23. desember 2015

Hotellutsikt mot bakgården

Jeg elsker de rare utsiktene man gjerne får fra hotellrommet sitt. Mange ønsker panoramautsikt eller landskap om det finnes, men jeg sverger heller til en bakgård, eller et hustak - eller med litt flaks, et privat kjøkkenvindu.

For meg er de billedskjønne utsiktene ok en times tid, men så blir det litt kjedelig. Man tar det for gitt, og utsikten vil stort sett være uforanderlig. Mine favorittutsikter er kanskje heller ikke så skiftende, men muligheten for overraskelser er tilstede. En person kan dukke opp på et hustak, et vindu i bakgården kan åpnes på gløtt sånn at lyder fra matlaging strømmer ut, kanskje til og med iltre stemmer som prater om noe jeg ikke forstår. Det gir en slags filmatisk opplevelse av det helt lokale. Det gir meg inspirasjon.

Jeg blir en titter, men også en lytter, og mest av alt føler jeg at jeg blir en del av det hverdagslige på stedet jeg besøker. Jeg blir nærmest integrert i dagliglivet.

Her i Las Palmas finnes det mange billedskjønne tablåer. Stranden Las Canteras, fjellene, havet. Men akkurat her jeg bor nå er det hustakene som ruler. Jeg kan skyve tilside halve vinduet, noe som gir meg følelsen av å fjerne litt av veggen i hotellrommet. Lyd og lukter slipper inn til meg. Jeg ser rett ut på utallige hustak, noen takterrasser, en klessnor et stykke unna. Lener jeg meg litt ut ser jeg rett ned i en 6 etasjer dyp bakgårdssjakt. Og ikke nok med det, mellom alle hustakene og antennene har jeg dessuten en lang siktlinje.

Når jeg i tillegg har null gjenboere er alt perfekt! De to hendene jeg observerte ved klessnoren kunne nok ikke se meg.

I dag flytter jeg nok en gang. Jeg har nettopp sendt inn årets aller siste novelle, som jeg håper holder mål selv om jeg enda en gang ble litt vel kreativ. Det er visst en last jeg bare må venne meg til. Nå skal jeg bo 10 døgn i en privat leilighet, der skal jeg fokusere nesten bare på det store skriveprosjektet. Der er det ingen resepsjon, ingen hotellfrokost, sannsynligvis kommer jeg knapt til å se de andre som bor i bygget. Det blir m.a.o. langt mer privat. Og kanskje kan jeg slå meg løs med en ordentlig wow-utsikt over hav og strand. Tenker det blir bra uansett :)

Ønsker deg en gledelig jul! Jeg skal nok finne på noe julete jeg også, selv om julen kommer litt i bakgrunnen i år.

4 kommentarer:

  1. God jul til deg også! Håper du opplever noe hyggelig i morgen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Villniss! Takk for hilsen! Det er litt motsatt her i Spania, imorgen tror jeg det er gnske vanlig hverdag her. Så mye at renholdsfirmaet faktisk kommer innom leiligheten i løpet av selveste julaften for å gjøre rent - det er vel grenser for hvor mye det er å vaske her siden jeg jo flyttet inn i dag, men så kan jeg i alle fall skryte på meg å ha hatt besøk julaften :)

      Slett
  2. Hei! Så flott at du finner inspirasjon mange steder og i flere miljøer. Jeg er enig med deg at en flott utsikt ikke behøver å være det mest spennende. Tenk så mange interessante samtaler man kunne overhørt i bakgården du beskriver - selv om det selvsagt hadde vært enklere om man kunne språket.

    Gøy å følge med på beskrivelsene fra turen din, det har vært litt hektisk med førjulstid her, men jeg forsøker å henge med :-) Riktig god julaften i morgen - kos deg masse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette! Takk for det! Jo jeg finner mye inspirasjon her nede, men dessverre går det mer på ideer til noveller enn til hovedprosjektet. Sliter litt der, har en perfekt novelleidé som jeg ivrer etter å skrive, men jeg har bestemt meg for å motstå fristelsen. Hvis ikke blir det jo ikke særlig mye tid til den større teksten. Her i min nye residens er jobbeforholdene vesentlig dårligere enn på det hotellet som jeg nettopp forlot. Får komme tilbake til det i romjulen, kanskje jeg finner en grei løsning.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]