26. mars 2015

Klar for ferie - ferie fra hva?

Det er jo litt rart å si at jeg skal ha ferie, jeg som har vært hjemme hver dag i snart fem måneder. Enkelte venner ler litt og forstår tilsynelatende ikke at jeg faktisk jobber. Javel, så er det ikke beinhard jobbing hver eneste dag, og mye av det jeg gjør er saker som jeg tidligere holdt på med på fritiden (les om natten). Men jeg jobber faktisk.

Hver dag har jeg fast arbeidstid fra ca 9. Den første timen handler riktignok om å kose meg med dagens første kaffekrus mens jeg planlegger dagen. Kanskje er jeg litt til og fra kontorstolen. Men fra kl 10 er jeg i hvertfall i gang med konkrete oppgaver.

Hver dag har jeg en liste med ting jeg skal gjøre. Ikke alt er like viktig, men hvis jeg utsetter noe til neste dag blir det før eller siden stress, så jeg prøver å få unna de fleste oppgavene den dagen jeg hadde tenkt.

Det gir en god følelse å kunne hake av for at oppgavene er unnagjort. Og det er smart å legge inn noen små oppgaver også, eller delmål om du vil, bare for å få lov til å sette den haken litt oftere :)

Jeg jobber vanligvis til kl 17, men hvis jeg ikke skal noe spesielt om kvelden, blir det lett noen kveldstimer også. Faktisk har jeg like mange arbeidstimer nå, som da jeg var i full stilling i gamlejobben. Den største forskjellen er nok at nå får jeg nesten ingen lønn...

Uansett - jo, det skal fakrtisk bli godt med lang påskeferie nå. Jeg tar med meg noen oppgaver til et lite feriehus hvor jeg skal være i tre uker. Der er mobilen eneste oppkobling til internett, så det blir nok lite surfing og nettjobbing, og dessto mer tid til bl.a. å lese medbragte bøker.

Og så skal jeg skrive masse! Planen er å lage en del skisser til noveller som jeg kan jobbe mer med etter ferien. Jeg er litt i beit for ideer, selve skrivingen går relativt greit. Så noen ideer og utkast kan komme godt med.

Kanskje skriver jeg årets påskekrim selv :)

Ønsker deg en god påske!

4 kommentarer:

  1. Heisann! Ja, en påskekrim hadde jo vært noe :-) Ikke alle kan skjønne at jeg får dagene til å gå heller, siden jeg sitter hjemme og skriver. Stå på du, og kos deg med ferie! Skribenter og forfattere trenger det også. Feriehus i tre uker? Oi, så spennende! Du får ha en riktig god ferie da! Du kan jo skrive litt om huset du bor i da, og ta utgangspunkt i det, er et forslag fra meg :-) Lykke til - og god påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Jo, husert kan jeg nok skrive om, men tror nok jeg liker best å skrive om relasjoner mellom folk. Det kommer faktisk mange ideer fra noe så enkelt som å slå av en prat med naboene.Etter at de har fortalt noe, kan jeg spinne videre med "tenk hvis sånn og sånn hadde skjedd", eller hvis noe gikk bra, kan jeg tenke at "hva om det hadde gått dårlig, hvordan ville historien blit da?". Det gjelder å ta tak i de små trådene og jobbe litt med dem :)

      Slett
  2. Svar
    1. Takk takk, god påske til deg også! :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]