24. august 2023

Kan det bli for mange POV?

Den siste sommermåneden har vært litt ustabil mtp jobbing og ferie, sol og regn. Jeg skriver gjerne når det regner ute, men skinner solen og det er god temperatur, blir jeg fort rastløs og må ut. Ja, det har vært en hel del nedbør, og det har også vært litt feriemodus innimellom.

Alt i alt er jeg i siget med Kryp-romanen. Jeg kunne nok ha jobbet bedre de sise ukene, men det er ikke så mye som gjenstår før førsteutkastet er klart. Som vanlig er det de avsluttende kapitlene som er litt utfordrende, fordi jeg ikke synes slutten er tydelig nok, og kanskje er det noen føringer underveis som jeg er litt usikker på, og som - hvis de endres - også kan bety at slutten bør justeres. I det hele tatt synes jeg slutten er vanskelig på enhver fortelling, men det var ikke det jeg hadde tenkt å skrive om i dag.

Noe som jeg også grubler litt på, og da særlig i forbindelse med dette manuset, er om det kan bli for mange POV'er - det står vel for "Point Of View", og gjelder hvilken synsvinkel man har på handlingen - hvilken  karakters øyne man  ser gjennom. Kanskje kan det guddommelige altvitende synet også være et POV, men det bruker jeg ikke i Kryp-romanen. Her er det likevel mange nok å veksle mellom...

Fortellingen har en hovedkarakter, og dennes syn gir naturligvis leseren mye informasjon. Men så er det foreløpig to karakterer til som har sine forellinger, samt at enda en bikarakter har begynt å gjøre krav på sitt eget POV. Jeg tenker vel at 4 POV er i meste laget, selv om jeg er bevisst på å tydeliggjør overgangene der det kan være uklart for leseren. Men ja, er det uansett for mange? 

Mange bøker har kun ett POV, og det fungerer selvfølgelig veldig fint. Men i dette manuset har det en hensikt å skifte POV, for bare da kan leseren få tak i opplysninger som gir mer til fortellingen. Hovedkarakteren kan jo ikke videreformidle noe som finnes inni en annen karakters hode, om det nå gjelder rene tanker eller minner om faktiske hendelser hvor hovedkarakteren kanskje ikke var tilstede.

Dette med flere POV åpner dessuten for flere fortellergrep. Ved å la ulike karakterer bidra med opplysninger rundt hovedplottet, kan leseren selv oppdage koblinger eller løgner - som ingen har uttalt direkte. Relasjoner kan få en mye dypere klang, nyanser kan bli viktige brikker. Vekslende POV kan bidra til framdriften.

Men alt dette kommer ikke helt uten en viss risiko for at det også blir mer forvirrende enn tiltenkt. To POV'er er vel grei skuring som de fleste vil kunne forholde seg relativt lett til. Men fire...?

Jeg må nok revurdere den fjerde, som i og for seg er en liten bikarakter, men ved å gi denne personen eget POV kan vi få mer informasjon enn det som ellers er mulig. Lett kryptisk, men det jeg prøver å si er vel at det faktisk ville hatt en hensikt å ha med det fjerde POV'et. Bør jeg prøve å finne alternative måter å gjøre dette på? Det finners jo alltid mange måter å skru sammen et plott på, og flere måter å belyse hver enkelt detalj. Men skal jeg bry meg med dette før jeg sender teksten til første forlag? Hvis de ikke liker manus skyldes det vel neppe at det var ett POV for mye? Akkurat det kan jo lett justeres i ettertid, hvis manus ellers har noe for seg...?

Hva tenker du? Er det avhengig av manus, eller bør man begrense antall POV uansett?

4 kommentarer:

  1. Har du lest Mrs Dalloway av Virginia Woolf? Ingen over, ingen ved siden når det kommer til både litterært mesterverk - og POV. I denne romanen bytter hun umerkbart POV til flere karakterer. Kanskje det kan gi deg noen av svarene du leter etter med om det fungerer :-)
    -Benedicte

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Benedicte! Sent svar, har hatt litt trøbbel med blogspot. Takk for innspill! Artig at du nevner det å bytte POV uten at det merkes - jeg har noen sånne POV-vekslinger i Kryp-romanen - og trodde selvfølgelig at jeg hadde vært veldig kreativ, hehe. Alt er tydeligvis gjort før, selv om jeg tviler på at mine nokså sære vekslinger finnes i Woolf's roman. Nå fikk jeg uansett lyst til å lese Mrs Dalloway, som jeg ikke hadde hørt om før. Takk for tips! :)

      Slett
  2. Hei! Veldig spennende spørsmål du tar opp her! Når jeg leser bøker har jeg innimellom tenkt at jeg kan oppfatte det litt rotete eller tungt hvis det er alt for mange synsvinkler og stemmer.

    Men dette tenker jeg kommer helt an på boken og tema. Og ikke minst hvordan personene blir presentert og fulgt opp. Men jeg tenker at du ikke trenger å begrense dem, hvis du synes det blir bra og du har kontroll over stoffet.

    Selv skriver jeg jo selvbiografisk for tiden, og det blir en litt annerledes måte å skrive på, selv om man gjerne nevner flere personer der også. Lykke til med fullføringen av førsteutkastet ditt! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar! Ja, det blir fort litt rotete om man ikke har en bevisst baktanke og full kontroll. Rot kan forresten også være et bevisst grep, men det krever sikkert en opprydning :) Og forresten, jeg tror ikke at selvbiografisk stoff *må* ha kun ett POV, alt handler jo om grep, om du vil at en skoeske skal bidra med kommentarer om livet ditt, så er det jo fritt fram ;)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]