27. desember 2015

Skriveøkter til full musikk

Vel overstått julefeiring! Her i Las Palmas ble det en rolig jul, men det var jeg forberedt på og jeg er ganske flink til å skru av og på de emosjonelle bryterne akkurat som jeg vil. Så med litt ekstra god mat og drikke på bordet, uten noe forsøk på å gjenskape norsk jul, trillet ikke en eneste juletåre ;)

Jeg skal nok ta igjen neste år!

Nå er jeg godt og vel installert i min tredje residens, og jeg hadde vel tenkt å blogge igjen litt tidligere, men forsvant inn i den spanske hverdagen og mitt store skriveprosjekt. Leiligheten er helt super, og selv om jeg i forrige innlegg mente at bakgårdsutsikt var topp, er det ikke så verst med panorama fra 7. etasje heller. Jeg ser det meste av bukten og den 4 km lange stranden Las Canteras fra balkongen! Det vil si, jeg trenger ikke engang reise meg fra salongen inne for å nyte blått hav og blåner i det fjerne.

Men en helt perfekt forfatterleilighet er det nok ikke. Det følger nemlig med en del bråk siden strandpromenaden er full av restauranter og yrende folkeliv. Særlig i helgene flokker spanjolene seg til gatene. Havet bråker også godt, noen ganger høres det ut som om det er storm der ute men så er det bare dønninger fra åpent hav. Jeg venner meg jo til både konserter, gatemusikanter, hav og glade folk som roper. Det ville nok vært kjedelig uten lokale lyder. Det hjelper at de fleste lydene representerer glede.

Internettet er elendig her, jeg har kontakt inne noen timer hver dag, ute på balkongen er det mye bedre, men faller ut rett som det er. Dermed er det vanskelig å planlegge oppgavene. Selve skrivingen gjør jeg jo offline, og research kan vente til senere. Men jeg skal også oppdatere visse blogger, ordne litt i nettbutikken og ellers er det greit å holde seg oppdatert på nyheter. Jeg bruker også nettet for å planlegge utflukter, det blir som oftest en lang spasertur hver dag, minst en time hver vei. Oftest tar jeg turen til stranden El Confital litt lenger nord - der er det lite folk og mer natur, og med digre surfebølger. Jeg tar meg gjerne en time i solen og leser eller funderer på noe som gjelder skriveriene mine. Det hender jo at karakterene ikke gjør helt som jeg hadde tenkt.

Og akkurat nå er jeg godt i gang med "vitenskapsromanen". Det var vanskelig å komme i gang, for hvor begynner man egentlig? Jeg har bare hoppet i det og skriver bruddstykker basert på de tankene jeg har gått svanger med i nesten et år. Jeg er nok mer typen til å skriv mer eller mindre fra start til slutt, men nå blir det hulter til bulter. Redigeringsjobben blir nok litt større, men hvis jeg bare har med mye tekst hjem, er jeg jo uansett godt igang!

Et lite tips hvis du skriver og trenger å bli kjent med en hovedperson: La karakteren besøke sin mor eller far, og la de to samtale om karakterens oppvekst. Da får du innspill til både karaktertrekk, relasjonen de to imellom, og ikke minst et innblikk i stedet vedkommende vokste opp. Du trenger ikke å bruke det i den endelige teksten din, men det vil garantert gi mye godt krydder :)

Nyt romjulen!

2 kommentarer:

  1. Hei! God at du trives på ditt nye oppholdssted, men synd at internett er så dårlig. Enig i at det jo er en løsning å arbeide mye offline da, ja. Og enda verre hadde det vært om du ikke hadde hatt internett i det hele tatt!

    Godt å høre at du er i gang med romanen din, og jeg synes faktisk det er helt greit å begynne med bruddstykker, så kan man heller sy det mer sammen etterpå når man er blitt litt mer kjent med både innhold og hovedpersoner. Jeg likte ellers godt tipset du kom med på slutten! Jeg har jo også en roman liggende litt på vent. Der har den ligget noen år, forresten, imens jeg har arbeidet med ting jeg syntes var mer viktig. Noe av problemet med den er nettopp det å beskrive hovedpersonen godt nok. Nå ble jeg nesten fristet til å ta fatt på den igjen! Fortsatt fin romjul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for hyggelig kommentar! Jo, det ville vært verre helt uten internett, men jeg må jo bare tilpasse meg. På de to siste bostedene blir det ingen nettilgang fra rommet i det hele tatt, må ut i fellesområdet, så dette er uansett et lite hakk bedre :)
      Kjekt at du likte tipset. Det er jo uansett en grei skriveøkt hvis man uansett skal skrive noe bare for å skrive. Fin uke!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]