9. juni 2022

Nytt tastatur?

Jeg er tilbake på hjemmekontoret i Oslo og siden det ble lite jobbing i feriehuset, blir jeg nødt til å komme litt ovenpå igjen før sommeren setter inn for fullt. I dag er det ordentlig grått ute, og det gjør det lettere å konsentrere seg. Når solen skinner har jeg en konstant dårlig samvittighet for at jeg sitter inne. Men ja, om jeg hadde hatt en vanlig kontorjobb så måtte jeg jo også ha jobbet uansett vær.

Det største problemet er tastaturet mitt. Det hjelper ikke så mye om regnet pøser ned hvis jeg hele tiden skriver feil. PC-tastaturet er større en laptop-tastaturet, og dermed blir det  veldig mye skrivefeil. I tillegg har de to tastaturene ulik følsomhet, jeg må trykke hardere på tastene på PC-tastaturet, så etter å ha jobbet et par uker på laptop hender det nok at jeg ikke trykker hardt nok selv om jeg treffer riktig tast. Det gjør ikke så mye i et grovutkast, men siden jeg bør prioritere redigering av Vitenskapsromanen går det jo mer på finflikking. Veldig irriterende å hele tiden være obs på mulige skrivefeil pga teknikken!

Dette går seg til etter et par arbeidsdager. Hjerne og hender venner seg til ny bredde på tastaturet. Men siden jeg jo reiser en del fram og tilbake mellom PC og laptop, er denne tilvenningen litt slitsom. Det skjer jo ganske ofte, særlig i sommerhalvåret. De førse dagene kan jeg jobbe med litt andre oppgaver, f.eks. programmering, men det er kjedelig at jeg ikke selv kan  bestmme hva jeg vil bruke arbeidsdagen til, helt uavhengig av tastauret.

Så, jeg har fundert litt på om jeg bør kjøpe meg et mindre tastatur til PC-en. Jeg vet at jeg også kan koble et større tastatur til laptopen, men synes det blir veldig klønete siden jeg noen ganger tar laptopen med til naboen hvor jeg kan låne internett.

Uansett - det blir ingen bytur i dag. Jeg har blitt bedt om å prøvefilme, og selv etter at jeg takket nei ble jeg tilbudt forlenget frist sånn at jeg kunne gjøre det her hjemme hvor jeg har bedre teknisk utstyr. Så nå venter jeg på max dagslys, og da er det litt dumt at det er så grått ute. Men det får gå. Heldigvis ingen replikker, så når fokus er kroppsspråk og mimikk regner jeg med at det tar mindre tid enn det pleier. Jeg må bare rydde unna en del personlige saker sånn at bakgrunnen blir så ren som mulig i en liten stue. Jeg sendte forresten inn en annen prøvefilm fra feriehuset, noe jeg faktisk ikke hadde søkt på, men jeg har ikke hørt noe ennå så jeg regner med at det ikke ble til noe. Kunne vært greit med en avklaring uansett, da.

Ellers satser jeg på en fin sommer. Tar gjerne noen dager med fint vær også sånn at jeg kan ta meg en lengre spasertur. Merker at det er lenge siden sist jeg gikk noen mil. Hvis andre hjemmekontorslitere i Oslo 5 området trenger å luftes, er det bare å gi beskjed, hehe.

2 kommentarer:

  1. Hei! Skjønner at det er slitsomt å skrive på et tastatur som ikke passer helt. Spesielt når man skal skrive en god del, som du jo gjør. Så spennende med den prøvefilmingen du driver med, kanskje ikke bare enkelt i egen stue, nei. Lykke til! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble ingen filmjobb - sånn er livet :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]