lettere. Og du ER jo forfatter selv om du ikke har en diger liste av bøker! Ja, bare stå på. Selv har jeg litt problemer med å presentere meg som forfatter i det virkelige livet, men i sosiale medier går det stort sett greit. Vi får trene litt mer på det der!

    Kos deg på turen din - min egen Spania-tur ligger noen måneder frem i tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Stedet er lite, så alle enhetene er like mye berørte og det har lite for seg å bytte bungalow. Byggestøyen er som en jevn dur, så jeg tror jeg skal holde ut. Heldigvis er jeg vant med bystøy :)
      I går, sånn ca 12 timer etter ankomst, gikk jeg rett på et vennepar fra Oslo, som jeg ikke har ssett på mange år. Verden er liten. Så i dag skal vi møtes for lunsj. Er egentlig ikke planen min å fly så mye rundt om mens jeg er her, må fokusere på skrivingen og da trenger jeg litt faste rutiner gjennom dagen uten plutselige sosiale utskeielser. Har ennå ikke funnet helt den roen jeg ønsker meg, men den kommer nok snart.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]