9. september 2024

Skrivereise bestilt

Min neste årlige skrivereise blir av det kjølige slaget. Normalt venter jeg lengst mulig med å bestille både opphold og flyreisene, men denne gangen fikk jeg det plutselig for meg at jeg bare måtte hoppe i det, allerede i august! Ved forrige reise ventet jeg nok helt til nyttårssalget med å kjøpe returreisen.

Neste skrivereise kjennes annerledes på flere måter, og det har allerede vært litt krøll rundt bestillingen. Jeg kjøpte nemlig returbilletten til medio februar 2025 allerede da jeg returnerte fra forrige tur i februar i år. Skrivingen hadde gått så bra og jeg var superklar for neste tur. Fordi stedet jeg har bodd på sju (?) ganger avvikles rundt nyttår, visste jeg ikke helt hvor jeg skulle bo, og derfor kjøpte jeg bare flybillett den ene veien, ettersom jeg kom over en billett til bare sånn omtrent 500,- riktignok etter fratrekk av noen bonuspoeng. Billigste jeg har fått tak i noen gang! Men det viser seg snart at det var bare dumt å være så tidlig ute, for vips så dukket det opp noen måneder med jobb i Operaen, og dermed kan jeg ikke benytte meg av billigbilletten likevel. Så lett går altså en billett fra å være utrolig billig til utrolig dyr (fordi den ikke kan benyttes). Operajobben er imidlertid så omfattende at jeg aldri var i tvil om å heller jobbe.

På grunn av samme jobb kan jeg altså ikke reise på skrivetur når jeg pleier, i januar/februar. I stedet blir jeg bortreist det meste av desember. Dermed kan jeg likevel bo på samme sted som jeg pleier - en aller siste gang. Jeg er klar over at når det er like før stedet avvikles kan det gå ut over service og vedlikehold etc., men standarden er uansett nokså enkel så jeg tar sjansen. I løpet av drøyt tre uker blir det nok uansett noe å glede seg over. Forhåpentligvis noe litt mer hyggelig enn det digre insektet som jeg måtte dele soverom med forrige gang.

Verre er det at desember er mye kjøligere enn februar, og denne gangen hadde jeg faktisk tenkt å utfordre meg selv ved å ikke ha med mer bagasje enn at det får plass under flysetet... Vet ikke helt hvordan det blir gjennomførbart i desember, men kanskje ser jeg bare på den utfordringen som enda litt større enn den var tenkt. Hjemmekontoret blir uansett med, og det skal selvfølgelig skrives.

Det med skrivingen blir også litt spesielt denne gangen. Jeg har funnet fram til en fin rutine hvor jeg på skrivereisen tar en total gjennomlesing og flikking på et romanmanus som er i avslutningsmodus. Det viser seg å være mer produktivt enn f.eks. å plotte. Produktivt i den forstand at jeg får følelsen av at jeg har utrettet noe konkret. Men - det er bare 3 måneder til avreise og jeg har nesten ikke skrevet noe på Skogsromanen. Plottet mangler ennå litt, men det er like før. Akkurat nå er jeg i feriehuset, men så snart jeg er tilbake på kontoret må jeg legge en strategi. Tre måneder er altfor lite tid, men det hadde vært fint å være i mål med et slags førsteutkast før jeg reiser. Teksten trenger ikke å være så forseggjort hvis bare plottet er satt og det finnes en tidlig tekst som kan jobbes videre med. Det er mer produktivt å forbedre en eksisterende tekst enn å skrive helt nytt mens jeg er på reisen. Dessuten er det jo fint å ha et klart mål for hva jeg skal få utrettet. Om jeg greier bare 50% eller 75% av manus så er det uansett bra på 3 uker. Det trenger heller ikke å være den aller siste gjennomarbeidingen før manuset sendes til forlag.

Det er lett å konsentrere seg om manus når jeg er prisgitt enkle forhold langt hjemmefra, og ikke har mange ting rundt meg som distraherer. Med kort vei til solsengen ved bassenget er det dessuten lett å premiere meg selv etter en god økt ;)

Så er det bare å håpe at alt går som planlagt.

1 kommentar:

  1. Hei, så spennende med skrivereise, da! Men kjedelig at den kolliderer med jobb, selvsagt. Men det ser ut til at du finner ut av det! Det blir reise for meg også snart. Jeg skriver mer om det i en bloggpost etter hvert. Lykke til med videre skriving!

    SvarSlett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]