1. november 2015

Her er mitt hårete 12-månedersmål

For noen innlegg siden skrev jeg om åtte alternative 12-månedersmål, og spurte Hva skal jeg velge? Planen er nemlig å fokusere 110% på ett eller to nesten uoppnåelige mål det siste året av permisjonen min.

For det kunne vært fint å se tilbake på konkrete resultater. Når noen spør meg om hva jeg brukte permisjonen til, blir det for kleint å svare at jo, jeg hadde noen noveller på trykk i ukebladene, og så spiste jeg muffins, bakte brød og blogget. Hvis jeg istedet kunne svare at, jo nå skal du høre - først ga jeg ut en roman som ble bestselger i hele åtte land, så deltok jeg på Høstutstillingen, og hadde en radiohit i hele Skandinavia, før jeg på tampen av permisjonen gjestet både Lindmo og Skavlan. Alt i løpet av to år! Ja, det høres jo hakket mer imponerende ut, ikke sant?

Som du nok har forstått finnes det ingen Jantelov i min verden akkurat nå. Derfor er ingenting umulig! Litt realistisk skal jeg nok være, men store mål må være noe å strekke seg etter, de kan godt være litt utenfor rekkevidde. Jeg blir fornøyd selv om jeg ikke kommer helt fram. Et hovedprosjekt behøver heller ikke å være avsluttet innen 31.10.2016, hvis bare innsatsen har vært upåklagelig. Jeg er m.a.o. minst like mye på jakt etter den kraften som skal trekke meg framover, som selve resultatet.

Og nå har jeg altså bestemt meg for hva jeg skal strebe etter det kommende året...

Men først litt om de målene jeg må droppe. Å fokusere på noe betyr at jeg samtidig må legge andre baller tilside. Å være gjest på Lindmo eller Skavlan har jeg aldri hatt noe større ønske om, dette alternativet kom nok med på listen mest for å illustrere hva jeg faktisk tror kan være mulig om man bare går inn for det. Å få spilt egenkomponert låt på NRK dropper jeg også - jeg skulle så gjerne lage musikk, men innser at det krever kostbart utstyr og mye teknisk skolering for bare å komme i gang. Jeg forsøker gjerne, men det skal ikke ha fokus det kommende året.

De øvrige 6 målene blir det verre med - jeg har nemlig lyst til å prøve alle seks. Men selv jeg forstår at med så mange mål ville det blitt altfor lite tid til hvert enkelt prosjekt. Dermed dropper jeg tanken om å få solgt et skuespill til et etablert teater - får jeg en glimrende idé kan jeg jo uansett notere litt og kanskje gjøre mer ut av det senere. Bort med det målet, og fem igjen...

Jeg dropper Høstutstillingen også. Det vil si, det kan tenkes at jeg sender inn noe bare for å skape muligheter - hele poenget med permisjonen  min er jo nettopp å åpne nye dører. Men - det viser seg at innsendingsfristen er mars/april, og dermed er ikke dette noe jeg kan jobbe med helt fram til 31. oktober. Venting er jo ikke så krevende. Hvis jeg sender inn noe, blir det altså uten å se det som et forpliktende 12-månedersmål.

Fire igjen - nettbutikkene, romanmanus, statisteri og fotokunst. Nå blir det virkelig vanskelig... Å tjene 5.000 fra nettbutikkene i oktober 2016 er ekstremt hårete. En omsetningsøkning på femtitusen % ville krevd svært høyt produksjonstempo pluss mye-mye markedsføring, og tatt all min tid. Jeg beholder heller nettbutikkene som et biprosjekt, sånn at det å designe ting og tang fortsatt blir en avkobling fra andre prosjekter. Mest for kreativ kos, men altså uten skyhøye salgsmål.

Tre igjen, og jeg ser at jeg blir nødt til å velge to av dem. Det er nok også litt smart, særlig hvis ett mål krever beinhard og disiplinert jobbing og det andre kan være litt mindre tidkrevende. Dette med å være statist er egentlig et litt rart mål, fordi det jo er mer opp til andre enn meg selv å bli plukket ut. Jeg tenker at det kan få være med som et litt underordnet 12-månedersmål, som dessuten lett lar seg rapportere her på bloggen fordi det er så konkret. Jeg tvinger meg selv ut av komfortsonen når jeg nok må pushe litt for å få oppdrag. Jeg har aldri likt å selge meg selv, så dette kan bli en utfordring som jeg kan vokse litt på. Å medvirke som statist i 5 ulike TV- eller filmproduksjoner innen 31. oktober 2016 skal godt gjøres, så her kan det bli nødvendig å måtte pushe både meg selv og andre ganske hardt... jeg gruer meg litt allerede!

Nå gjenstår bare to alternativer for hovedmålet; romanmanus eller utstilling av fotokunst. Jeg har innsett at det blir altfor tidkrevende å forfølge begge, og siden jeg jo er litt på gli når det gjelder skrivingen, må det aller mest hårete 12-månedersmålet mitt bli å få antatt et romanmanus hos et veletablert forlag innen 31. oktober 2016! Fotokunst kan jeg jobbe litt med innimellom uten at det er et uttalt mål.

Så er det bare å brette opp ermene - du får selvsagt vite mer om planer og framdrift etter hvert. Og til alle bokforlag og TV/filmproduksjoner der ute: Ikke ring meg, jeg kontakter dere! :)

Ha en fin start på november!

6 kommentarer:

  1. Jeg satt spent og håpet målet ble romanen. Heia, heia. ;) Husk at et førsteutkast har lov til å ha svake partier. Skriv på og husk at man alltid får revidere. Gleder meg til å følge med på veien!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei fivrelden! Jepp, skal nok fokusere ganske hardt på i det hele tatt få på plass et førstegangsutkast, har ideen klar men er ennå ikke sikker på hvordan den skal gripes. Takk for heiarop!

      Slett
  2. Hei! Veldig gøy å høre at du valgte romanen! Det var jo alt i alt veldig mange litt ulike mål du hadde, og det aller viktigste tror jeg er fokus. Det å kunne velge ut, velge bort, velge inn, prioritere. Da jeg leste tenkte jeg i mitt stille sinn at kanskje jeg skulle sette opp en sånn liste selv også, men jeg pleier ikke å gå så offentlig ut i forkant, med helt konkrete mål. Men å sette opp noen mål litt offline er sikkert ikke veldig dumt. Jeg gjør det innimellom altså, men ikke fullt så konkret, kanskje. Ser frem til å høre mer om romanen din! Må nok snart finne frem min igjen jeg også, tror jeg :-) Stå på, ser frem til å høre mer om dette!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro Jeanette! Ja, lister er faktisk ganske nyttig, ihvertfall hvis ideer iog tanker svever for mye rundt om. Skrevet ned blir det som oftest mye mer håndgripelig :) Håper ikke noen tenker at målene var så ulike for at jeg prøver å dekke alt mulig. Jeg har virkelig lyst til å prøve mye forskjellig, men skjønte heldigvis at det nok er smartest å starte med en stor oppgave, og ikke åtte :)

      Slett
  3. Dette blir spennende! Jeg er glad du valgte roman, og håper du blogger flittig om veien fram! Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi! Jo, jeg skal nok blogge litt om veien fram, selv om det sikkert blir litt vanskelig å fortelle så mye fra selve prosessen. Jeg gleder meg, og den gleden skal jeg i hvertfall forsøke å dele :)

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]