17. september 2015

En fotoseanse på historisk grunn

Jeg fyller dagene med mye mer enn å skrive. Bl.a. liker jeg godt å fotografere, og i år har jeg hatt mange gode fotodager. I flere år har jeg dann og vann tatt meg en rusletur med kamera for å koble av fra andre gjøremål, bli inspirert av jakten på gode fotomotiv, eller bare for å komme meg ut i frisk luft. Etter at jeg gikk ut i min kreative permisjon for ti måneder siden har turene kommet mer regelmessig - om ikke ukentlig, så i hvertfall flere ganger hver måned. Noen bilder blir tatt med tanke på illustrasjoner til blogger og nettsteder, andre for ren kreativ utfoldelse. Noen ganger tar jeg en dagsutflukt til et sted hvor jeg vet at de gode motivene finnes, men det kan også bli spennende bilder av en tur helt på måfå. Tre-fire timer forsvinner på et blunk når først motivene dukker opp.

Etter at nettbutikken min, KreaturShop, ble etablert i mai, har jeg fått et konkret behov for å bygge opp en samling med ulike bakgrunner og mønstre. Sånne bakgrunner kan være steinstrukturer, tekstiler, murvegger, trevirke, bark, overflater med spennende glans eller duse utsmykninger etc. Jeg må ha rettighetene til bildene jeg bruker, og kan derfor ikke hente bilder fra nettet. Jeg liker godt å skape egne uttrykk ved å blande flere motiver eller mønstre. Men skal jeg for eksempel kle et tekrus med granitt, kan selve bildet være helt enkelt. Noen ganger ønsker jo kunden å legge på egen tekst eller foto, og da bør bakgrunnen være nøytral.

Nå planlegger jeg å åpne enda en nettbutikk, KreaturRock, hvor all design er basert på stein! Dermed meldte det seg et visst behov for foto av ulike steinsorter. Den nye butikken åpner 21. september så jeg har jobbet litt med den i de siste.

I sommer besøkte jeg Haraldshaugen i Haugesund, der hvor selveste Harald Hårfagre skal ha blitt hauglagt. Den store bautaen som ble reist som nasjonalt minnesmerke i 1872 er omkranset av 29 mindre bautaer av ulike steinsorter, de representerer de gamle fylkene som den samme Harald samlet til ett rike. Den dagen brukte jeg flere timer på å fotografere stein, og enda ble jeg ikke helt ferdig. Fangsten er redusert til ca 100 brukbare bilder, og nå tenker du sikkert at jeg har steinbilder nok for en stund. Men neida - det blir jo aldri helt fullt i en nettbutikk og jeg må stadig designe noe nytt. Derfor er jeg stadig på jakt etter ideer og nye motiver - den rette steinsorten med fine markeringer, eller med de fineste moseflekkene. Det er om å gjøre å være observant!

PS: De beste motivene har det dessverre med å dukke opp når kameraet ligger igjen hjemme, og mobilkameraet gir nok ikke like god kvalitet. Det er kjipt, det...

8 kommentarer:

  1. Hei! Du verden! Det høres spennende ut med fotoprosjektene dine! Skjønner at du har mye på programmet og mange ideer, supert! Så derfor: Gå ALDRI ut av huset uten kamera :-) De fleste har vel et kamera på mobilen i dag, så muligheten skulle vel være der?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette! Hehe, ja kamra burde alltid være med, og det jeg har er nokså kompakt, men det blir nok flere turer ut uten enn med kamera. Fotokvalitet er ikke helt det samme med mobilkamera, for mange motiver er det nok greit nok, men så var det de gangene jeg kommer over det som jweg selv liker å tro er et blinkskudd, da vil jeg gjerne ta akkurat det bildet med kameraet, ja... :)

      Slett
  2. Jeg må innrømme at jeg liker at du skriver om dine andre prosjekter, for da føler jeg meg liksom ikke alene om å hoppe over skrivingen min kun fordi jeg gjerne vil gjøre andre kreative ting også:)

    Neida, jeg er ingen forfatter, men jeg er kreativ, og vil gjerne at tiden min skal inneholde mer enn bare skriving selv om jeg får dårlig samvittighet hvis jeg prioriterer mine andre interesser for en stund fremfor skrivingen. Føler at jeg burde og skulle ha satt meg ned med pc/skriveblokk istedet ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ylva! Ja, da er vi jo omtrent på bølgelengde :) Da jeg startet permisjonen var hovedtanken å være kreativ, ikke nødvendigvis å skrive.Men så var jeg så heldig at jeg fikk solgt noen fortellinger, og da ble det naturlig å forfølge den grenen litt lenger. Jeg har satt av plass til mye annet også, pluss at listen over prosjekter jeg tror det er best å la ligge, er ganske lang den også :) Forresten så tror jeg at ulike kreative prosesser kan trigge og gi næring til hverandre. F.eks. kan et fotografi gi meg ideer til en ny novelle.

      Slett
  3. AH - naturen er full av flotte fotomotiver, ikke rart at timene går fort når man legger i vei med kamera.
    Du har sikkert skjønt at jeg også liker å ta bilder. Jeg har ikke noe bra fotoapparat, så for tiden fotograferer jeg mest med mobilen. Synes ikke bildene blir så verst, men det kommer seg jo litt an på motivet og hvilke krav man stiller til kvaliteten. Og selvfølgelig hva man skal bruke dem til. For å være god nok til trykk, må de sikkert ha ypperste kvalitet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi! Jo, jeg har skjønt at du knipser i vei, du også :) det er en fin aktivitet synes jeg, avkobling og påkobling, alt ettersom :) For nettsider blir kvaliteten stort sett god nok med mobilkamera, og faktisk kan det være bra nok for trykk ogs. Men ofte bruker jeg bare et utsnitt av de bildene jeg tar, og de gangene må pikslene sitte ekstra godt :)

      Slett

  4. Kommer du noengang til å vurdere å ha gjesteinnlegg på bloggen din? At noen av og til skriver et par innlegg om et lignende tema som det du har her, eller kanskje om andre interesser som du også deler, slik at du øker trafikken og også får flere lesere.


    Jeg vet jo at folk stort sett blogger på sine nettsteder selv, men sånn i tilfelle du finner noen som har noe nyttig og lærerikt å skrive om, men finner det litt tungvint å starte sin egen blogg. Det tar jo gjerne litt tid å få bygget seg opp, gjør det ikke?


    Og nei, jeg tenkte ikke på at jeg skulle være denne gjesten ;)


    Men kanskje det finnes noen der ute som av og til får lyst til å bidra med noe? Et innlegg om skriving, noen som vil dele sine tips, triks og råd, og i det hele tatt. Eller om fotografering;)


    Bare noen forslag:)




    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ylva! Takker for god idé. Skulle gjerne hatt gjesteskribenter, men på den annen side er det ikke meningen at bloggprosjektet skal vokse. Det er derfor jeg har trappet ned til ukentlige oppdateringer. Dessuten tenker jeg at mye her blirt litt personlig, sånn at de som leser kanskje vil måtte flytte fokus litt mer vis flere skriver. Jeg har administrert nettsteder med flere skribenter tidligere, og tror nok at denne gangen skal jeg bruke så mye tid som mulig på selve prosjektene. Minst mulig administrasjon - ja takk! :).
      Akkurat nå ligger jeg minst en uke på etterskudd med ukebladromanen, istedet har jeg brukt litt tid på å gjøre klar for åpningen av butikk nummer to på zazzle førstkommende mandag :) Tiden flyr...

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]