11. juli 2019

Hvor lang bør en ukebladnovelle være?

Ukebladene planlegger innholdet i det enkelte nummeret flere måneder før bladet går i trykken. Det settes av spalteplass til de enkelte sakene, sånn at de ulike avdelingsredaktørene vet hvor mye stoff de trenger for at kabalen skal gå opp. Mye fast stoff har like mye plass hver uke, og dette gjelder også til en viss grad novellene og romanene.

I Hjemmet, hvor jeg har hatt flest fortellinger på trykk, er det vanligvis en krim- og en relasjonsnovelle i hvert blad, pluss ett romanavsnitt. Dette er imidlertid litt fleksibelt, noen ganger trykkes kortromaner, gjerne parallelt med en lengre føljetong. Hvis kortromanen er i krimsjangeren, uteblir kanskje krimnovellen mens den serien pågår.

Nylig bestemte de forresten at krimnovellen ikke lenger blir fast innslag i bladet, men relasjonsnoveller skal fortsatt trykkes.

Jeg tror at lengden er viktigst for den ene novellen som trykkes først i bladet. I siste del av bladet er det nok vanligere å bruke småsaker og annonser til å fylle ut om behov. Jeg husker for noen tiår tilbake var det ikke uvanlig at en novelle eller roman fylte flere småspalter bakover i bladet, sånn at man fikk "forts. side x" flere ganger, noen ganger med bare en håndfull setninger på hver side. Nå tror jeg bladene heller prøver å samle tekstene, og novellene står som oftest på 2-3 etterfølgende sider uten noen "forts. side x".

Tekstlengden er likevel ikke så fastlåst som man kanskje skulle tro. Når jeg skriver tar jeg sikte på 2400-2600 ord og 14000-16000 tegn, men dette er egentlig ikke så veldig strengt fra bladforlagets side. De kan nok tilpasse illustrasjonens størrelse litt, sånn at tekst + illustrasjon fyller de sidene/spaltene som er satt av. Noen ganger blir jeg bedt om å justere lengden etter at novellen er antatt, da er den vanligvis for lang. Med andre ord; teksten din blir neppe refusert fordi den er 200 ord for kort eller lang.

Skriver du en føljetong, altså en fortelling med flere kapitler, gjelder litt andre regler. Jeg har ikke utforsket dette formatet ennå, men antar at kapitlene er omtrent 2500 ord, men at første og siste kapittel kan være litt lengre, av opplagte grunner. I første skal karakterer og situasjon settes tilstrekkelig til at leseren får lyst til å lese videre neste uke, og i siste avsnitt kan det være behov for plass til å nøste opp diverse tråder. Jeg tror at romanene kjøpes inn i bedre tid enn novellene, kanskje ett år før de trykkes, og dermed blir det også mer tid til å ta hensyn til hvor mye plass fortellingen må ha. Hvis du må justere lengden, får du også mer tid til den jobben, for det puslespillet blir utvilsomt mer krevende for en lang tekst enn for en novelle. Da skal ikke bare teksten justeres, men inndelingen i kapitler - gjerne også med cliffhangere, må også tas hensyn til.

Min erfaring er at novellene lett blir for lange, heller enn for korte. Derfor er det smart å holde et øye med lengden lenge før førsteversjon er ferdigskrevet. Det blir bortkastet tid å først skrive en altfor lang tekst, for så å fjerne store deler for å komprimere den. Er det for mye som må bort risikerer du å måtte fjerne hele avsnitt, og kanskje må den skrives litt om. Dette merarbeidet begrenser du ved at du holder et øye med lengden underveis.

Når du først må omarbeide er trøsten at en komprimert tekst nesten uten unntak blir bedre enn utgangspunktet. Med litt erfaring tar det heller ikke lang tid å rydde vekk overflødige setninger eller ord uten at det går ut over innholdet. Hvis førsteutkastet er for kort, kan du lett utbrodere litt for å øke lengden, men det forutsetter at grunnfortellingen allerede har nok innhold. Jeg pleier å legge til korte sanselige miljøbeskrivelser (lyd, lys, lukt, farge) eller presisere temperament og stemninger. Begge deler gir fint krydder som kan løfte leseopplevelsen. Og forlenge teksten.

Skriver du selv noveller eller romaner? Hva er din erfaring vedrørende lengde?

4 kommentarer:

  1. Hei! Takk for god beskrivelse av hvordan ukebladene er bygget opp iht. noveller og andre tekster. Jeg var en ganske ivrig leser av Hjemmet for en god del år siden, og husker det du sier om at historiene gjerne hadde "forts. s. XX" flere ganger i løpet av en historie. Det var rene hinderløypa, eller skal vi si skattejakt?

    Dette hadde jeg glemt, takk for påminnelsen! Men det er kanskje ikke så lurt med sånne oppdelinger flere ganger, det holder med en gang... :-) Husker faktisk at jeg ville ta vare på en sak fra et blad da jeg var liten eller ganske ung, og siden den fortsatte over flere sider, klippet jeg ut bitene og limte dem sammen med teip! :-) Tror det skjedde flere ganger.

    Jeg skrev en del noveller tidligere, og gjør det vel litt innimellom enda, men ikke like mye. Tror det er vesentlig å begrense lengden litt ja, tidligere var jeg ikke så flink til det. Fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for kommentar. Litt sen reaksjon her, skylder på sommeren :) Hehe, jeg hadde også en sånn klipp-og-lim bok, riktignok ikke noveller etc, mer film og musikk stjerner :) Aner ikke hvor den er blitt av, ville vært artig å bla litt i den etter så mange år.

      Slett
  2. Hei :) Hvilket program bruker du når du skriver?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, beklager sent svar. Jeg skriver i Wordpad, et helt enkelt program, ikke noe ekstra. Tror de ønsker Word el.l.. Jeg lagrer i RTF-format. Du får tilbakemelding på om du ev må gjøre det annerledes teknisk, det viktigste at du tar vare på datafilen som jo kan konverteres om behov.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]