14. juni 2018

Ymse fra hjemmekontoret

Denne uken har jeg stort sett holdt meg hjemme, dvs det har blitt mye tid her på hjemmekontoret. Uken er litt spesiell, ettersom både vann og avløp er stengt mandag til fredag (jepp, det skjedde også i høst, men det viste seg da at jobben ikke ble utført...). Så med litt krøkkete sanitærforhold i bakgården, er det like greit å holde seg på hjemmebane.

Mandag måtte jeg en tur til Operaen for å prøve kostymer, og fredag har jeg ukens eneste filmjobb, men ellers går det i hjemmejobbing. Jeg takket faktisk nei til en filmjobb onsdag. I dag er det ekstra trivelig med en etterlengtet gråværsdag, og på nyinnkjøpt minianlegg spiller jeg gamle cd-plater. Kaffen smaker imidlertid ille, det skyldes nok at vannet som jeg sikret meg i "bøtter og spann" mandag morgen, begynner å bli en anelse "dødt".

Jeg har tatt meg litt sammen på novellefronten i det siste, det er jo der jeg kan tjene penger, og jeg vet at jeg kan produisere mer enn jeg gjør. Nylig solgte jeg en krimnovelle, og planen er nå å fullføre novelle nummer to i løpet av denne uken, nå som jeg er i siget. Den er nesten ferdig. Jeg bruker mest tid på krimnovellene, sikkert fordi jeg blir mer selvkritisk når det skal være plott, tvist og motiver og alt det der. Relasjonsnovellene er litt enklere, selv om de også krever en grunnleggende idé og gjerne en tvist. Jeg har gitt opp å finne en slags rasjonell mal for novellene, de blir uansett nokså ulike i oppbygging hver gang, om jeg vil det eller ikke. Det skyldes nok at jeg bruker mye tid på hver tekst, kanskje kunne jeg gjort dette litt enklere og dermed frigjort tid til f.eks. å selge flere noveller og øke inntekten min litt? Jeg er fortsatt innenfor og får ofte hyggelige tilbakemeldinger fra forlaget, så jeg kunne sikkert levert flere enn jeg gjør.

Jeg har tenkt litt på å lage meg et bedre system for alltid å ha flere novelleideer på gang, istedet for å jobbe med bare én om gangen, som jeg har gjort hittil. Jeg likte å ha et visuelt system for romanen (bildet), jeg tror faktisk at det kunne vært smart å gjøre noe tilsvarende for novelleideene. Altså ikke bare notere i et datadokument, men gjøre det litt mer synlig på veggen. Kanskje jeg investerer i noe for å gjøre dette litt mer formelt, vi får se.

Og så har jeg satt av tid de neste to ukene til endelig å ta fatt i «vitenskapsromanen» igjen, det er nå et halvt år siden forrige gang jeg åpnet dokumentene, så jeg har i alle fall fått den avstanden til teksten som alle synes er viktig. Dette manuset har murret i bakhodet siden det ble refusert i vinter, det har liksom ikke sluppet taket i meg, selv om jeg ikke har jobbet med det. Det har resultert i noen vage ideer, men jeg tenker nok at jeg må stole på den jobben som allerede er gjort gjennom to år, og fokusere på å rette opp det jeg vet er de svakeste partiene. For eksempel er starten dårlig, og det er jo en kjent sak at forlagene er opptatte av at starten må fange leseren.

Hva mer? Jeg har tenkt å pimpe hjemmekontoret litt i sommer. Det blir nok først og fremst de rent praktiske forholdene, og ikke oppussing eller nye møbler etc. for å gjøre det hyggelig. Det blir garantert ingen før-og-etter bilder her på bloggen, men jeg har tenkt å lage en liten serie hvor jeg tar for meg ulike funksjonelle forhold. Jeg er sikker på at jeg kunne jobbet mer effektivt hvis jeg tilrettelegger bedre, og nå er det på tide å gjøre noe med det!

Og så så du kanskje at jeg har oppdatert profilbildet mitt her på Blogspot? Det gamle bildet var litt vel traust og egentlig tatt i en helt annen sammenheng. Det nye ble forsåvidt heller ikke tatt med tanke på bloggen, men ble til ganske tilfeldig, hehe: Jeg satt på operataket, og så var det så sterkt sollys at jeg måtte legge jakken min over hodet for å slippe unna solen i noen minutter. Og så kom jeg borti kameraknappen på mobilen, og knipset deretter litt mest på gøy. Jeg har altså ikke på meg et hodeplagg, men sitter inni et jakke-telt,, så vet du det :)

Ønsker deg en fin-fin ukeslutt!

2 kommentarer:

  1. Hei! Ja, det er ganske artig å jobbe med flere tekster samtidig. Jeg trodde egentlig det skulle gå litt i surr, men jeg synes ikke det. Det var to bokprosjekter jeg drev med samtidig en lang periode, men siden prosjektene var så forskjellige, gikk det mye bedre enn ventet. Det fungerer sikkert fint med noveller også. Moro å gjøre flere ting på en gang :-)

    Det hadde vært gøy med noen før-og etter-bilder fra kontoret ditt, synes jeg i hvertfall! Og jo da, jeg så profilbildet ditt. Gøy med litt fornyelser innimellom!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, jeg har vært borte fra bloggen i mer enn 2 uker!!! Takk for kommentar. Jeg er egentlig ikke så flink til å jobbe med flere tekster samtidig, jeg liker best å forsvinne helt inn i ett prosjekt om gangen. Men øvelse gjør vel mester, og jeg ser jo at det vil være praktisk og rasjonelt å sjonglere flere baller samtidig.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]