25. september 2020

Hjemmekontoret - todo-listen

I år er visst september adskillig kortere enn tidligere år! Jeg synes måneden nettopp startet, og selv om første uke gikk med til å sluttføre transkriberingen som jeg fortalte om i forrige innlegg, har det nå gått to uker med svært lite minneverdig arbeid.

Hjemmekontor krever at man har en viss struktur på arbeidsdagen, og akkurat det sliter jeg litt med nå etter en lang sommer og ikke minst et drøyt halvår med svært få jobboppdrag. Jeg har solgt like mange noveller som i fjor, men vil jo gjerne gjøre andre ting også. Jeg gledet meg til å innta høsten, ha gode dager på hjemmekontoret mens dagslyset utenfor det store vinduet blir blassere dag for dag. De to dagene jeg måtte slå på taklyset fra morgenen av jobbet jeg litt bedre, tror jeg ;)

I alle fall, de sist to ukene har jeg brukt uforholdsmessig mye tid på å komme i gang igjen. Jeg har jo ingen tidsfrister, annet enn de jeg setter selv, men tidsfristene sklir lett ut hvis jeg ikke også har en plan for uken og dagen - noen ganger også hele måneden. Og her kommer altså todo-listen min inn. Jeg burde vel kalt den for oppgaveliste, men jeg jobber faktisk mye på engelsk, dermed har det lurt seg inn et "todo".

Det finnes mange planleggingsverktøy der ute, men med mindre man skal dele kalender med andre kan man helt greit bruke et hjemmesnekret opplegg. Noen ganger bruker jeg regneark, hvor det er lett å bruke fargekoder på både tekst og celler. Når en ny periode skal klargjøres er det fort gjort å sette inn en ny kollonne eller ti. Litt primitivt blir det kanskje, men jeg synes faktisk det trekker meg litt tettere på oppgavene - jeg evaluerer og planlegger nok litt mens jeg klargjør dokumentet.

Men hovedverktøyet mitt er faktisk enda enklere - et tekstdokument laget i notepad. Jeg har laget en mal for de oppgavene som skal gjentas, og det er jo ikke minst disse oppgavene som jeg dermed sørger for å jobbe litt med jevnlig. Jeg bruker f.eks. mindre tid på å føre regnskap hvis jeg gjør litt jevnlig, i stedet for noen skippertak i løpet av året. Noe gjør jeg helst flere dager i uken - noen ganger holder det å "titte innom" rutinen, mens andre oppgaver kanskje bare får oppmerksomhet annenhver måned. Hver måned kopierer jeg hele malen og fjerner raskt det som ikke trenger fokus den kommende måneden.

Hver uke blir dermed oppgavene fordelt over de ulike arbeidsdagene. Det er en fordel for meg at jeg f.eks. jobber med nettbutikkene på faste ukedager, for det betyr samtidig at jeg *ikke* jobber med nettbutikkene de andre dagene. Jeg har forsøkt å samle typiske kontoroppgaver (f.eks. økonomi, myndighetskontakt, arkivering etc) på mandagen, og kan dermed være litt friere til å forsvinne inn i kreative oppgaver resten av uken. Onsdagen er i utgangspunktet nesten helt åpen, der dagen kan jeg fylle med oppgaver som trenger mer tid enn det som er satt av. Gjerne noe jeg jobber godt med, eller hvis noe har en deadline. Det er selvfølgelig lov å flytte en oppgave til en annen dag, og enkelte oppgaver trenger jeg heller ikke å bruke like mye tid på hver uke, men målet er å unngå å flytte noe til neste uke.

Det aller fineste med todo-listen er at jeg kan sette en hake foran hver oppgave etter hvert som oppgaven er utført. Derfor er jeg bevisst på å også ha med små oppgaver, sånn som kanskje tar bare fem minutter. Det med å hake av en linje gir en slags mestringsfølelse, og er spesielt viktig hvis jeg er umotivert eller som da jeg nettopp hadde sluttet i den faste jobben min, og egentlig ikke visste helt hva jeg skulle fylle dagen med. Da var det ekstra viktig å kunne hake av for at noe var gjort, selv om det bare var så enkelt som å laste ned og lagre en kontoutskrift, eller sjekke en facebook-gruppe for mulige oppdrag. I nevnte liste fungerer "V"-tasten som hake - for jeg skriver jo ikke ut denne listen. Og nå lurer jeg på om grunnen til at vi ofte haker av ved å skrive en slags V kommer fra ordet "Victory"? Det kan vi jo ihvertfall late som, der vi sitter og utfører små selvpålagte ikke-innbringende oppgaver :)

Nå i september måtte jeg gå gjennom listene for både juli og august fordi jeg jo ikke har fulgt opp så godt i sommer. det kjennes nokså unyttig siden de månedene jo forlengst er forbi, men jeg måtte gjøre det for å være sikker på at jeg ikke har glemt noe viktig. Skal jeg reise bort så sørger jeg jo for at listen er nesten tom for den uken jeg blir borte, men i sommer har det jo vært litt spesielt, og jeg har nok ikke brukt dette verktøyet i det hele tatt. Det er på tide å komme på sporet igjen!

Hvordan organiserer du uken din på hjemmekontoret?

1 kommentar:

  1. Hei! Det er uten tvil til stor hjelp med planleggingsverktøy, ja. Enten man bare fører enkle lister på papir, eller tilpassede lister som andre har laget. Jeg bruker blant annet "To do" som finnes for Iphone, veldig fornøyd med den. Forsto det vel sånn at det var en annen To do-liste du snakket om?

    SvarSlett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]