26. september 2015

Litt sirup, litt solskinn

Jeg er inni en rastløs og lite produktiv periode. Det passer dårlig, for jeg ligger på etterskudd med så mange prosjekter at jeg nesten blir litt oppgitt over hyggelige ting som at det i dag er en strålende dag utenfor vinduet. Jeg skulle gått tur i marka, ikke sitte her ved tastaturet.

Jo, jeg har jobbet hver dag som jeg pleier, men dessverre har jeg lurt meg selv inn i en slags felle hvor et par prosjekter har fått altfor høy prioritet. Planen var å designe 1000 produkter til nettbutikken KreaturShop, for så å trappe litt ned mens det gikk seg litt til. Nå er det tallet oppe i 1500, men før jeg rekker å stoppe meg selv, er jeg allikevel i gang med nye ideer og produkter. Jeg er visst blitt avhengig! Denne uken åpnet jeg butikk nummer to, KreaturRock, som skal fokusere på steinstrukturer, og i oktober kommer butikk nummer tre... Det har ikke vært så mange salg hittil, men det forteller jeg mer om i neste oppsummerende rapport fra permisjonen, som kommer om et par uker.

Men altså, det er skrivingen som lider mest. Det er der det kjennes som om jeg tråkker i sirup. Ukebladromanen er ennå ikke ferdig, det gjenstår ganske mye jobb og derfor hadde jeg satt av denne helgen til å skrive, og så blir det altså nydelig solskinn utenfor. Det er for såvidt greit at jeg ikke maktet å skrive en hel ukebladroman samtidig som jeg designet rundt tusen nye produkter. At jeg ikke er helt i mål med romanen er heller ikke verdens største problem. Verre er det at jeg har mistet gnisten, den jeg trenger for å være produktiv. Jeg vet at den kommer tilbake når jeg bare kommer i gang, men før jeg rekker så langt er jeg jo plutselig i gang med å designe enda flere sofaputer eller serveringsbrett for et amerikansk marked, som ennå ikke vet at butikkene mine finnes. Og så kryper jeg til sengs igjen med dårlig samvittighet, men fast bestemt på at i morgen, ja da skal jeg være flink, da!

Jeg må forresten beklage til dere som følger meg på G+. Jeg er ikke aktiv der, og ikke visste vel jeg at bloggposter om produktene i nettbutikkene ble postet på G+ profilen min! Flere av mine eldre blogger kom også plutselig med der, Google må ha gjort endringer på Blogger uten at de fant det bryet verdt å informere meg. Bloggene mine handler om mye forskjellig og er på ulike språk, og det har aldri vært meningen å bombadere dere med stoff som dere aldri har bedt om å få. Jeg vet jo at dere følger meg på G+ først og fremst p.g.a. skrivingen. Nå har jeg forsøkt å endre innstillingene sånn at det i framtiden bare er denne bloggen som kobles til Hr. Kreatur på G+. Om det virker, gjenstår det jo å se.

Helt til slutt, du syntes kanskje at forrige bloggpost ble litt annerledes? Helt greit det, den kontaktannonsen var nokså gammel da det var meningen å legge den ut i starten av permisjonen min. Nå er den omsider ute, kanskje andre «hoppere» synes det er ok å dele erfaringer eller drømmer og mål.

Ønsker deg en god helg! Kom deg ut i solen, og ikke tenk på meg som straks skal binde meg fast til kontorstolen min med en magisk førtiåttetimersknute.

6 kommentarer:

  1. AKK, der har vi vel alle vært. Manglende inspirasjon, fint vær som lokker en ut, diverse avsporinger, jeg skal bare... før jeg setter meg ned for å skrive. Du får trøste deg med at du i alle fall har vært kreativ, og at det du har laget KAN bli innbringende! Nå skyer det over på mine trakter, t.o.m litt regn kom, kanskje er du også i ferd med å få bedre innevær ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi! Ja, dette skl vel muligens bli typisk heller enn et unntak. Jeg må jobbe mye mer med disiplin. Kreativ har jeg vært, men det er ikke så lett å styre hvilket prosjekt oppmerksomheten skal rettes mot. Ofte går jeg "all in", og da går det lett ut over alt annet.

      Slett
  2. Hei! Jeg kjente meg igjen her, jeg har også akkurat skrevet på bloggen om at jeg har vært litt umotivert og fraværende de siste dagene! Jeg har heller ikke lest alle de blogginnleggene jeg skulle lest fra dere andre enda. Men når det gjelder det siste innlegget ditt, så tenkte jeg at kanskje du har for mange prosjekter på gang, at det kan utfordre og bremse motivasjonen? Ikke sikkert det er sånn, det var bare min tanke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette! Nå fikk du meg til å tenke at kreativitet sikkert er mye mer komplisett enn jeg hittil har sett for meg. Jo, jeg har nok for mange prosjekter, men har også detaljerte arbeidsplaner for nesten hver dag. Om ikke alt blir gjort på "riktig" ukedag, prøver jeg å være à jour pr uke. Men nå lurer jkeg på om kreativitet ikke lar seg strukturere på en sånn måte? At den må flyte litt fritt og gå litt sine egne veier visste jeg, men kanskje det ikke er så lett å være kreativ på flere områder samtidig? Designene er jo visuelle, mens skrivingen går mer på indre bilder og tekst - mulig det ikke er så lett å fokusere sterkt på såpass ulike kreative lerreter? Hm, artig å gruble litt på!

      Slett
  3. Av og til kan ørkenvandring være mer fruktbart enn vi tror. Selv om vi ikke skriver, så kan det godt hende vi grubler og bearbeider og forstår noe avstand og tid vil gi oss når vi vender tilbake til skrivingen. Vet ikke om dette gir mening, men ikke døm deg selv altfor hardt og gi deg selv tid og rom til å famle og ikke alltid produsere. Det ligger læring i mellomrommene også. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heia! Kloke ord fra deg, og joda, det gir mening! Nå vandrer jeg ikke fullstendig i ørkenen da, for jeg jobber hardt med andre prosjekter enn skrivingen. Men skulle så inderlig ønske at det fantes en knapp jeg kunne trykke på for å skifte fokus :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]