21. desember 2017

Erfaringer fra første store manus

Jeg har tidligere nevnt at fremgangsmåten for "Vitenskapsromanen" ikke var så smart, og derfor har tenkt å jobbe annerledes, og forhåpentligvis litt mer effektivt, med "Prosjekt Håp". Men hva er det egentlig jeg tror at jeg har lært?

Ille når været blir bedre enn jeg hadde håpet på...
Først og fremst dreier det seg om selve framdriften og de ulike lagene i fortellingen. En god historie bør vel ha en slags underliggende linje, en overordnet utvikling eller fortelling som ikke nødvendigvis kommer veldig tydelig fram i alle deler av manus, men som likevel gir litt tyngde til de mer opplagte fortellingene. Samtidig tror jeg det bør være en viss utvikling hos flere av romankarakterene, samt flere mindre fortellinger som kanskje flettes inn i hverandre, og også kobles litt til den nevnte hovedtråden. Ja, litt kryptisk dette - men det jeg mener er rett og slett at et manus kan omfatte flere lag og tråder.

Da gjelder det å ha god kontroll, og der sviktet jeg nok lenge på "Vitenskapsromanen". Jeg skrev jo mange bruddstykker uten å vite noe særlig om hvordan hovedtråden skulle bli. Etter hvert kom det meste på plass, men i litt dum rekkefølge, sånn at mye måtte omorganiseres og skrives om. Sånn blir det merarbeid av, men enda verre er det nok at det lett kan oppstå selvmotsigelser, feil og brister. Hvis jeg f.eks. glemte å rette noe som stemte i en tidligere versjon, men som ble feil når hovedtråden ble justert.

Nå er jeg såvidt i gang med "Prosjekt Håp", og jeg har satt av hele desember til bare å jobbe med de største trådene samt grunnleggende notater. Som nevnt legges deler av handlingen til en annen verden enn vår, og jeg må derfor vite litt om hvordan diverse skapninger ser ut, hvordan de kommuniserer, hva de spiser, hvilke verdisyn og samfunnsstruktur de har. Ved å ha alt dette klart før jeg starter selve utskrivingen, blir det lettere å beskrive dette samfunnet på første forsøk. Dette skjer i sammenheng med at jeg legger plottet, og da er det lettere for meg å se hva jeg ønsker å fortelle, og hvilke detaljopplysninger jeg har bruk for.

I tillegg er jeg klar over at "Prosjekt Håp" må fortelles mye mer gjennom handling enn hva som var tilfellet med "Vitenskapsromanen". Dette gjør at det er enda viktigere å ha god oversikt over de store linjene i fortellingen. En gitt handling eller situasjon kan både rulle ut fakta, men kan samtidig gi grunnlaget for noe som skal skje senere. Denne gangen starter jeg ikke med renskrivingen før hele plottet er på plass. Jeg kan uansett være kreativ i detaljene, men altså innenfor en gitt ramme.

Så "Prosjekt Håp" skal derfor bygges opp gradvis og bredt, og først når plottet er vanntett skal tekstbolkene skrives ut med beskrivelser, følelser, dialoger og detaljer forøvrig. Utbroderingen bør skje gradvis, for å sikre at hele fortellingen får ta del i den utviklingen. Hvis jeg må skrive meg varm, skal det skje i et eget dokument og ikke i hovedmanus. Når jeg jobber på denne måten, regner jeg med å ha bedre styring på manus og derfor å skrive mer effektivt. Når selve utskrivingen skjer mer konsentrert, fordi mye av det øvrige arbeidet allerede er utført, tenker jeg at det blir lettere å beholde samme fortellerstemme gjennom hele manus. Akkurat det med fortellerstemme synes jeg er krevende, den er jo så viktig for å gi leseren rett stemning etc.  Den ble et problem i "Vitenskapsromanen" fordi jeg jobbet med manus over så lang tid at stemmen min forandret seg litt, d.v.s. kanskje den ikke fant sin form før jeg var halvveis i jobben.

Jeg tror jeg har lært mye, men har selvfølgelig fortsatt en lang vei å gå, og derfor gleder jeg meg nå over å jobbe med det nye prosjektet! Og det er jo først nå jeg vil se om jeg faktisk har lært noe som helst.

Dagens illustrasjon viser værmeldingen her i sydenland. Jeg hadde planlagt en fotoutflukt idag fordi det var meldt skyet vær, men så skinner solen allikevel. Liker ikke å fotografere i sol, det blir for harde skygger, og det jeg skal knipse er jo motiver til bruk i design for nettbutikkene. Så da blir det nok litt manusjobbing istedet.

2 kommentarer:

  1. Hei!Veldig spennende å høre om fremdriften på prosjektet ditt! Helt enig at fortellerstemme kan være krevende, jeg har slitt mye med det oppigjennom skriveårene mine. Og det å ha god kontroll over de forskjellige personene litt utafor manus, er også en god ide. Jeg har begynt å ha et eget dokument hvor jeg beskriver personer i manus, litt for eget bruk når jeg arbeider med roman eller noveller. Kos deg i Spania, og ha en riktig god jul! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for hilsen. Jo, bakgrunnsnotater må jeg også ha, trenger det egentlig enda mer for det nye manuset hvor veldig mye blir fri fantasi. Skriver derfor korte artikler som jeg senere bruker som referanse. God jul til deg også! :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]