29. januar 2014

Om å treffe blink

Det er egentlig litt vrient å beskrive hvor langt jeg er kommet i prosessen min. Er du ny leser vil du finne flere tanker rundt valget mitt i de foregående blogginnleggene.

På en måte vet jeg at det vil være rett av meg å hoppe, men ennå er jeg ikke tøff nok til å gjøre det. For å lykkes med ideen min om å si opp jobben for å skrive, ser jeg at jeg må jobbe mye mer med å konkretisere selve skrivegjerningen. Altså, hva og hvordan vil jeg skrive? Det finnes jo mange måter å uttrykke seg skriftlig, så hvilken form skal jeg velge?

Jeg tror det er dumt å sette i gang uten først å tenke litt på dette. Å starte en roman for voksne, for så å finne ut at jeg heller vil skrive for barn, kan bli nokså fatalt den første tiden når det er viktig å vise meg selv - og andre - at jeg valgte riktig. Da nytter det ikke å famle rundt i et par år uten mål og mening - og uten inntekter.

Jo mer jeg tenker, jo flere arenaer ser jeg at jeg kan velge i. Roman, poesi, noveller, tv, skuespill, lek/spill, småsaker til aviser/blader, tekster til bruk i andres informasjonsarbeid etc. Litt naivt, ja, for det er jo ikke sånn at jeg kan velge og vrake hvor jeg skal lykkes, men jeg kan faktisk velge hvor jeg ønsker å satse og deretter legge strategier alt etter hva målet er. Og da tror jeg at det er viktig at valget treffer så nær kjernen av denne drømmen min som mulig. Hvis person, drøm og skrivevirksomhet smelter sammen til ett, bør det vel være mulig å få til noe? Dessto klarere målet er definert, jo lettere bør det bli å treffe blink!

Jeg tror at alt er mulig bare jeg er fokusert nok, og jobber målrettet.


Drømmer er sjelden klart definerte. I stedet kan de være sammensatte, kompliserte, og i noen tilfeller handle om noe helt annet enn det åpenbare. Selv om drømmen er å bli forfatter, er det ikke sikkert at målet lar seg formulere like lett. Derfor er jeg nødt til å definere målet før jeg tar sikte. For når jeg først sikter, vil jeg jo gjerne treffe blink. I alle fall treffe innenfor målskiven sånn at jeg kan kjenne at jeg oppnår noe, og ikke minst bli inspirert til å jobbe videre med nye prosjekter.

Jeg må rett og slett planlegge nedslaget litt bedre før jeg kan bestemme at jeg skal ta sats og hoppe...

3 kommentarer:

  1. Mange fine tanker og skrivedrømmer her, ser jeg! Men må du egentlig velge? Hvis du ikke har definert hva du vil skrive enda, ville jeg synes det var litt vågalt å satse fullt og helt. Du kan jo fint ha skrivingen litt ved siden av til å begynne med, til du blir litt mer sikker på at den fører frem?

    SvarSlett
  2. Hei! Skrev nettopp et langt svar, men trykket (nok en gang på "logg ut" knappen. Hvorfor i huleste har de plassert den knbappen der hvor det burde stå "Publiser"? Lurer på om det er mange som først skriver en kommentar og så vil logge ut før de publiserer den? Arg...

    Vel... jeg har tenkt å jobbe med tidligere ideer, få litt struktur på dem og småskrive litt for å finne formen. Vet ikke om det blir roman eller noveller, men det er i alle fall hovedfokus. Så andre prosjekter blir ev. et tillegg, og ikke i stedet for. Tror jeg vil like å ha flere ting gående samtidig, i perioder, og særlig når inspirasjonen tar pause. Ja, det er nok mest fornuftig å starte forsiktig mens jeg beholder jobben, uten å si opp, men jeg tror ikke jeg kan satse seriøst nok da. Må kunne skrive dag og natt hvis det er det som skal til. Denne uken har jeg kjent meg bra motivert, men er jo litt glad for at je har god tid.

    SvarSlett
  3. Vet du hva, jeg har tenkt akkurat det samme og gjort samme tabben; klikket på Logg ut i stedet for Publiser. Helt idiotisk at de har greid å gjøre dette så forvirrende! Gjorde den feilen i stad, så jeg måtte skrive en kommentar på bloggen min om igjen da jeg skulle svare deg på det du skrev der.

    Og til noe annet du tipset meg om, så skal dette nå være fikset, så det skal være lettere å kommentere på bloggen min hvis jeg har gjort det riktig.

    Jeg synes ofte det er spennende å fornye gamle tekster, endre litt her og der, og kanskje til og med sette gamle tekster sammen til en helhet! I et av mine manuskripter har jeg faktisk puttet inn hele skolestiler fra gamle dager, selvsagt fornyet dem og tilpasset navn etc., men det virket faktisk veldig godt i mange tilfeller! Det kan anbefales å gå igjennom så gammelt materiale! Spesielt når inspirasjonen tar pause som du sier, er det veldig nyttig å bruke tiden på å lese igjennom og rette opp eldre tekster.

    SvarSlett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]