19. desember 2019

Hvem bestemte at julen skal være rosa?

Jeg har mange prinsipper. Selv i min sparsommelige hverdagshandel unngår jeg enkelte produkter til tross for at jeg kunne spart noen kroner. Noen gang kan det til og med kjennes riktigere å la være å handle i det hele tatt, istedet for å kjøpe et lavtpriset alternativ.

Og når det gjelder en høytid som julen har jeg mange sånne prinsipper! Ett av dem er at julefargen faktisk er RØD og ikke ROSA. Hvem fant for eksempel på at vi skal pynte med rosa julestjerner istedet for røde? Og hvorfor selges rosa lys som røde lys? I flere år nå har noen av matvarekjedene tatt inn paller med rosa lys til jul, og flere ganger har jeg spurt betjening om de ikke heller kunne tatt inn røde lys, men jeg har liksom aldri møtt noen forståelse for at det i det hele tatt er noe problem.

Jeg forstår at lysene som selges som røde faktisk har et lag med rødfarge ytterst, men fordi det sannsynligvis er billigere med hvit talg/masse er innmaten hvit. Siden fargelaget er altfor tynt - igjen sannsynligvis for å øke profitten/holde lavest mulig utsalgspris - skinner det hvite gjennom og resultatet blir rosa julelys som altså selges som røde.

Selv om jeg tjener langt mindre enn folk flest og snur hver eneste krone opptil flere ganger, ville jeg gladelig betalt en 5-er ekstra for riktig julefarge. Og det kan jeg heldigvis gjøre i andre butikker. Det som forunder meg er at så mange handler disse rosa lysene, ellers ville jo ikke butikkene tatt dem inn igjen, år etter år?

Er jeg sær som vil verne litt om tradisjonene? Jeg har ikke noe i mot litt eksperimentering, altså. Har heller ikke en lang liste som må på plass for at julefreden skal senke seg. Men et sted går grensen - jeg syners det er trist at kjedene kommer unna med å late som at rosa er rødt, Jeg tror faktisk at både Nille og Europris dessuten matcher Rema1000 sin prislapp, selv om de selger ekte røde julelys.

Har du noen juleprinsipper? Noe du ikke lenger får tak i like lett som før, men som du trenger for at det skal bli jul?

2 kommentarer:

  1. Endelig en som er enig med meg, hurra! Julen er rød, ikke rosa. Punktum. Jeg er helt gal etter rosa ellers i året, men ikke i julen. Jeg synes ikke det er noe gøy å tulle med juletradisjonene. Her er lysene røde i julen, og er de ikke det, ja så er de hvite, og gjerne lilla i adventstiden. Men rosa er de definitivt ikke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg visste at du liker rosa, så jeg lurte faktisk litt på om vi var uenige, hehe. Jeg har jo ikke noe i mot at enkelte finner sine egne fargetradisjoner, men synes det er trist om forbigående trender skal ødelegge en felles tradisjonsforståelse. Eller om kampen om lavpriskunder skal kludre det til. Tradisjoner har fint lite med trender å gjøre. Flott at vi er enige! God rød jul! :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]